دلالان هندی، کارکنان نفت ایران را برای پتروناس استخدام می‌کنند

دلالان هندی، کارکنان نفت ایران را برای پتروناس استخدام می‌کنند
شرکت پتروناس مالزی در سال 2013 میلادی با استخدام دلالان هندی و تماس‌های گسترده با کارشناسان صنایع بالادستی نفت و گاز ایران و ارائه پیشنهادهای خیره کننده حقوق ماهانه چندین هزار دلاری و امکانات رفاهی قصد استخدام این افراد کارشناس و متخصص را دارد.
روش جذب نیروهای متخصص شاغل در صنایع نفت و گاز ایران توسط شرکت‌های نفتی معتبر خارجی در چند سال گذشته شکل جدیدی به خود گرفته است.

به طوری‌که با تشدید تحریم‌های خصمانه غرب که عمدتا صنعت نفت کشورمان را هدف گرفته است، به جای اینکه متخصصان نفتی برای کاریابی و پیدا کردن شغل مراجعه کنند، برخی از شرکت‌های نفتی فعال در منطقه با ارسال ایمیل، پیام‌های الکترونیکی و حتی تماس تلفنی متخصصان نفت کشورمان به خصوص در صنایع بالادستی را به کار در شرکت‌های خارجی که در بهره برداری از میادین
مشترک نفت و گاز با ایران رقابت می کنند، ترغیب می کنند.

اسفند ماه سال گذشته با رسانه‌ای شدن تلاش شرکت قطر پترولیوم برای جذب متخصصان نفتی شاغل در پارس جنوبی و به دنبال آن برگزاری مصاحبه ای حضوری برای متخصصان انتخاب شده در دوبی و ترکیه که در نهایت منجر به خروج برخی از این کارشناسان نفتی زبده از کشور شد، توجه مسئولان ودست اندرکاران به این خطر
بزرگ بیش از پیش جلب شد.

اما قوانین دست و پاگیر در جهت تصویب بسته‌های تشویقی رفاهی و بهبود وضعیت حقوق و دستمزد شاغلان، تاکنون منجر به اقدام عملی در جهت حفظ و نگهداشت مهمترین سرمایه در صنعت نفت کشور نشده است.


ماجرای تماس دلالان هندی با کارشناسان نفت ایران

در آستانه سال جدید میلادی بار دیگر حجم تماس‌های یکی دیگر از این شرکت‌ها یعنی شرکت پتروناس مالزی برای جذب فعالان حوزه حفاری و بهره برداری شرکت نفت افزایش یافته است.

در این مرحله یک شرکت هندی تأمین کننده نیروی انسانی برای شرکت پتروناس مالزی، با بدست آوردن مشخصات کامل فردی متخصصان ایرانی شاغل از قبیل شماره تلفن، نام و نام خانوادگی، محل کار، سابقه کار، پست سازمانی و حوزه تخصصی فعالیت، با برقراری تماس تلفنی و پیشنهاد شغل متناسب با شرایط کار فعلی البته با حقوق و مزایای چندین برابر، از این متخصصین برای کار در شرکت پتروناس مالزی دعوت کرده است.

یکی از این متخصصان در گفتگو با "ماهنامه چشم انداز نفت" در مورد جزئیات این دعوت به همکاری گفت: حدود یک ماه پیش در بعداز ظهر یک روز تعطیل یک تماس از خارج کشور داشتم که خود را از یک شرکت هندی تأمین نیرو برای شرکت پتروناس معرفی کرد و با ذکر مشخصات کامل بنده، پرسید که آیا تمایل دارم در شهر کوالالامپور برای شرکت پتروناس کار کنم.

وقتی از این خانم در خصوص شرایط کار پرسیدم پاسخ داد با اطلاعاتی که در مورد سابقه شما و نوع کارتان در ایران داریم شما کاملاً برای این سمت و شغل مناسب هستید و از من خواست در صورت تمایل یک رزومه رسمی را به آدرس ایمیلی که برایم بعداً پیامک کرد بفرستم تا در ماه ژِانویه در مصاحبه حضوری در دوبی حاضر باشم و پس از توافق نهایی به مالزی بروم.

وقتی از آن خانم در خصوص شرایط و مزایا پرسیدم، پاسخ داد: ابتدا شما به مدت سه روز در دوبی میهمان پتروناس خواهید بود که یک روز از آن اختصاص به مصاحبه و انجام توافقات دارد و پس از آن 2 روز هم به صورت تفریحی از شهر دوبی بازدید خواهید کرد.

این کارشناس شاغل در شرکت نفت فلات قاره افزود: بلافاصله پس از این تماس تلفنی یک پیام کوتاه از این خانم دریافت کردم و یک ایمیل هم به آدرس شخصی من فرستاد و درخواست کرد که در اسرع وقت رزومه کاریم را برایشان بفرستم.

فردای آن روز این خانم باز هم تماس گرفت و خواست که در ارسال رزومه تسریع کنم و این تماس‌های تلفنی تا یک هفته ادامه داشت و دیگر جوابی به این تلفن‌ها ندادم.

به گفته این متخصص شاغل در حوزه مهندسی بهره برداری، مشابه این تماس ها با چند نفر دیگر از متخصصان که سوابق بیش از 20 سال در شرکت نفت دارند و دارای سمت‌های مدیریتی هم هستند و با کارشناسانی که در شرکت‌های خصوصی نفتی کار می کنند نیز گرفته شده است که البته پاسخی برای شرکت مالزیایی ارسال نشده است.

کسانی که با شرکت‌های خارجی حوزه نفت آشنایی دارند می دانند که استخدام در این شرکت‌ها تابع شرایط و ضوابط خاصی است و حتی برای دریافت رزومه و تأیید آن فرد باید چندین ماه در نوبت باشد، بخصوص در شرایط فعلی که کشور ما در معرض تحریم های چندجانبه قرار گرفته است، شرایط برای کار در شرکت‌های خارجی سخت تر هم شده است.

با این حال چگونه شرکت پتروناس که از شرکت‌های معتبر بین‌المللی در حوزه نفت وگاز است و متخصصان زیادی از تمامی کشورهای جهان در انتظار استخدام در این شرکت می باشند، این گونه دست به دامن نیروهای متخصص ایرانی شده و با ترفند های گوناگون به دنبال جذب آنهاست، جای بسی تأمل دارد.


و چند سوال بی پرسش از آقایان مدیر . . .

آیا این شرکت مالزیایی اهداف خاصی را در جذب متخصصان بالادستی پیگیری می کند؟ آیا تجربه مفید متخصصان ایرانی علیرغم ضعف‌های موجود در سیستم آموزشی این نیروها مدنظر پتروناس است؟

آیا در شرایط سخت تحریم می خواهند سنگر نفت را از نیروهای مفید و مجرب که می توانند گره ای از مشکلات این صنعت باز کنند خالی کنند؟ و یا...

دلیل این کار شرکت پتروناس از این روش جذب نیرو هر چه باشد، هشداری است به مسئولین نیروی انسانی صنعت نفت کشور که فکری برای ماندن و نگهداشت این نیروها بکنند و گرنه با افزایش پنج درصدی شایستگی آن هم پس از گذشت 10 ماه از سال جدید و تصویب بسته رفاهی کارکنان که هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده، نمی توان به جنگ پیشنهاد حقوق حداقل 10 هزار دلاری با امکانات و شرایط رفاهی آنچنانی این قبیل شرکت ها رفت.

نکته دوم که شاید در مباحث مربوط به خروج سرمایه انسانی صنعت نفت از کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته، این است که چگونه شرکت‌های خارجی که برخی از آنها با ایران در تولید از میادین مشترک رقابت می کنند به راحتی به مشخصات فردی و شغلی پرسنل شاغل در شرکت‌های نفتی کشور دسترسی دارند.

این در حالی است که در هیچ یک از سایت‌های رسمی شرکت‌های تابعه وزارت نفت جزئیات و مشخصات افراد مانند شماره تلفن همراه، آدرس ایمیل، سابقه کار،... درج نمی شود. پس چگونه این شرکت ها کاملاً از سوابق و مشخصات متخصصان نفتی اطلاع دارند و به راحتی نیازهای خود را از این بانک اطلاعات پرسنلی که ظاهراً در اختیار آنها قرار دارد، برآورده می کنند.
منبع: چشم‌انداز نفت
۱۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۱:۱۴
تعداد بازدید : ۲,۸۵۷