بررسی نشست آب و هوایی گلاسکو

بررسی نشست  آب و هوایی  گلاسکو
گفتگوی مجازی سردبیر ماهنامه دنیای انرژی با " محمد ابراهیم رئیسی " کارشناس اقتصاد انرژی و محیط زیست در خصوص نتایج نشست آب و هوایی گلاسکو که در نوامبر 2021 برگزار شد .

لطفاً یک نقبی  به کنفرانس پاریس بزنیم و اینکه چه اتفاقاتی افتاد و قرار بود در کاپ 26 چه بازخوردی از کنفرانس پاریس حاصل شود؟

بعد از کنفرانس پاریس اتفاقاتی ازجمله کرونا افتاد که بر روی تغییرات اقلیم در جهان تاثیرات زیادی داشت و فعالیت های اقتصادی نابسامانی حاکم شد . مسئله این بود که آیا این یک جریان دائمی خواهد بود یا نه، پیش بینی ها این را نشان می داد که این اتفاق دائمی نیست، همیشه در هر جریانی که یک رکود شدید اتفاق می افتد، وقتی آن رکود برطرف می شود، طبیعتاً آن موضوع با شدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد . یعنی اگر روند کاهش انتشار تولید گازهای گلخانهای را در این مدت داشتیم بعد از عادی شدن جریان کرونا انتظار این افزایش را داشتیم . لذا آن چشماندازی که فکر می کردند این اتفاق بدون حتی یک معاهده بین المللی ایجاد می شود به نظر می آمد که فکر درستی نبود . نکته خیلی مهم این بود که کنفرانس 2015  پاریس پنج سال فرصتی را ایجاد کرده بود که پروتکل کیوتو تا سال 2020 تمدید شود و این به معنی این بود که بعد از سال 2020 مکانیزم های بازارمحور کنترل کننده کاهش انتشار گازهای گلخانهای را نداشتیم و در واقع پروتکل کیوتو سه ابزار اصلی بازار محور را در مبادلات تجاری گواهی های کاهش کربن قرار بود ایجاد کند و این مبادلات در بازاری اتفاق می افتد که بر اساس آن گروه ها باید میزان انتشار خود را کم می کردند، گروه انکس یک و دو که این دو گروه متعهد به این جریان نبودند، لذا مبادلات عضو پیوسته یک در قالب مکانیسم ایجاد اتحاد اتفاق می افتاد و یا بین کشورهای عضو انکس1 و غیر انکس 1 در قالب مکانیسم توسعه پاک اتفاق می افتاد.

 درباره انکس توضیح دهید

پروتکل کیوتو کشورها را دو گروه تقسیم نمود : کشورهای ضمیمه یک و کشورهای غیر ضمیمه یک، کشورهای ضمیمه یک یا انکس یک متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانهای بودند و در پروتکل کیوتو توافق شده بود بین سال 2008 و 2012 یک گروه از کشورها میزان انتشار خود را به 5 درصد کمتر از مقداری که در سال 1990 داشتند کاهش دهند این کشورها اکثراً کشورهای صنعتی بودند . در آن دوره کشورهای چین و هند به این گروه نپیوستند و بدون اینکه مشارکتی در کاهش انتشار گاز های گلخانه ای خود داشته باشند، از مزایای پروتکل کیوتو استفاده کردند. توافقنامه پاریس که در سال 2015 اتفاق افتاد، تمام کشورها برنامه خودشان را برای کاهش گازهای گلخانهای که در آن زمان داوطلبانه بود ارائه دادند، به هر صورت قرار بود در پنج سال آینده تصمیمات گرفته شود، یکی از مهمترین آنها منابع مالی بود . یک صندوقی به نام صندوق سبز اقلیم ایجاد شود که 100 میلیارد دلار در آن پول جهت تامین مالی پروژه ها به نسبت مساوی برای کاهش انتشار و تطبیق دادن با این شرایط ذخیره گردد، که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. یکی دیگر از دستاوردهای این توافقنامه، پروتکل کیوتو بود که در سال 2020 تمام می شد . و کشورها به دو گروه متعهدها و غیرمتعهدها تقسیم نمی شدند و از سال 2020 همه کشورها متعهد به کاهش انتشار ولی با میزان های مختلف شدند . پس از آن در این پنج سال سازوکارهای جدید جهت انتشار مبادله کربن تعریف شد، و بر اساس آن کشورها باید ایده های خود در چگونگی و مقدار کاهش یا در واقع PDD یا PRUJECT DESIGN DACUMENT را ارائه بدهند. و بعد از ثبت گواهی، کاهش انتشار صادر میشد اما بعد از آن همکاریهای داوطلبانه بین المللی خیلی بحث نشد . مسئله بعدی تامین منابع مالی بود و در مشارکت ملی همه کشورها گفته بودند احتیاج به یک کمکی از لحاظ مالی داریم که بتوانیم تکنولوژی هایی را در کشورمان گسترش بدهیم تا میزان انتشار گازهای گلخانهای مان را کاهش دهیم ایران هم یکی از آن کشورها بود که داستان مشارکت خود را اینگونه گفته بود که اگر تحریم ها ادامه پیدا کند چهار درصد کاهش انتشار خواهیم داشت، ولی اگر از ما انتظار داشته باشید مشارکت داشته باشم باید در این زمینه مبلغ 100میلیارد دلار به کشورمان تعلق گیرد که در این صورت 12% انتشار خود را کاهش خواهیم داد . درگلاسکو قرار بود سیستم به سمت کاهش سیستمی به نام  ITMO پیش برود که می توانست با کشورهای دیگر به طور بین المللی میزان انتشار خود را تبادل کرد تا به انتشار کمتر رسید و متاسفانه این اتفاق به صورت کامل نیفتاد که سازوکارها مشخص شود، اما به نظر می آید اتفاقی که در گلاسکو افتاد در مورد تامین منابع مالی بحث های جدی تری شد و مقرر گردید منابع مالی را برای سرمایه گذاری سبز تامین کنند و تصویبات خوبی صورت گرفت، اما اجرایی شدن آن متاسفانه بستگی به عملکرد دارد . اگر بخواهم صحبت های خودم را جمع بندی کنم جهان باید از توافقنامه پاریس تا گلاسکو مسئله مربوط به فعالیت های بازار محور کربن خود را به طور دقیق حل و فصل کند که متاسفانه در گلاسکو این اتفاق ایجاد نشد، گرچه امیدواری است که در کاپ بعدی که احتمالاً در مصر برگزار می شود این اتفاق روی دهد ولی به طور مشخص ما دیگر نمی توانیم پروتکل کیوتو و سی دی ام استفاده کنیم و باید منتظر یک جایگزین جدید برای آن باشیم.

 کشورهای امریکا، هند و چین چقدر توانستهاند به تعهدات خود عمل کنند ؟

به نظر من که هیچ کدام به تعهدات خود عمل نکردند، آمریکا که اصلاً خارج شده بود هند و چین هم تقریباً به تعهدات خود عمل نکردند . البته چین با ایجاد یک سری بازار محلی توانست میزان انتشار خود را کم کند، چون مسئله تغییرات اقلیم برای چین خیلی خیلی جدی است و هند هم در این مدت روی توسعه انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کرد ولی هنوز 27/2 درصد ازانتشار گازهای گلخانهای به چین مربوط می شود و 6/8 به هند مربوط می شود و آمریکا هم که 14/6جمعاً حدود 50 درصد از انتشار گازهای گلخانهای را به خود اختصاص داده اند . قول هایی که در گلاسکو داده اند، رسیدن به کربن صفر در افقهای مثل 2050 تا 2060 بود .چون این دو کشور(هند و چین) بسیار وابسته به زغال سنگ هستند، این موضوع باعث شد که در تصمیم نهایی کنوانسیون که محدود کردن استفاده از زغال سنگ بود نفوذ کنند و مخالفت خود را اعلام کنند و متن نهایی کنوانسیون  که در مورد حذف زغال سنگ و یارانههای سوخت فسیلی بود را به حذف تدریجی مصرف زغال سنگ و کاهش یارانه های ناکارآمد تبدیل نمایند . مخالفانی هم داشت از جمله عربستان، استرالیا، چین، ایران، آفریقای جنوبی، هند و نیجریه که ادعا می کردند استفاده از سوخت فسیلی حق ماست .

 آیا این درصدهایی که در مورد انتشار گازهای گلخانهای در مورد کشورها گفته شد به مساحت جغرافیایی آن ها هم بستگی دارد؟

این یک بحث اساسی بین کشورهای جهان است که عدالت انتشار گازهای گلخانه ای باید به چه شکلی باشد، عددی که من عرض کردم توتال است به طور مثال اگر کل انتشار گازهای گلخانهای جهان را 50 میلیارد در نظر بگیریم 27 درصد آن برای چین است، اما چین یک بحث دارد اگر سرانه حساب کنیم گروهی دیگر به مساحت اعتقاد دارند . اینها همه بحث هایی است که اختلاف نظر بین کشورهای مثل هند و چین و کشورهایی مثل آمریکا ایجاد می کند در صورتی که آمریکا سرانه تولید گازهای گلخانهای بیشتری به مراتب نسبت به سرانه تولید هند و چین دارد . این بحث بسیار مهمی است که آیا عدالت انتشار گازهای گلخانهای باید بر چه اساسی باشد، اما جهان هر روز گرم تر می شود و ما ضررهای بسیاری را از این موضوع متحمل می شویم، کشورهایی مثل چین، ایران، آمریکا و کشورهای آفریقایی به شدت تحت تاثیراین موضوع قرار می گیرند و خسارت های اقتصادی بسیار زیادی به آنها وارد خواهد شد ولذا اینکه منتظر باشیم چه کسی دست به کار می شود مثل این است که منتظر باشیم که این کشتی چه زمانی غرق می شود. یک مثل معروفی است که سرنشینان تایتانیک فکر می کردند که این کشتی هیچ وقت غرق نمی شود ولی تایتانیک غرق شد و ما فکر می کنیم جهان امروز هم در واقع اگر توجه نکنند به این مسائل دچار مشکل خواهیم شد این مسئله فارغ از هر داستانی باید جدی گرفته شود .

 راجع به جان کری که به عنوان نماینده بایدن حضور داشت چه صحبت هایی داشت که مورد توجه قرار گرفت، چون اوباما هم سخنرانی داشت ولی به عنوان شخصیت سلبریتی دعوت شده بود نه به عنوان یک مقام دولتی از آمریکا

آقای بایدن یکی از کارهایی که بلافاصله بعد از قرار گرفتن در  مقام ریاست جمهوری انجام داد، بازگشت به توافقنانه پاریس بود . یکی از شعارهای انتخاباتی او هم همین بود بلافاصله جان کری را به عنوان نماینده ویژه خود در این کار قرار داد . جدیتی که از دوره آقای اوباما در توسعه انرژی های تجدیدپذیر بود باعث شد آمریکا گامهای بلندی در این قضیه بردارد . آقای جان کری در سخنرانی خود جدیت آمریکا را در مورد این قضیه نشان داد، آقای اوباما هم به عنوان فردی که باعث شد در دوره ای جهان در کنار هم قرار بگیرند و چینی ها را هم وارد این چالش کرد مطرح بود . مسئله اساسی این است که آمریکا دوباره به صورت جدی می خواست به دور از اهمال کاری های رئیس جمهور قبلی خواستار گسترش انرژی های تجدیدپذیر بود و به عنوان یک سیاست جدی به این موضوع ورود نموده است .

 بازار خرید کربنی که قبلاً هم صحبت شده است مکان داد و ستدی شده برای کشورهایی که کم کربن تولید می کنند و گواهی خود را در آنجا می فروشند . این بازار الان در چه جایگاهی قرار دارد و آیا قرار است به همین شکل ادامه پیدا کند، به نظر میآید شرکتها و کشورها از این جریان سوء استفاده می کنند ؟

در دوره ای چین و هند با استفاده ازبازار کربنی، تقلباتی به خصوص توسط چین انجام شد و همین باعث شد که این بازار با مشکل مواجه شود، اما به نظر می آید بازارهای کاهش کربن، راه حل مهمی به عنوان یکی از روش هاو ابزار برای کاهش انتشار است . علت این صحبتم این است که بازار کربنی که برای پروتکل کیوتو بود، سهم کوچکی از بازار کربن جهان را به خود اختصاص داده و بازارهای محلی زیادی هم وجود داشته است . در سال های اخیر که همه آنها به این روش که در نیروگاههای تجدیدپذیر جدا از انرژی که تولید می کنند باعث میشوند کاهش انتشار هم داشته باشند و درآمد جدیدی را به ازای هر تن کربن دارند، فارغ از اینکه این سیستم در قدیم چگونه استفاده می شده که البته موفقیت های خودش را هم داشته، درتوافقنانه پاریس داوطلبانه بود و بعد از آن به عنوان تعهدات در نظر گرفته شد . در حال حاضر هم که با هم صحبت می کنیم روش های بازاری یکی از روش های مفید کاهش انتشار کربن است در خیلی از کشورها پاسخ داده و مطمئناً باعث گسترش انرژی های تجدید پذیر می شود .

 در کاپ26 راجع به ایران چه صحبتی شده است ؟

یکی از مشکلات اصلی که برسر کنوانسیون های جهانی داریم تاخیر در پیوستن به این ها است در مورد پروتکل کیوتو هم همین کار را انجام دادیم، پروتکل کیوتو شروع شد ما در مجلس خودمان تصویب کردیم تا شورای نگهبان آن را  تصویب کند، سال ها گذشت و ما فرصت های مهم را از دست دادیم . یکی از لازمه های استفاده از این تشویقات برای کاهش کربن پیوستن به این پروتکل ها است. تعداد کسانی که توافقنامه پاریس را امضا کردند از 197 کشور جهان 192 کشور امضا کردند . پنج کشور جهان هستند که به آن به طور رسمی نپیوستند که یکی از آنها ایران است در این صورت ما چطور می خواهیم از مزایای آن استفاده کنیم . این مسئله هنوز در شورای نگهبان باقی مانده و نتوانسته اند ثابت کنند که پیوستن به آن به نفع کشور ماست . کشوری که مقام رهبری فرمودند میزان شدت انرژی باید تا 50٪ کاهش پیدا کند و این به این معنی است که بدون آن که ما تعهدی داشته باشیم میزان انتشار گازهای گلخانهای را که عمده آن از بخش انرژی می آید کاهش دهیم . اما ما این را امضا نکردیم دوستانی که در آنجا بودند گفتند که ما عضو ناظر هستیم در مورد رای دادن ها هم نمیتوانیم دخالت داشته باشیم . به نظر میرسد اقدام عاجلی برای پیوستن به توافقنانه  لازم است تا بتوانیم از مزایای آن استفاده کنیم . صحبت ما در مورد مزایای روشهای این توافقنامه نباید حول محور عدم پیوستن ما باشد، چرا نمی توانیم از منابع صندوق سبزاقلیم استفاده کنیم، چرا وقتی خود ما متضرر هستیم نمیخواهیم مشارکت کنیم چرا وقتی ادعا می کنیم 10000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ایجاد کنیم  به آن نمیپیوندیم . برای انجام این کارها منابع نیاز است که باید تامین شود تا وقتی که به توافقنامه پاریس نپیوندیم هیچ کدام از کارهای ما جزء تعهدات ما نمی تواند قرار گیرد . این یک فرصت کوتاه است، مسئله این است که چرا ما نمیتوانیم از این سد بگذریم اما متاسفانه نمیتوانیم هیچ سهمی از این مشوق ها داشته باشیم به علت اینکه به طور رسمی به آن نپیوستیم .

 البته ما همه بهانه ها را را به گردن تحریم میاندازیم آیا این مسائل در کاپ مورد توجه قرار می گیرد یا خیر ؟

سخنرانی که آقای سلاجقه نماینده ایران درکاپ گلاسکو انجام داد یک سخنرانی سیاسی بود تا یک سخنرانی محیط زیستی، حتی بدون توجه به داستان توافقنامه پاریس، کشور ما با  مصرف انرژی بالا، یارانه های سوخت بالا و مصرف بی رویه انرژی منجر به تولید گازهای گلخانه ای می شود . در اسناد رسمی کشور ملزم به کاهش شدت انرژی هستیم . بحث من این است که اصلاً تعهدی که دادیم چه با تحریم باشد چه بدون تحریم، اصولاً مانعی در اجرای آن نمی شود . یادمان باشد که عدم پیوستن به این چنین معاهداتی معنی آن این است که ما از ضررهای تغییر اقلیم متاثر می شویم بدون اینکه بتوانیم از منافع تلاش های جهانی برای کاهش گازهای گلخانهای استفاده کنیم و این باعث می شود کشوری که منابع مالی محدودی دارد خیلی ضروری است که هر چه سریعتر به این معاهده بپیوندد.

 آیا در این کاپ مشخص شده که میزان جرائم در کاپهای  بعدی به چه شیوه ای است، نقدی است یا تحریم و از چه سالی آغاز می گردد؟

هنوز در مورد تحریمها وجرائم صحبتی نشده است، اما توافقنامه پاریس این را مطرح کرده بود که در سال 2050 باید بالانس کربنی کشورها صفر شود . برای کربن یک اصطلاحی داریم به نام سینک و یک اصطلاح به نام سورس داریم اولی چیزهایی که کربن را جذب می کند و دومی منابعی است که کربن را تولید می کنند . مسئله این است که این دو با هم در هر کشوری برابر شود، یعنی همان اندازه گاز گلخانه ای تولید می کند، باید همانقدر هم جذب شود . در حال حاضر هم لزومی به پرداختن به این موضوع نیست . بحث کربن به شکلی که در کنوانسیون ها است شامل جریمه نمی شود ، در این زمان برچسب ردپای کربن در خیلی از کشورهای اروپایی به استانداردی تبدیل می شود که برای صادرات آن کشور اهمیت دارد و از یک میزانی این کربن باید کمتر باشد.اگر کشورها تولیداتی داشته باشند، میزان کربن داخلی در آن زیاد باشد عملاً امکان مبادلات تجاری نخواهد داشت . این خود نوعی جریمه است و ایران نمیتواند کالایی را تولید کند که میزان کربن آن برابر استاندارد باشد، زیرا برای تامین انرژی سوخت فسیلی داریم، زنجیره تولیدمان سبز نیست و به این ترتیب صنعت ما نیز سبز نیست . در این صورت کربن محصول بالا می رود و نمیتوانیم صادرات انجام دهیم . اتفاقی که برای مازوت در سال 2020 افتاد . بر اساس کنوانسیون مارپل باید میزان استاندارد گوگرد ها یک اندازه باشد که برای کشور ما شش برابر آن استاندارد بود و یا حتی بیشتر که عملاً ما نمی توانستیم مازوت به کشتی های داخل دریا بفروشیم زیرا درصد مازوت کشور ما بالاتر از درصدی بود که در استانداردها اعلام شده است و به این گونه است که بدون اینکه جریمه شویم بازارهای جهانی را از دست میدهیم .کربن بازارش همیشگی خواهد بود مبادلات تجاری بر اساس کربن کمتر خودش به نوعی یک جریمه است .

درباره کشورهایی که قول دادند کربن خود را به صفر برسانند، به طور مثال عربستان، در فاینشنال تایمز ادعا کرده ما در سال 2050 میزان کربن خود را به صفر میرسانیم، اما کارشناسان پیش بینی کردند احتمال این جریان خیلی کم است و تا سال 2060 این امکان پذیر است .

عربستان یکی از کشورهایی است که در این زمینه جدی است، عربستان کشوری است که در مورد سوخت های هیدروژن سرمایه گذاری کرده است . مهمترین منبع هیدروژن سوخت های فسیلی هستند به این صورت درمورد کشورهایی که سوخت فسیلی زیادی دارند راه حل این است که به جای صادر کردن کربن، سوخت های هیدروژنی تولید کنند و صادر کنند و کربن را ذخیره کنند . عربستان هم به دلیل اینکه روی سوخت هیدروژنی تمرکز کرده این ادعا را داشته است . مهم این است که این برنامه را دارد که این در ایران اصلاً وجود ندارد . جالب است که بدانید که کاپ بعدی در مصر و به بعد از آن در امارات متحده عربی برگزار می شود، اینها کشورهایی هستند که به شدت در این زمینه کار می کنند به دنبال این هستند تا جایی که می شود همگام با جهان به سمت سبز شدن حرکت کنند و البته که این به سود خودشان هم هست.

در این کاپ راجع به انرژی های تجدیدپذیر و اینکه استارتاپ ها بیایند فعالیت کنند چه زمانی حدس زده می شود برای اینکه توسعه انرژی های تجدیدپذیر حداقل در بحث ساخت و به کارگیری با هزینه های خیلی کمتری انجام شود ؟

انرژی های تجدیدپذیر به شدت در حال کاهش قیمت هستند، روند کاهش قیمت پنل های خورشیدی در این دهه اخیر نشان می دهد که در حال جا افتادن است . استفاده از سیستم های بیو گاز (زیست گاز) در حال رشد است ولی من عدد دقیق ندارم که خدمت شما عرض کنم در اینکه چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد .

 این کاپ 26 به نظر شما یک پروژه شکست خورده می تواند اطلاق شود یا امیدوار کننده است ؟

باید منتظر بمانیم ببینیم که همکاری، مشارکت و تلاش کشورها برای اینکه این اجرا شود چقدر است . توافق ها توافق های بدی نیست، حرفهای خوبی زده شده است اما اینکه یک اجماع جهانی ایجاد شد و جهت دهی ای را ایجاد کردند در شرایط بحرانی چه کاری انجام دهیم و مصرف سوخت های فسیلی را کاهش دهند و به سمت انتشار صفر بروند خیلی خوب است، این نقطه عطف است اما بسیار به عملکرد کشورهای توسعه یافته برای تامین منابع مالی توجه می شود . کشورهای در حال توسعه رشد و توسعه اقتصادی خود را حق میدانند میگویند ما فقیر هستیم باید رشد کنیم، اگر کشورهای توسعه یافته این مسئولیت را به عهده نمی گیرند و منابع مالی را رفع نکنند دچار مشکل می شویم .

 آیا کرونا در تغییر اقلیم تاثیر گذاشته یا نه ؟

در کوتاه مدت بله و اینطور بوده و دوره فعالیت های اقتصادی جهان کاهش پیدا کرده، نبود مسافرتهای هوایی، دریایی و زمینی و کاهش تولید و مصرف غذا منجر به تغییرات خوبی در اقلیم شده است ولی بعد از مدتی با بهبود وضعیت کرونا این روند افزایش پیدا کرده و تاثیر مقطعی داشته است .

 آیا در کاپ 26 بیانیهای صادر شد و محتوای آن چه بود ؟

بیانیه که حتماً صادر شده و در زمینه های مختلف هم صحبت کردند و درهشت محور اصلی نتایج را اعلام کردند . دانشمندان از افزایش 1/1 درجه گرمایش جهانی ابراز نگرانی کردند و اهمیت استفاده از مسائل علمی در جهت اقدامات موثرتر را مورد تاکید قرار دادند . همچنین تاکید شد که تامین مالی انتقال فناوری و ظرفیت سازی برای تقویت تاب آوری و کاهش آسیب پذیری اقلیمی باید با اولویت کشورهای در حال توسعه باشد . همچنین مقرر گردید کاهش انتشار جهانی کربن  تا سال 2030 باید به میزان 45 درصد نسبت به سال 2010 و انتشار صفر خالص تا 2050 اتفاق افتد . اعتبارات مالی و سرمایهگذاری برای اجرایی کردن هدف 100 میلیارد دلاری هم مورد بحث قرار گرفت که به طور کامل و فوری تا سال 2025 برای کشورهای در حال توسعه که دچار ضرر و زیان افزایش دما در جهان می شوند خسارت داده شود . همکاری های بین المللی در زمینه اقدامات نوآورانه محور های اصلی بیانیه ای بود  که در گلاسکو منتشر شد. در حاشیه این اجلاس نیز توافقاتی بین کشورها صورت گرفت برای کاهش جنگل زدایی و توافق محیط زیستی چین و آمریکا برای تقویت و تسریع اقدامات همکاری های اقلیمی در کوتاه مدت، همینطور توافق برای کاهش متان، توافق ائتلافی 19 کشور جهان برای ایجاد مسیرهای عاری از کربن مسیرهای کشتیرانی، بحث شفافیت و سختگیری در اهداف ملی و بحث های دیگری در زمینه های مختلف که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت .

  اجلاس جی سی اف چقدر متاثر از کاپ است و آیا اعتباراتی که به صورت وام به  کشورهایی که می خواهند کاهش کربن داشته باشند به چه شیوه ای خواهد بود ؟

در مورد این صندوق از همان توافقنامه پاریس صحبت شده که مبلغ موجود در این صندوق وام هایی به کشورهای مختلف داده شده و خواهد داد . اما کشورهای در حال توسعه برای بازپرداخت وام هایی که داده شده است اعمال فشار می کنند و به  دنبال کمکهای بلاعوض هستند . بخش عمده ای از بودجههای جی سی اف بیشتر به بحث کاهش داده شده است تا سازگاری. زیرا قرار بود به طور مساوی بین این دو تقسیم شود . گزارشهای سازمان ملل می گوید برای اینکه به اهداف خود برسید، باید بودجه موردنیاز برای سازگاری اقلیمی پنج تا ده برابر آن چیزی باشد که الان وجود دارد قرار شد در برنامه کاری دو سال تا سال 2024 در مورد این که چگونه می توانند منابع مالی مورد نیاز کشورهای آسیب پذیر را افزایش دهند، صحبت کنند و کشورهای توسعه یافته موافقت کردند بودجههای سازگاری را تا سال 2025 دو برابر افزایش دهند .

صحبت پایانی

تاکید براین است که از این فرصت برای ایران استفاده بکنیم و روند پذیرش توافقنامه پاریس را دولتمردان ما به طور جدی پیگیری کنند تا بتوانیم از منافع این موافقت نامه استفاده کنیم چون کشور ما به شدت نیازمند این موضوع است .

۴ بهمن ۱۴۰۰ ۰۹:۳۳
ماهنامه دنیای انرژی شماره 45 |
تعداد بازدید : ۴۱۸