حذف ارز 4200 تومانی در سایه افزایش مالیات‌ها

لایحه بودجه 3631 هزار میلیارد تومانی سال 1401 صبح امروز از سوی رئیس دولت سیزدهم تقدیم مجلس شد. جزئیات این سند مالی برای سال آینده نشان می‌دهد که دولت برنامه دخل و خرج خود را با حذف ارز 4200 تومانی تنظیم کرده‌است. بودجه عمومی نیز برای سال آینده، ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است و برای شرکت‌های دولتی،بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت نیز، رقم منابع و مصارف به میزان 2231 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت آمده‌است، «بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و شش میلیون و سیصد و ده هزار و هفتصد و چهار میلیارد و ششصد و بیست و هشت میلیون (۳۶.۳۱۰.۷۰۴.۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال به شرح زیر است:

الف) منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه‌ عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر پانزده میلیون و پنجاه و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون (۱۵.۰۵۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال، شامل:

۱. منابع عمومی بالغ بر سیزده میلیون و هفتصد و بیست هزار میلیارد (۱۳.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۲. درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و سیصد و سی و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون (۱.۳۳۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

ب) بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون (۲۲.۳۱۴.۰۷۹.۳۱۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال و از حیث هزینه ها و سایر پرداخت ها بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون (۲۲.۳۱۴.۰۷۹.۳۱۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

اعداد و ارقام بودجه 1401 چه می‌گویند؟

بر اساس آنچه که در رسانه‌ها از جزئیات سند بودجه سال 1401 دولت منتشر شده، برنامه دخل و خرج دولت برای سال آینده، در برخی موارد تفاوت‌هایی با بودجه‌های سنوات گذشته دارد. جدی‌ترین و چالش‌برانگیزترین بخش این لایحه، حذف دلار 4200 تومانی است که نشان می‌دهد دولت سیزدهم، برای همیشه این نرخ را از اقتصاد سال آینده کنار گذاشته است.

کل منابع بودجه عمومی دولت (به جز درآمدهای اختصاصی و نیز شرکت‌های دولتی) ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است که نسبت به منابع عمومی بودجه امسال که بالغ بر ۱۲۷۷ هزار میلیارد بود، رشد ۷ درصدی دارد.

همچنین منابع عمومی بودجه به اضافه منابع اختصاصی دولت، رقمی معادل ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه ۱۳۷۳ هزار میلیاردی سال ۱۴۰۰ حدود ۹.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین رقم مالیات نیز در لایحه بودجه 1401 دولت، افزایشی است به طوری که بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که اخذ مالیات از خودرو و مسکن، دو ابزار جدی دولت برای مالیات‌ستانی پیش‌بینی شده‌است. بر این اساس، دولت در نظر دارد طی سال آینده از صاحبان خودروهای به ارزش بیش از یک میلیارد تومان و منازل مسکونی و ویلاهای به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان، مالیات بر دارایی به صورت سالانه اخذ کند. بر اساس مفاد این لایحه، درآمدهای مالیاتی و گمرکی در بودجه سال آینده با ۷۳ درصد رشد به حدود ۵۶۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

در لایحه بودجه سال 1401، دولت نرخ تسعیر ارز را معادل ۲۳ هزار تومان گنجانده است. این در حالی است که فروش نفت حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز و قیمت نفت‌خام نیز حدود ۶۰ دلار درنظر گرفته شده‌است.

متوسط افزایش حقوق کارکنان دولتی برای سال آینده نیز به میزان ۱۰ درصد تنظیم شده‌است. به این ترتیب، میزان افزایش حقوقی حداقل‌بگیران برای سال آینده در حدود ۳۰ درصد خواهد بود و حقوق‌های بالاتر افزایش کمتری خواهند داشت. معافیت مالیاتی حقوق نیز با رشد ۲۵ درصدی، ۵ میلیون تومان در ماه پیش‌‎بینی شده است.

ارقامی برای توسعه پالایشگاه‌ها

همچنین در لایحه بودجه سال 1401، دو هزار میلیارد تومان برای شبکه گازرسانی به روستاها و مناطق فاقد گاز پیش‌بینی شده است.این در حالی است که بررسی این سند نشان می‌دهد که رقمی معادل 300 میلیون دلار برای توسعه پالایشگاه آبادان در نظر گرفته شده‌است و ساخت و احداث پالایشگاه جدید نفت با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز نیز هدف گذاری شده است.

همچنین به میزان 15 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های بهینه‌سازی سوخت در این لایحه، بودجه در نظر گرفته شده است.

همچنین در لایحه بودجه سال آینده، انتشار اوراق مالی اسلامی از 132.500 میلیارد تومان به 000ر88 میلیارد تومان کاهش‌یافته است.

۲۲ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۱۱
تعداد بازدید : ۳۱۱