بخش خصوصی توانایی فروش کل نفت خام کشور را دارد// 70 درصد از صادرات و واردات فرآورده های نفتی بدست بخش خصوصی

بخش خصوصی توانایی فروش کل نفت خام کشور را دارد// 70 درصد از صادرات و واردات فرآورده های نفتی بدست بخش خصوصی
رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران از تشکیل کنسرسیوم پالایشگاه‌های کوچک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در این بخش خبر داد.
 حسن خسروجردی عصر دیروز (یک‌شنبه) در همایش سالیانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با ایراد سخنانی به اهمیت نقش بخش خصوصی در شرایط فعلی اقتصاد اشاره کرد و اظهار داشت: بخش خصوصی برای منافع ملی ارزش قائل است ازهمین‌رو از دولت خواستیم تا اجازه دهد این بخش هم در شرایط به‌وجود آمده (جنگ اقتصادی) وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه تلاش بخش خصوصی در حوزه نفت حل مشکلات دولت و مردم در فضای اقتصادی است، افزود: تحریم‌های امروز فقط مشمول دولت نمی‌شود بلکه تمام بخشهای جامعه و مردم را در بر می‌گیرد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران تصریح کرد: فعالان صنعت و اقتصاد در بخش خصوصی نیز می‌توانند با افکار خوبی که دارند در کنار دولت همکاری‌هایی را برای مقابله با تحریم‌ها انجام دهند.

خسروجردی ضمن اشاره به پاسخ مثبت دولت برای اعلام آمادگی بخش خصوصی، گفت: دولت برای اولین بار اجازه داد که بخش خصوصی وارد فروش نفت خام شود همچنین این بخش توانست نسبت به صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی با نام خود اقدام کند.

این مقام مسئول در اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ضمن تأکید بر اینکه اتحادیه وارد هیچ جریان سیاسی نشده است، ادامه داد: ما واقعاً می‌خواهیم برای کشور حرکت کنیم اما منافع‌مان اولویت اول نیست بلکه اولویت اصلی کاهش و رفع مشکلات مردم و اقتصاد است.

خسروجردی در ادامه اشاره‌ای به اتفاقات ارزی طی چند ماه اخیر داشت و تصریح کرد: زمانی که دولت با نرخ مرجع ارز به صادرکنندگان پرداخت می‌کرد بسیاری از صادرکنندگان رقابت‌های غیرمنصفانه‌ای انجام داده و کالاهای خود را به طرف معامله خارجی به‌ارزش کمتر و ارزان‌تر می‌فروختند.

وی با بیان اینکه ارزان‌فروشی محصولات صادراتی موجب شد تا ارز کمتری وارد کشور شود، گفت: در همان مقطع به‌خاطر اینکه ارزهای پرداختی به صادرات وارد کشور نشد پیشنهاد دادیم تا نرخ ارز بالاتر رود تا صادرکنندگان ارزان‌فروشی نکنند اما بازار داخلی با عملی شدن این پیشنهاد به‌هم ریخت.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران افزود: در همین راستا دولت مجدداً تصمیمات عجولانه‌ای گرفت و مانع از صادرات گروهی از کالاها شد این تصمیم درحالی اتخاذ شد که بسیاری از کالاها باید در آن مقطع صادر می‌شدند؛ جلسه‌ای در این خصوص تشکیل دادیم و همان مقطع محدودیت صادرات کمی کنترل شد.

خسروجردی ادامه داد: تحت هیچ شرایطی نباید جلوی صادرات را گرفت اما واردات باید کنترل شود؛ مردم هم در این راستا باید کمک کنند و کالاهای خارجی را فقط برای 6 ماه خریداری  نکنند. در صورت عملی شدن این امر مشکلات حل می‌شود.

وی پیشنهاد کرد که نرخ مصرف کننده برای کالاهای تولید داخل حتماً درج شود و در ادامه تصریح کرد: این کالاها باید مشمول کالاهایی باشد که مواد اولیه‌شان در اختیار دولت است و یا ارز مرجع از دولت دریافت می‌کنند.

صادرات نفت

این مقام مسئول در اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ضمن اشاره به اینکه قیمت‌های داخلی به‌صورت ارادی قابل کنترل است، گفت: 250 کالای اساسی باید در این طرح مورد بررسی قرار گیرد و روی تمام این کالاها نرخ مصرف کننده  درج شود؛ این امر در تمام کالاهای موجود در بازار اثر می‌گذارد.

خسروجردی در ادامه به مشکلات حوزه پتروشیمی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز برای صادرات فشار زیادی وارد می‌شود مبنی بر اینکه ارز حاصل از صادرات باید به اتاق مبادلات ارزی برده شود اما این سیاست زمانی عملی بود که اختلاف ارز مبادله‌ای با بازار آزاد حداقل 3 درصد بود نه الآن که این نرخ افزایش قابل قبولی داشته است.


به‌اعتقاد رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، باید تحریم داخلی حل شود تا بتوانیم تحریم خارجی را به‌راحتی مدیریت کنیم چراکه تحریم خارجی اصلاً مشکلی را برای ما ایجاد نکرده است.

70 درصد از صادرات و واردات فرآورده های نفتی بدست بخش خصوصی

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآوردهای نفت ، گاز و پتروشیمی گفت : با ظرفیتی که در بخش خصوصی ایجاد شده است براحتی می توانیم حدود 30 درصد از نفت خام کشور را صادر کنیم .
حسن خسروجردی در حاشیه همایش این اتحادیه در مصاحبه با خبرنگار ما افزود : ظرفیت بخش خصوصی به گونه ای است که تا سه سال آینده می تواند بخش بزرگی از صادرات نفت خام کشور را برعهده گیرد .
وی اضافه کرد : در بخش فرآورده های نفتی نیز حدود 70 درصد از صادرات و واردات فرآورده های نفتی به ارزش حدود 9 میلیارد دلار از سوی بخش خصوصی صورت می گیرد و با توانمندی که ایجاد کردیم می توانیم در فرآورده های نفتی ، سوآپ و صادرات را انجام دهیم .
خسروجردی در سخنان خود نیز در این همایش ایجاد کنسرسیوم نفت و حمل ونقل دریایی و اقدام برای کنسرسیوم پالایشگاههای کوچک را اقدام بخش خصوصی برای ایفای نقش فعال تر در تجارت نفت بیان کرد .
وی با انتقاد از فشار به بخش خصوصی برای انتقال ارز حاصل از صادرات به مرکز مبادلات ارزی گفت : باید به هزینه های نقل وانتقال پول در صادرات کالا توجه داشته باشیم و اصرار ما در این باره نرخ توافقی برای عرضه ارز درمرکز مبادله به جای نرخ تحمیلی است.

 

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ۱۷:۱۷
تسنیم و واحدمرکزی خبر |
تعداد بازدید : ۸۵۵