لغزش لایه‌های بستر دریا باعث غرق جکت شد

لغزش لایه‌های بستر دریا باعث غرق جکت شد
در پی غرق شدن جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی، شرکت صدرا به عنوان پیمانکار سازنده و نصب‌کننده جکت‌ها و سکوهای این فاز، اطلاعیه‌ای صادر و تاکید کرد: لغزش لایه‌های بستر دریا باعث غرق جکت شد.
در پی غرق شدن جکت فاز 13 پارس جنوبی، شرکت صدرا به عنوان پیمانکار سازنده و نصب کننده جکت‌ها و سکوهای این فاز، اطلاعیه‌ای صادر و تاکید کرده است، لغزش لایه‌های بستر دریا باعث غرق شدن این جکت شده است.

به گزارش فارس، احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرده است، در صورت موفقیت‌آمیز نبودن عملیات نجات و بازیابی جکت، صدرا در پروژه‌های آینده صنعت نفت با امتیاز منفی و شرایط غیرمساوی با دیگر پیمانکاران مواجه خواهد شد.

متن اطلاعیه صدرا به نقل از روابط عمومی شرکت به شرح زیر است: حادثه غرق شدن جکت فاز 13 که متأسفانه در روزهای اخیر اتفاق افتاد، موجب تأسف همه دلسوزان نظام و به ویژه جهادگران عرصه خودکفایی و استقلال کشور شد.

بدیهی است در این گونه حوادث بررسی دقیق و قضاوت صحیح تنها عامل تعمیق دانش فنی و تجربه کاری در عملیات پیچیده و تخصصی حمل و نصب سکوهای دریایی می‌باشد، متأسفانه تحلیل های کاملاً نادرست و نشر اطلاعات غلط و غیر کارشناسی در مورد این حادثه موجب انحراف افکار و قضاوت‌های نادرست شده است. لذا موارد ذیل جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌شود:

1-کلیه عملیات حمل و رهاسازی جکت در دریا با کمال دقت و رعایت کلیه مسائل فنی و ایمنی برابر رویه‌های مصوب و با موفقیت انجام شده است.

در این مراحل کوچکترین مشکل فنی ناشی از کیفیت ساخت و یا عملکرد تجهیزات به ویژه جرثقیل عظیم HL5000 که به تازگی در خارج از کشور تعمیر و تحویل شده ، وجود نداشته و عملیات به خوبی انجام و جکت در محل خود مستقر می‌شود.

2-قبل از عملیات شمع کوبی و در حالی که سکو در محل خود قرار گرفته و تجهیزات نصب از آن فاصله گرفته‌اند، حرکت لایه‌های بستر دریا باعث لغزش سکو و غلتیدن آن به یک سمت می‌شود و سکو به آرامی از پهلو در کف دریا قرار می‌گیرد.

3- در حال حاضر برنامه‌ریزی لازم برای بازیابی سکو که خود عملیات پیچیده و سنگینی است، صورت گرفته و با مساعد شدن هوا و وضعیت دریا به یاری خداوند انجام خواهد شد.

شرکت صدرا مفتخر است که اعلام دارد، با عنایات الهی و کار ارزشمند کارشناسان و کارگران این صنعت در کلیه مراحل ساخت، حمل، نصب کلیه محاسبات و عملیات به خوبی و به درستی انجام شده است و اتفاق پیش آمده، عملاً خارج از اختیار بوده و به عنوان یک تجربه جدید بهره‌برداری خواهد شد و این شرکت درحال ایجاد آمادگی لازم جهت نصب دیگر جکت ها و سکوی‌های فازهای پارس جنوبی درمنطقه خلیج فارس می‌باشد.

۱۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۱:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۰۰۱