تحریم‌های جدید تاثیری بر بازار ندارد/ شرکای تجاری ایران به آمریکا باج نمی‌دهند

تحریم‌های جدید تاثیری بر بازار ندارد/ شرکای تجاری ایران به آمریکا باج نمی‌دهند
عضو هیئت رئیسه اتاق تهران با تحلیل ویژگی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: به نظر می‌رسد در مبادلات تجاری با شرکای اصلی ایران یعنی چین‌، ترکیه و هند مشکل چندانی نداشته باشیم.

 

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که اعمال تحریم‌های جدید آمریکا که از 18 بهمن ماه آغاز می‌شود چه ویژگی‌هایی دارد، اظهار داشت: تحریم‌های دور جدید آمریکا سه ویژگی مهم دارد : اول اینکه این تحریم‌ها در بودجه دفاعی و نظامی آمریکا دیده شده است یعنی برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته شده است در راستای بودجه نظامی و دفاعی آمریکا است و به لحاظ امنیتی برای آنها اهمت دارد.

وی افزود: دومین ویژگی فراگیر بودن این تحریم‌ها است، چرا که پیشتر نام فلان بانک را اعلام می‌کردند که تحریم شده است اما الآن هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند و گفته ‌شده است هرکسی یا هر شرکتی که در حوزه نفت یا حمل‌و نقل با ایران همکاری داشته باشد تحریم است لذا همه افراد دخیل در ارتباط با ایران را تحریم کرده‌اند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: ویژگی سوم تحریم‌ها این است که منافع کشورهایی که با ایران کار می‌کنند را تامین می‌کنند، یعنی گفته‌اند در ازای نفتی که از ایران می‌خرید پول ندهید کالا بفروشید البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این موضوع طرح ترکیه بوده است.

* اقتصاد ایران قابل مقایسه با اقتصاد عراق نیست

وی در واکنش به این سوال که هستند افرادی که این تحریم‌ها را با تحریمهای آمریکا در عراق مقایسه کرده و مشابه می دانند، گفت: اقتصاد ایران بسیار بزرگتر و قدرتمند تر از اقتصاد عراق است، هرچند که این تحریم‌ها تاکید کرده‌اند که در ازای فروش نفت کالای تجاری و خدماتی دریافت شود اما نمی‌توان گفت که این تحریم‌ها مشابه تحریم‌های اعمال شده در عراق است، چرا که می‌توان کالای تجاری و خدماتی نیز وارد کرد و همین عامل باعث می‌شود که با یک برنامه‌ریزی منظم و اقدام صحیح از سوی مسئولین اجرایی کشور آثار این تحریم‌ها را کاهش داد.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌هایی که از 18 بهمن ماه اتفاق می‌افتد در وضعیت تجاری ایران با شرکای آنها یعنی کشورهایی نظیر هند و چین ایجاد مشکل می‌کنند ، گفت: تحریم‌هایی که قرار است از روز 18 بهمن ماه اتفاق بیفتد حداقل در حوزه نفت به این سرعت آثار خود را نشان نمی‌دهد و بنظر می‌رسد تا 6 ماه آینده مشکل چندانی در حوزه نفت رخ ندهد ، از طرفی دیگر بعضی از شرکای کشور ما نظیر چین حاضر نیستند به هیچ وجه تحریم‌های آمریکا را بپذیرند، شاید برخی شرکتهای چینی به دلیل ارتباطاتی که با آمریکا دارند دچار مشکلاتی شوند که در این خصوص قرار است برخی شرکتهای دیگر جایگزین آنها شوند.

* شرکای تجاری ایران به آمریکا باج نمی دهند

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: بنظر می‌رسد در خصوص شرکای اصلی ایران یعنی چین‌،ترکیه و هند مشکل چندانی نداشته باشیم و روابط کمافی السابق ادامه داشته باشد، اما کشورهایی نظیر ژاپن و کره ممکن است در لاک دفاعی فرو بروند .

وی درخصوص اقدامات دولت برای مقابله با این تحریم‌ها گفت: من اطلاع دارم که وزارت صنعت به دنبال راهکارهایی است تا شرایط را تسهیل کند تا واحدهای تولیدی در تأمین مواد اولیه دچار مشکل نشوند و همچنین به لحاظ اجتماعی نیز وضعییت اشتغال کشور با مشکل مواجه نشود.

حسینی گفت: همچنین دولت بدنبال آن است تا با یک برنامه ریزی دقیق حداکثر از امکانات استفاده از کشورهای چین، کره  و ترکیه را تسهیل کند .

* دولت در حال تسهیل شرایط است

وی افزود: به نظر می‌رسد در چنین شرایطی شرکتهای بزرگ شرکای اصلی ایران با بانکهای خصوصی کشور مراوداتی داشته باشند تا آثار منفی تحریم‌هایی که از 18 بهمن‌ماه آغاز می‌شود کاهش پیدا کند.

وی افزود: باید دولت هرچه زودتر به بنگاه‌ها این اطمینان را بدهد که می‌تواند شرایط فعلی را مدیریت کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: به نظر نمی‌رسد از روز 18 بهمن ماه شاهد تغییرات جدی در بازار باشیم و ما فکر می‌کنیم که آثار اجرای این تحریم‌ها در کوتاه مدت نمایان نمی‌شود و با اقداماتی که دولت انجام داده است در سال جاری بازار آرامی خواهیم داشت.

۱۱ بهمن ۱۳۹۱ ۱۴:۳۵
تعداد بازدید : ۱,۹۴۸