پاسخ آماری به جوابیه مازوت‌‌سوزی

افزایش آلودگی هوا با بازگشت فصل سرما باز‌هم انگشت اشاره را به سمت مازوت‌‌سوزی در نیروگاه‌ها و صنایع تولیدی کشور برده است. سوختی مخرب که تابلوی کنترل کیفیت هوا با نشانگر میزان غلظت SO۲ وجود آن را تایید می‌کند. این مهم «دنیای‌اقتصاد» را بر آن داشت تا در گزارش‌‌های مختلفی به موشکافی وضعیت مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع کشور بپردازد. این موضوع در گزارشی تحت‌عنوان «مصرف روزانه ۲۵‌میلیون لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها» در ۱۹ آبان‌ماه به رشته تحریر درآمد و حالا شرکت برق حرارتی در توضیحاتی به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده که در سال گذشته (۱۳۹۹) در مجموع ۵ میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور مصرف شده و رقم ۷ میلیارد لیتر ذکر شده در گزارش ناصحیح است.
در جوابیه شرکت برق حرارتی آمده است: «در گزارش مربوط به مصرف روزانه ۲۵ میلیون لیتر سوخت مایع، پس از اشاره به اظهارات محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی درباره مصرف ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مایع در سال‌۹۹ در نیروگاه‌های کشور، میزان مصرف مازوت ۷میلیارد لیتر عنوان شده است که بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت برق حرارتی در جمع خبرنگاران حوزه نیرو در حاشیه بیست و یکمین دوره نمایشگاه صنعت برق این رقم در بخش مازوت ۵ میلیارد و در بخش گازوئیل ۹ میلیارد لیتر بوده است.» این در حالی است که در گزارش «دنیای‌اقتصاد» گفته شده بود طبق آمارها در سال ۹۷، به میزان ۵/ ۳ میلیارد لیتر مازوت مصرف شده و با توجه به مصاحبه محسن طرزطلب، مدیرعامل این شرکت در مهر سال گذشته با وب‌سایت «تحلیل بازار» مبنی‌بر اینکه در سال ۹۸ مصرف مازوت دوبرابر سال قبل از آن بوده، نتیجه‌‌گیری شد که در سال ۹۸ باید حدود ۷میلیارد لیتر مازوت مصرف شده باشد. در همین حال، «دنیای‌اقتصاد» در مورد مصرف سوخت در سال ۹۹ فقط به نقل از طرزطلب مجموع سوخت مایع در نیروگاه‌ها در این سال را ۱۴ میلیارد لیتر عنوان کرده بود که در جوابیه این شرکت نیز مورد تایید قرار گرفته است.

مصرف نیروگاهی سوخت مایع چقدر است؟
با توجه به وقوع معضل سه‌‌گانه کمبود گاز، قطعی برق و آلودگی هوا در زمستان سال گذشته، وزارت نفت در دوره جواد اوجی خیلی زود اقدام به ذخیره‌‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها و همینطور انجام تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها و... کرد تا از تامین سوخت زمستانی اطمینان یابد، با این حال این نگرانی وجود دارد که کمبود گاز مانند سال‌گذشته منجر به مصرف سوخت مایع (شامل گازوئیل و مازوت) شود که آلودگی هوا را در پی خواهد داشت. با توجه به افزایش مصرف خانگی در حدود یک‌ماه گذشته و رسیدن آن به مرز ۵۰۰‌میلیون مترمکعب در روز، به‌‌نظر راه دیگری جز مصرف سوخت مایع باقی نخواهد ماند. هفته گذشته «دنیای‌اقتصاد» در این رابطه نظر محمد‌رضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز را جویا شد که او در این‌باره گفت؛ در حال‌حاضر روزانه ۱۹۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های کشور تحویل داده می‌شود و حجم مصرف سوخت مایع در آنها هم ۲۵ میلیون لیتر در روز بوده است، بنابراین «دنیای‌اقتصاد» با رجوع به آمار سال‌های گذشته اقدام به مقایسه‌‌ای از این حیث کرد که نشان‌دهنده این نکته بود که در حال‌حاضر مصرف این سوخت کمتر از میانگین سه سال گذشته بوده است. در واقع، آمارها حاکی از مصرف حدود ۶۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی، ۶میلیارد لیتر گازوئیل و ۵/ ۳میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور در سال ۹۷ بوده است. این به‌معنای مصرف ۵/ ۹میلیارد لیتر سوخت مایع در آن سال بوده که معادل روزانه ۲۶ میلیون لیتر است؛ رقمی که از مصرف فعلی اندکی بیشتر است. در سال ۹۸ هم طبق گفته محسن طرزطلب که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو منتشر شده، «مجموع سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها در سال گذشته (۱۳۹۸) ۱۳ میلیارد و ۸۲۱ میلیون لیتر بوده که حدود چهار میلیارد و ۲۸۹ میلیون لیتر از این رقم نفت‌کوره (مازوت) و بیش از ۵/ ۹میلیارد لیتر گازوئیل بوده است.» با این حال، طرزطلب در تاریخ ۲۹ مهر سال‌۹۹ به وب‌سایت «تحلیل بازار» گفته بود «میزان مصرف مازوت نیروگاهی در سال ۹۸ دوبرابر سال ۹۷ بوده» که با در نظر گرفتن رقم ۵/ ۳ میلیارد لیتر برای سال۹۷ به رقم حدود ۷ میلیارد لیتری خواهیم رسید که با ۲۸/ ۴ میلیارد لیتر اعلامی او فاصله دارد. در صورت در‌نظر‌گرفتن مصرف ۸/ ۱۳میلیارد لیتر در سال ۹۸ هم به رقم روزانه ۸/ ۳۷ میلیون لیتر مصرف سوخت مایع می‌رسیم که خوشبختانه همچنان از ۲۵ میلیون لیتر اعلامی برای مصرف فعلی فاصله دارد. برای سال ۹۹ هم «دنیای‌اقتصاد» فقط به ذکر نقل قولی از طرزطلب در گزارش مورد اشاره شرکت تولید نیروی برق حرارتی بسنده کرد مبنی‌بر اینکه در این سال ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف شده و رقمی برای مصرف مازوت یا گازوئیل در این دوره ذکر نکرده بود، بنابراین برداشت این شرکت از نتیجه‌‌گیری «دنیای‌اقتصاد» مبنی‌بر مصرف حدود ۷ میلیارد لیتر مازوت در سال ۹۹ در واقع اشتباه بوده و مربوط به سال ۹۸ است. با این همه‌ رقم اعلامی این شرکت از مصرف مازوت در سال گذشته حاکی از روند افزایشی آن در سه سال گذشته بوده که به‌‌ترتیب، ۵/ ۳میلیارد، ۲/ ۴میلیارد و ۵ میلیارد لیتر بوده است، با این حال همچنان مصرف سوخت مایع فعلی از میانگین مصرف سال گذشته پایین‌تر است.
۲۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۴۰
دنیای‌اقتصاد |
تعداد بازدید : ۴۱۹