وضعیت سوددهی ۱۰ شرکت بزرگ نفتی در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ نشان داد

نمره قبولی غول‏‏‌های نفتی در تابستان

نمره قبولی غول‏‏‌های نفتی در تابستان
شرکت‌های نفتی بیش از هر زمان دیگری از فعالیت در این حوزه راضی و خوشحال‌‌‌اند چراکه در فصل سوم سال سود‌‌‌های بسیار بالایی ثبت کردند. در این میان، شرکت نفت دولتی عربستان، آرامکو بهترین عملکرد را از نظر درآمد خالص با بیش از ۳۰ میلیارد دلار در این دوره رقم زد. دو شرکت آمریکایی اکسون‌موبیل و شورون هم به ترتیب ۷/ ۶ و ۱/ ۶میلیارد دلار درآمد خالص داشتند که بهترین عملکرد آنها طی سال‌های اخیر بوده است.

شرکت‌های اروپایی شل و توتال نیز کارنامه مثبتی داشته‌‌‌اند اما گزارش فصلی بی‌‌‌پی هنوز منتشر نشده، گرچه برای این شرکت هم درآمد بالایی پیش‌‌‌بینی می‌شود. از میان دو شرکت چینی در لیست ۱۰ شرکت برتر نفت و گاز جهان، ساینوپک توانست ۱۱۱ میلیون دلار درآمد خالص داشته باشد اما پتروچاینا به دلیل سود عملیاتی پایین با کاهش سود مواجه شد. انتظار می‌رود گازپروم روسیه هم با توجه به افزایش شدید قیمت گاز درآمد قابل‌توجهی را در این دوره ثبت کند، با این حال به‌‌‌نظر نمی‌رسد این غول‌‌‌های نفتی اقدام به سرمایه‌‌‌‌گذاری بیشتر در سوخت‌‌‌های فسیلی کنند، چراکه فعلا انضباط مالی و پرداخت سود سهام از اولویت بیشتری برای آنها برخوردار است.

  سود خالص ۱۱۴ میلیون دلاری ساینوپک

شرکت نفت و گاز چینی، ساینوپک که در صدر لیست شرکت‌های با درآمد بالا در این حوزه قرار دارد در فصل سوم سال‌جاری میلادی توانست به درآمد خالص ۴/ ۱۱۱میلیون دلار دست‌یابد. این غول چینی که در حوزه پتروشیمی فعالیت گسترده‌‌‌ای دارد، هر سهم آن یک دلار و ۴ سنت در این دوره سود داشته است. این شرکت مستقر در شانگهای درآمد ناخالصی برابر با ۳ میلیارد و ۸۲۰میلیون دلار در سه ماهه سوم سال‌۲۰۲۱ کسب کرد.

 

 

  پتروچاینا، تنها شرکت با کاهش درآمد خالص

شرکت بزرگ دیگر چین، پتروچاینا در سه ماهه سوم با ۴۵‌درصد کاهش سود خالص مواجه شد؛ چراکه سود عملیاتی این شرکت پایین آمد، با این حال درآمد ناخالص آن نسبت به یک سال قبل بالاتر بود. سود خالص این شرکت ۰۹/ ۲۲میلیارد یوآن (معادل ۴۶/ ۳ میلیارد دلار) گزارش شده است.

به گفته این شرکت، در سه‌ماهه منتهی به ۳۰سپتامبر، درآمد آن با ۳۸‌درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۷۶/ ۶۸۳ میلیارد یوآن رسیده است. پتروچاینا می‌گوید بازار پالایش نفت داخلی در این کشور تا حدود زیادی به سطوح پیش از کووید-۱۹ بازگشته است و تقاضا برای گاز طبیعی به‌‌‌سرعت افزایش یافته است. پتروچاینا همچنین در ۹ ماهه ابتدای سال ۲۰۲۱ توانست درآمد ناخالص خود را ۳۲‌درصد افزایش دهد و به ۸۸/ ۱‌تریلیون یوآن برساند. در همین حال، سود خالص پتروچاینا هم در همین مدت چند برابر شد و به ۱۳/ ۷۵میلیارد یوآن رسید. این شرکت عملکرد قوی ۹ ماهه خود را به افزایش فروش و قیمت‌های بالاتر نفت و گاز و همچنین تغییر ساختار خطوط لوله خود مرتبط می‌‌‌داند.

  درآمد غول عربستانی در تابستان به ۳۰میلیارد دلار رسید

شرکت نفت دولتی عربستان،‌آرامکو دیروز یکشنبه اعلام کرد سود خالص‌‌‌اش در فصل سوم سال بیش از دوبرابر شده است که به‌‌‌دلیل قیمت‌های بالاتر نفت و افزایش حجم فروش آن رخ داد که بالاتر از پیش‌‌‌بینی تحلیلگران بود. درآمد خالص آرامکو در فصل سوم به ۴/ ۳۰میلیارد دلار رسید که بسیار بیشتر از سود ۸/ ۱۱‌میلیارد دلاری در همین دوره در سال۲۰۲۰ بود. چهار تحلیلگر پیش‌‌‌بینی کرده بودند این رقم میانه‌‌‌ای برابر ۴/ ۲۸‌میلیارد دلار داشته باشد. یک تحلیلگر چنین عملکردی را به بخش بالادستی فعالیت‌های این شرکت ربط داده و گفته حجم تولید نفت آرامکو به‌‌‌صورت فصلی ۱۲‌درصد رشد کرده و به ۶/ ۹میلیون بشکه در روز رسیده است؛ این در حالی است که قیمت‌ها بالا رفته. جریان آزاد پول این شرکت هم از ۴/ ۱۲میلیارد دلار به ۷/ ۲۸میلیارد رسید و آرامکو طی دوره سه ماهه ۸/ ۱۸ میلیارد دلار سود سهام پرداخت می‌کند.

ارزش بازار آرامکو ‌اندکی پایین‌تر از اپل با ۴۶/ ۲تریلیون دلار است و از شرکت آلفابت که ارزشی برابر ۹/ ۱ تریلیون دلار دارد بالاتر است.

  شل سود سهام برآوردی را محقق نکرد

بزرگ‌ترین شرکت نفتی اروپا، رویال‌داچ‌شل در سه ماهه سوم امسال سود هر سهم را یک دلار و ۶ سنت اعلام کرد که نتوانست پیش‌‌‌بینی یک دلار و ۴۱سنت برای هر سهم را تحقق بخشد، با این حال درآمد ناخالص این شرکت انگلیسی-هلندی با ۷/ ۳۷درصد افزایش نسبت به فصل سوم سال گذشته به ۶۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید.

در دوره مشابه سال ۲۰۲۰، شل ۴۴ میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار درآمد ثبت کرده بود. بخش بالادستی این شرکت سودی برابر با ۷/ ۱میلیارد (بدون در نظر گرفتن برخی هزینه‌ها) در این فصل داشت که یک چرخش از خسارت ۸۸۴ میلیون دلاری در همین فصل در سال گذشته به‌حساب می‌‌‌آید. حجم تولیدی در بالادست شل مطابق با گزارش منتشر شده ۲‌میلیون و ۸۱ هزار بشکه معادل نفت در روز بوده که ۵/ ۵‌درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

قیمت محقق‌شده سوخت‌‌‌های مایع این شرکت در سراسر جهان با قیمت ۱/ ۶۷دلار در هر بشکه ۵/ ۷۳‌درصد رشد نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، در حالی‌که قیمت گاز طبیعی آن ۵/ ۲۰۴درصد بالا رفته است. در بخش فرآورده‌های نفتی، این شرکت با درآمد تعدیل شده ۲/ ۱‌میلیارد دلار، ۹/ ۲۷‌درصد کاهش سالانه را از فصل سوم ۲۰۲۰ گزارش کرده است.

  پیش‌‌‌بینی رشد ۲۷‌درصدی درآمد ناخالص بی‌‌‌پی

شرکت بریتانیایی بی‌‌‌پی هنوز گزارش فصلی خود را منتشر نکرده اما برآورد می‌شود درآمد آن در این مدت به ۰۴/ ۳۲میلیارد دلار برسد که ۱۲‌درصد افت نسبت به فصل قبل و ۶/ ۲۷‌درصد کاهش نسبت به سال گذشته است.

علاوه‌بر این، پیش‌‌‌بینی می‌شود سود هر سهم بی‌‌‌پی ۹۲‌سنت باشد که ۱۰‌درصد رشد در مقایسه با فصل گذشته و بالاتر از سود سربه‌‌‌سری پایان سال گذشته خواهد بود. انتظار می‌رود بی‌‌‌پی از ابتدای سال ۲۰۲۱، به سود هر سهم ۴۸/ ۳ دلار برسد که کاملا بالاتر از ضرر ۶۹/ ۱ دلاری در سال گذشته است. بی‌‌‌پی می‌خواهد خود را به یک شرکت انرژی پاک تبدیل کند.

برنارد لونی، مدیرعامل جدید آن زمان در سپتامبر گذشته اعلام کرد که بی‌‌‌پی تولید نفت‌خام خود را ۴۰‌درصد (یک میلیون بشکه در روز) کاهش خواهد داد و ظرفیت تولید انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر خود را ۵۰ گیگاوات افزایش خواهد داد. برای دستیابی به این اهداف، لونی می‌خواهد حدود ۲۵میلیارد دلار دارایی را بفروشد. تحلیلگران کاملا از استراتژی بی‌‌‌پی حمایت نمی‌کنند.

  بهترین عملکرد فصلی اکسون‌موبیل از ۲۰۱۷

بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز آمریکا درآمد خالص خود در فصل سوم سال‌جاری میلادی را ۷۵/ ۶میلیارد دلار اعلام کرد که سود هر سهم آن معادل ۵۷/ ۱‌دلار خواهد بود. این ارقام به معنای بهترین عملکرد فصلی اکسون از سال ۲۰۱۷ است. این شرکت در یک سال قبل ۶۸۰ میلیون دلار خسارت معادل ۱۵ سنت ضرر در هر سهم را ثبت کرده بود. اکسون برای بیش از یک دهه سهام شرکتی را بازخرید می‌کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۶ این رویه را متوقف کرد.

چشم‌‌‌انداز مثبت برای سودآوری این شرکت به آن اجازه خواهد داد بازخرید سهام را از ابتدای سال آینده از سر بگیرد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۳، ۱۰میلیارد دلار برای این کار هزینه کند. اکسون سال‌ها سودآوری ضعیف را پشت‌‌‌سر گذاشته است اما جهش آن در فصل سوم از نظر سود و جریان پولی به دلیل افزایش فعالیت‌های جهانی اقتصاد که باعث بالا رفتن تقاضا برای سوخت‌‌‌های فسیلی شده، موجب تغییر رویه آن خواهد شد.

  رشد ۳۸‌درصدی درآمد خالص توتال

شرکت فرانسوی توتال‌انرجیز در مدت سه‌‌‌ماهه منتهی به آخر سپتامبر ۸/ ۴میلیارد دلار درآمد خالص ثبت کرد که ۳۸‌درصد نسبت به فصل دوم امسال بالاتر بود. این شرکت کاملا از مدل فعالیت در چندین نوع انرژی سود برده و مخصوصا در فصل مذکور جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌‌‌کنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) نشان داده است. این شرکت جریان پولی برابر ۴/ ۸میلیارد دلار خلق کرد که ۲۵‌درصد نسبت به فصل قبل بیشتر بود. توتال در بخش اکتشاف و تولید از ۲‌درصد افزایش تولید خود در دوره سه ماهه بهره برد که به دلیل سهمیه‌‌‌بندی‌‌‌ عرضه اوپک‌‌‌پلاس و قیمت‌های بالاتر نفت‌برنت و گاز طبیعی اتفاق افتاد و درآمد عملیاتی خالص خود را در این بخش به ۷/ ۲میلیارد دلار رساند که بیش از ۲۰‌درصد رشد را در قیاس با فصل گذشته نشان می‌دهد. در این بخش همچنین توتال توانست جریان پولی خود را به ۹/ ۴‌میلیارد دلار برساند. توتال در بخش‌های پایین‌‌‌دستی، انضباط سرمایه‌‌‌‌گذاری و دیگر انرژی‌‌‌ها هم موفق بود.

  بالاترین عملکرد شورون در ۸ سال گذشته

غول آمریکایی شورون روز جمعه بالاترین سود سه ماهه خود در هشت سال گذشته را به دلیل افزایش قیمت نفت و گاز، تولید بالاتر و بهبود تقاضای سوخت موتوری که حاشیه‌‌‌ سود پالایشگاهی را افزایش داد، ثبت کرد. شرکت شماره ۲ آمریکا در حوزه نفت و گاز طی فصل سوم ۱۱/ ۶میلیارد دلار درآمد خالص داشت که یک تغییر بزرگ نسبت به ضرر ۲۰۷ میلیون دلاری در سال گذشته طی فصل مشابه به‌شمار می‌‌‌آید. فروش نفت این شرکت نسبت به یک سال گذشته نزدیک به دو‌برابر و فروش گاز تولید شده در آمریکا هم سه‌برابر شده است. ارزش هر سهم این شرکت در روز جمعه پس از انتشار این خبر ۲/ ۱‌درصد افزایش یافت و به ۴۹/ ۱۱۴دلار رسید. سهام شورون در فصل سوم سال بیش از یک‌‌‌چهارم رشد داشته است. درآمد تعدیل شده شورون از هر سهم به ۹۶/ ۲‌دلار رسید که کاملا از پیش‌‌‌بینی ۲۱/ ۲ دلار توسط وال‌استریت عبور کرد. علاوه‌بر این، جریان پولی شورون از عملیات‌‌‌هایش در این فصل برابر با ۵/ ۸ میلیارد دلار گزارش شده است.

  گازپروم؛ برنده بحران انرژی

شرکت گازپروم که صادرات گاز روسیه را انحصارا در اختیار دارد از بحران جهانی انرژی و افزایش شدید قیمت گاز بهره زیادی می‌‌‌برد. تحلیلگران تخمین می‌‌‌زنند که درآمد گازپروم در کل سال ۲۰۲۱ به ۲۶/ ۱۲۴ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۳۹/ ۱۳۸میلیارد دلار برسد که در مقایسه با تقریبا ۱۰۷ میلیارد دلار درآمد ۱۲ ماهه تا ۳۰ ژوئن، رشد فوق‌العاده‌‌‌ای را نشان می‌دهد.

الکساندر ایوانیکوف، رئیس امور مالی گازپروم، در کنفرانس مالی ۶‌ماهه اول سال‌۲۰۲۱ به سرمایه‌‌‌گذاران گفت که نتایج نیمه دوم سال ۲۰۲۱ از نتایج نیمه اول سال بهتر خواهد شد. اکنون، با شکستن قیمت گاز از حدود قیمتی حمایتی در اروپا، حتی احتمال بیشتری وجود دارد که صورت مالی آن بسیار بهتر از پیش‌‌‌بینی چند‌ماه پیش این شرکت باشد.

  پیش‌‌‌بینی درآمد ناخالص ۱۷ میلیاردی ماراتن پترولیوم

شرکت ماراتن پترولیوم آمریکا قرار است سه‌‌‌شنبه این هفته نتایج عملکرد خود در سه‌‌‌ماهه سوم سال را منتشر کند. برآورد می‌شود درآمد ناخالص این شرکت در این دوره ۱۲/ ۱۷میلیارد دلار باشد و سود هر سهمش هم به ۱۷ سنت برسد. واحد میان‌‌‌دستی این شرکت در فصل گذشته سودی برابر با ۹۷۷میلیون دلار کسب کرد که ۴/ ۱۲درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

۱۰ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۵۴
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱۴۶