ارائه راهکار در خصوص مسیر توسعه اقتصاد کشور

ارائه راهکار در خصوص مسیر توسعه اقتصاد کشور
سیدحمید حسینی دبیرکل سابق اتاق ایران و عراق نیز با بیان اینکه شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بتوان با یک راه‌حل ساده، تمامی مشکلات را حل کرد، به «جهان‌صنعت» گفت: برای حل مشکلات و بحران‌ها باید مجموعه‌ای از راهکارها اتخاذ شود تا بتوان اقتصاد کشور را در مسیر توسعه قرار داد.
وی افزود: متاسفانه کشور در شرایط خوبی قرار ندارد و اگر قرار بود که بنده در این خصوص تصمیم‌گیری کنم، اولویت اول را به بحث سیاست خارجی اختصاص می‌دادم و تلاش می‌کردم علاوه بر حل تنش با دنیا، روابط ایران با منطقه را توسعه دهم. چراکه در صورت تعامل با دنیا و حل مسائل خارج از کشور می‌توانستیم بخشی از مشکلاتی که در رابطه با کسری بودجه وجود دارد و تورم ۵۰ درصدی و بحران معیشتی را به دنبال داشته، حل کنیم.حسینی با بیان اینکه ما باید از توهمات و مسائلی که خارج از توان و قدرت ماست، دست برداریم، اظهار کرد: در رابطه با تعاملات جهانی باید واقع‌بین باشیم و بپذیریم که تعامل با دنیا می‌تواند هم برای ما و هم کشورهای منطقه مناسب باشد.دبیرکل سابق اتاق ایران و عراق بیان کرد: دومین اقدامی که باید در اولویت کارهای دولت قرار گیرد، بحث بودجه است. در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور، تامین بودجه است که دولت در مواجهه با آن ناتوان است.
البته پیش‌بینی‌هایی در رابطه با درآمدهای مالیاتی و یا فروش نفت انجام شده که ممکن است بخشی از آنها عملیاتی شود اما واقعیت این است که مابقی درآمدها در رابطه با واگذاری‌ها و… تحقق پیدا نمی‌کند. از این رو اولویت دولت در قدم بعد از سیاست خارجی باید تامین بودجه و کنترل نقدینگی در کشور باشد.
به گفته وی، اگر این دو اقدام از سوی دولت عملیاتی شود، ثباتی نسبی در اقتصاد ایجاد خواهد شد که در آن زمان باید حل تعارض منافع و بهبود فضای کسب‌و‌کار مورد توجه قرار گیرد و بوروکراسی اداری تقلیل پیدا کند تا به این وسیله کشور بتواند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود استفاده کند.حسینی با بیان اینکه دنیا برای ایران ظرفیت‌های زیادی قائل است، گفت: بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها به سیاست خارجی ما، تثبیت سیاست‌های اقتصادی و همچنین تسهیل فضای کسب‌و‌کار بستگی دارد. واقعیت این است که ایران موقعیت ترانزیتی فوق‌العاده‌ای در دنیا دارد و می‌تواند در راستای تلاش چین برای ایجاد کریدور زمینی و ریلی شرق به غرب نقش ویژه‌ای داشته باشد.وی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم از طریق ترانزیت، مشارکت قابل‌توجهی با کشورهایی نظیر چین داشته باشیم ، گفت: به این ترتیب علاوه بر اشتغالزایی، به افزایش امنیت کشور نیز کمک خواهد شد. این در حالی است که اگر ایران به لحاظ اقتصادی و سیاسی بی‌ثبات شود، کشورهای منطقه نیز به نوعی دچار بی‌ثباتی خواهند شد. پس آنها نیز تمایل دارند که کشور ایران در شرایط باثبات قرار داشته باشد. در این میان شاهد این هستیم که اروپایی‌ها نیز به شدت علاقه‌مند به احیای برجام هستند.
به گفته دبیرکل سابق اتاق ایران و عراق، ایران با نیروی انسانی مناسب و توان فنی و مهندسی خود می‌تواند منطقه را بسازد. در حالی که هیچ کشوری در منطقه این پتانسیل و ظرفیت را ندارد. از طرفی موقعیت توریستی ایران بی‌نظیر است و می‌توان با فعالیت و توسعه همکاری‌ها در حوزه‌هایی همچون خدمات، توریسم، ‌ای‌تی، فرهنگ و هنر و… درآمدهای قابل توجه را جایگزین درآمدهای نفتی کشور کرد.
۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۲۸۱