یک‌سوم یارانه پرداختی گاز جهان در اختیار ایران

یک‌سوم یارانه پرداختی گاز جهان در اختیار ایران
نمایندگان بخش خصوصی در نشست بیست‌و هشتم خود در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، علاوه بر گفت‌وگو و تبادل‌نظر در مورد مسائل روز اقتصاد کشور مانند تورم فزاینده، نرخ منفی سرمایه‌گذاری و سیاستگذاری‌های غیرصحیح، در دو گزارش مجزا به بررسی آثار و تبعات یارانه انرژی و همه‌گیری کرونا در اقتصاد کشور پرداختند.

 

سعید رفیعی‌فر، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در بیست و هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران طی گزارشی تحلیلی، به بررسی آنچه که در زمینه پرداخت یارانه انرژی در ایران و جهان می‌گذرد، پرداخت. وی با این توضیح که روند شدت مصرف انرژی در ایران، به عکس روند جهانی و حتی کشورهای عقب‌افتاده است، گفت: بر اساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی انرژی، طی سال 2020 ایران با نزدیک به 30 میلیارد دلار پرداخت یارانه انرژی، در جایگاه نخست جهانی ایستاده است در حالی که کشورهای چین، هند، عربستان و روسیه در رده‌های بعدی قرار دارند.

رفیعی‌فر در عین حال، میزان پرداخت یارانه انرژی در ایران طی سال 2019 را به مراتب بیشتر از سال 2020 عنوان کرد و گفت: طی سال 2019 میلادی، میزان یارانه پرداختی انرژی در ایران نزدیک به 90 میلیارد دلار بوده در حالی که این میزان در چین با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر، حدود 30 میلیارد دلار بود.

وی سپس با بیان اینکه یک‌سوم میزان یارانه پرداختی گاز در جهان از سوی ایران پرداخت می‌‌شود، افزود: بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی انرژی، این میزان طی سال 2020 در جهان معادل 37 میلیارد دلار و در ایران 12.2 میلیارد دلار بوده است.

وی سهم ایران از کل یارانه پرداختی جهان طی بازه 11 ساله اخیر را 21.5 درصد عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان یارانه پرداختی نفت در ایران طی سال‌های 2010 تا 2020 معادل 410 میلیارد دلار بوده‌است و از این حیث، سهم ایران از کل یارانه پرداختی نفت جهان طی این مدت، رقمی نزدیک به 19 درصد را در برمی‌گیرد.

به گفته عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، طی این بازه 11 ساله، میزان یارانه پرداختی گاز در ایران معادل 324 میلیارد دلار بوده‌است و به این ترتیب 33.5 درصد از کل یارانه پرداختی گاز جهان، از سوی ایران صورت گرفته است.

رفیعی‌فر در ادامه به یارانه پرداختی برق در ایران طی سال‌های 2010 تا 2020 اشاره کرد که به گفته وی، معادل 251 میلیارد دلار بوده و ایران سهمی معادل 17.6 درصد کل یارانه پرداختی برق جهان طی این مدت را در دست داشته است.

سهم هر ایرانی از یارانه انرژی

رفیعی‌فر سپس به محاسبه‌ای که در رابطه با سهم هر ایرانی از یارانه مصرف سوخت فسیلی طی سال‌های 2010 تا 2020 صورت گرفته، اشاره کرد و گفت: سهم هر نفر ایرانی از یارانه انرژی کشور در هر ماه طی این بازه زمانی، معادل 95 دلار است که به نرخ هر دلار 25 هزار تومان، برای هر ایرانی طی این مدت، 2 میلیون و 375 هزار تومان ماهانه یارانه انرژی طی این بازه زمانی، پرداخت شده است.

۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۱۹۸