سیاست‌های اقلیمی زغال سنگ دامن کشتی‌رانی‌ها را هم گرفت

سیاست‌های اقلیمی زغال سنگ دامن کشتی‌رانی‌ها را هم گرفت
شرکت‌های کشتی‌رانی در سراسر دنیا نگران این هستند که حامیان مالیشان بخواهند زغال سنگ را به عنوان یک سوخت کثیف کنار گذارند در حالی که دولت ها هنوز این سوخت را به عنوان کثیف ترین سوخت دنیا قبول نکرده اند.

به گزارش «انرژی امروز» شش شرکت بزرگ اروپایی که مجموعا 5 درصد از سرمایه گذاری سالانه 16 میلیارد دلاری مورد نیاز این صنعت کثیف را به عهده دارد به رویترز گفته اند که در حال کاهش حمل و نقل زغال سنگ از طریق شناورها و کشتی ها هستند.

استفاده از شناورها و کشتی هایی که تا 270 متر طول دارند و قادر هستند صدها هزار تن محموله جابجا کنند، ارزان ترین روش برای حمل و نقل زغال سنگ و دیگر کمودیتی ها مثل سنگ آهن و حبوبات در حجم بسیار زیاد است.

سوئیس ره (Swiss Re) به رویترز گفته است که از سال 2023 دیگر بیمه محموله های زغال سنگ حرارتی را قبول نخواهد کرد. این شرکت بیمه مستقیم زغال سنگ را از سال 2018 متوقف کرده است.

شرکت بیمه دانمارکی دانیکا پنسیون (Danica Pension) نیز چنین نظری دارد و می گوید که بیمه شرکت های کشتی رانی سبز را ترجیح می دهد.

A man stands on a boat as coal barges queue to be pulled along Mahakam river in Samarinda, East Kalimantan province, Indonesia, August 31, 2019. Picture taken August 31, 2019. REUTERS

 

چنین اقداماتی چالش‌های جدیدی برای صنعت کشتیرانی باری به وجود آورده درحالی که پیشتر در سیاست‌های اقلیمی به آنها توجهی نمی‌شد و تمرکز سرمایه گذاران بیشتر بر تولید و مصرف زغال سنگ بود نه حمل و نقل آن.

حمل و نقل زغال سنگ در دنیا 30 درصد حجم محموله‌ها را در بر می‌گیرد و با کمبود گاز طبیعی قیمت این نوع حمل و نقل کمودیتی ها به رکورد جدیدی دست یافته است.

۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۰۸
تعداد بازدید : ۱۴۸