اگر تحریم‌ها یک بار دیگر برداشته شوند، ایران می‌تواند تولید نفت خود را افزایش دهد و موجی از بشکه‌های ذخیره شده را به سراسر جهان روانه کند. این امر می‌تواند به معکوس کردن روند اخیر افزایش قیمت نفت خام کمک کند و فشارها را از روی رانندگانی که با بیشترین قیمت سوخت در طول بیش از ۷ سال گذشته مواجه شده‌‌‌اند، کم کند.

بلومبرگ می‌‌‌گوید اگر توافقی انجام شود، می‌تواند پیامدهای بزرگی برای بازارهای نفت و تاثیر منفی بر قیمت سوخت داشته باشد. زمانی که تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ کاهش یافتند، پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، ایران تولید نفت خود را بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها افزایش داد.

 

اکثر تحلیلگران شاهد بودند که ایران تولید نفت خام خود را ۵۰۰‌هزار بشکه در روز طی ۱۲ ماه اول بدون تحریم افزایش داد. در واقع، ایران در کمتر از چهار ماه به این امر دست یافت و پیش از پایان سال دوباره تقریبا همان مقدار را به تولید خود اضافه کرد. دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است این کشور دوباره همین کار را انجام دهد.

در سال ۲۰۱۶، خریداران هندی و اروپایی به سرعت خرید نفت خام ایران را افزایش دادند. با کمبود نفت و قیمت‌های بالای ۹۰ دلار در هر بشکه، آنها به همان اندازه مشتاق خواهند بود که با توجه به فرصت جدید، این کار را دوباره انجام دهند.