پیش نویس طرح مدیریت بازار محصولات پتروشیمی منتشرشد/ صدور طرح نهایی با تجمیع نظرتشکل ها

پیش نویس طرح مدیریت بازار محصولات پتروشیمی منتشرشد/ صدور طرح نهایی با تجمیع نظرتشکل ها
جزئیات پیش نویس طرح وزارت صمت برای اصلاح الگوی مدیریت بازار محصولات پتروشیمی در جلسه روسای تشکل های صنعت پلیمر با مسئولان وزارت صمت مطرح و بررسی شد.
به گزارش سهام انرژی از اینپیا، جلسه روسای تشکل‌های صنعت پلیمر با مسئولان وزارت صمت در خصوص طرح های جدید این وزارتخانه برای مدیریت بازار محصولات پتروشیمی برگزار شد و طی آن جزئیات پیش نویس طرح وزارت صمت برای اصلاح الگوی مدیریت بازار محصولات پتروشیمی مطرح شد.
این طرح هنوز به صورت پیش نویس است و با تجمیع نظرات بخش خصوصی قابلیت اصلاح دارد.
طرح جدید وزارت صنعت برای مدیریت بازارهای کالایی با عنوان «الگوی نظام بخشی به بازار کالاهای قابل مبادله در بورس کالا» ارائه شده است که کالاهای قابل مبادله را به دو دسته تجدیدناپذیر و و قابل رویش تقسیم می کند. بر اساس این پیش نویس طرح، محصولات پتروشیمی در دسته تجدیدناپذیر قرار دارند و بر اساس این الگو بازارها به دو دسته دارای مازاد عرضه و یا دارای کسری عرضه تقسیم می‌شوند و در نهایت با اعمال ۲۵ ابزار مرتبط با بورس کالا و دولت سعی می شود نسبت به رفع ایرادات تنظیم بازار اقدام شود.
هر گروه دارای مازاد عرضه و یا کسری عرضه به سه رنگ سبز، زرد و قرمز تقسیم‌بندی می‌شوند.
این رنگ بندی با در نظر گرفتن میزان عرضه و تقاضا صورت خواهد گرفت و پس از آن میزان عرضه، شرایط خرید و شرایط صادرات کالاها با در نظر گرفتن این رنگ ها تعیین می شود.
به گفته مسئولان وزارت صمت در این الگو تمرکز از روی بخش تقاضا برداشته شده و به بخش عرضه منتقل شده است.
۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۱۲۲