دخالت جدید پوتین در بازار گاز اروپا و کاهش قیمت گاز

در جدیدترین دخالت رییس جمهور روسیه در بازار گاز، پس از آنکه ولادیمیر پوتین اعلام کرد که این کشور از ماه آینده گاز بیشتری به قاره سبز ارسال خواهد کرد، قیمت گاز و برق در اروپا کاهش یافت.
به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، رهبر روسیه به شرکت دولتی گاز گازپروم این کشور دستور داده است که از هشتم نوامبر تمرکز خود را بر ارسال گاز به اروپا بگذرد.

این جدیدترین دخالت ولادیمیر پوتین در بازار گاز اروپاست که باعث شده است قیمت گاز در این قاره کاهش یابد. با این حال هنوز هم بسیاری از رهبران اروپایی بر این باور هستند که پوتین برای اخذ مجوز بهره برداری از نورد استریم 2 باز هم عرضه گاز به اروپا را با مشکل مواجه خواهد کرد.

اما روسیه این نگرانی را هم دارد که افزایش بیش از حد قیمت انرژی به کاهش تقاضا منجر شود و بر اساس اعلام منابع آگاه روس ها فکر می کنند ممکن است تقاضا برای گاز تا 60 درصد هم افت کند.

افزایش تولید گاز نروژ و کاهش قیمت زغال سنگ در چین باعث کاهش قیمت ها خواهد شد. ایکواینر نروژ اعلام کرده که میزان صادرات گاز خود به اروپا را افزایش خواهد داد.



مارزک مانسر، تحلیلگر ICIS دلیل زمانبندی پوتین برای افزایش صادرات گاز به آلمان را به سخنان وزیر اقتصاد آلمان ربط داده است که گفته بود که اعطای مجوز به نورد استریم 2 خطری برای امنیت تامین در آلمان ندارد. همین امر باعث شده است که مسکو نگاه خود به صادرات گاز به آلمان را مثبت کند. با این حال هنوز معلوم نیست روسیه چقدر گاز به آلمان صادر خواهد کرد.
۸ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۵۷
تعداد بازدید : ۱۱۷