امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان

قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، این قرارداد سه جانبه شامگاه یکشنبه (۷ آذرماه) در عشق آباد و در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با حضور سیدابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف، روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان، توسط وزرای نفت دو کشور امضا شد. بر اساس این قرارداد سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان از خاک جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان انتقال می یابد.

جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه توافق سه‌جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان که در جریان سفر به عشق آباد ترکمنستان انجام شد، گفت: طی یکماه گذشته ما مذاکرات تنگاتنگی با طرف آذربایجانی و کشور ترکمنستان در بحث انتقال گاز از ترکمنستان به آذربایجان که در حقیقت سوآپ گازی محسوب می‌شود داشتیم که خوشبختانه امروز منجر به این قرارداد سه‌جانبه شد.

وی افزود: در این قرارداد ما تقریبا سالانه نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را از طرف ترکمنستان و منطقه سرخس دریافت خواهیم کرد و از آستارا تحویل آذربایجان می‌دهیم. این قرارداد در حقیقت مناسبات انرژی خوبی است که خوشبخانه امروز این گام برداشته شد و قرارداد بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان به امضاء رسید.

وزیر نفت در خصوص بحث تسویه بدهی ایران به ترکمنستان در خصوص قراردادگازی تصریح کرد: خوشبختانه با راهکارهای خوب وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، بزودی نخستین قسط پرداخت ما بابت تسویه بدهی به طرف ترکمنستانی پرداخت می‌شود.

اوجی همچنین با اشاره به اینکه از دی‌ماه ۱۳۹۵ واردات گاز از ترکمنستان قطع شده بود، اظهار کرد: قرارداد سه‌جانبه گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان از اول زمستان عملیاتی می‌شود.

وزیر نفت سهم ایران از تجارت گاز در منطقه را کمتر از ۲ درصد عنوان کرد و گفت: این قرارداد به تأمین سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند.

رئیس‌جمهوری: ایران آماده است برنامه‌های آموزشی حوزه نفت و گاز را برای کشورهای عضو اکو توسعه دهد
۸ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۲۷
تعداد بازدید : ۱۷۴