مشکل از نبود قانون است !

مشکل از نبود قانون است !

 

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس

صنعت پتروشیمی سال‌هاست که محصولاتی را با خوراک ارزان به کشورهای دیگر صادر می‌کند و طبیعتاً سود هنگفتی هم کسب می‌کند. بر اساس آخرین آمارهای اعلامی، درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی از درآمدهای نفتی ایران هم فراتر رفته است. اما سوال اینجاست، صنعتی که سودبالایی را به واسطه دسترسی به خوراک ارزان کسب می کند چرا باید معاف از مالیات باشد. منافع برخی از صاحبان مسئولیت در شرکت های پتروشیمی پاسخ این سوال است. برخی به واسطه قرار گرفتن نزدیکانشان در شرکت های پتروشیمی، سود و زیان این شرکت ها برایشان اهمیت پیدا کرده و برخی هم به واسطه وعده هایی که به آنها داده شده، باید در مسیر خواسته های آنها فعالیت کنند. این تنها یکی از نمونه های تعارض منافع در ایران است. منافعی که به واسطه برخی زد و بند ها به جیب عده ای خاص می رود، حاصل قوانین ناکارآمدی است که در سال های گذشته اصلاح نشده است. از سویی دیگر در حال حاضر برای اینکه یک مدیر دولتی بعد از اتمام دوره فعالیتش در یک شرکت خصوصی در همان رشته فعالیت قبلیش به کار گماشته شود، هیچ محدودیتی وجود ندارد . حتی بعضا  این مشکل در بین نماینده های مجلس هم وجود دارد. گفته می شود که برخی از وزرا و وزارت خانه ها، چندین نماینده برای خود در مجلس دارند تا همواره حامی قوانینی باشند که در راستای منافع یک وزیر یا یک نهاد خاص است. دلیل این مدعا هم استخدام برخی نمایندگان مجلس در وزارتخانه هایی است که هیچ تناسبی با تخصص کاری و رشته تحصیلیشان ندارد.   

انتصاب مدیران دولتی در شرکت های شبه دولتی و خصوصی یک مشکل دیگر هم دارد که نمی توان به راحتی چشم روی آن بست. ورود مدیران بخش های دولتی به خصوصی می‌تواند به ‌ضرر نهادهای عمومی و دولتی تمام شود؛ چراکه افراد با انباشتی از اطلاعات مربوط به منافع عمومی که در بخش دولتی کسب کرده‌اند وارد بخش خصوصی می‌شوند، این درحالی است که مدیران عالی‌رتبه دستگاه های دولتی در بسیاری از کشورها پس از کناره‌گیری از سمت خود تا دو سال حق فعالیت در شرکت‌ها و بازارهای مرتبط با شغل قبلی خود را ندارند .  البته این تنها مشکل واحدهای پتروشیمی نیست. بسیاری از مدیران صنعت نفت و گاز بعد از بازنشستگی یا پایان یافتن دولت در شرکت های بزرگ شبه  دولتی و خصوصی مشغول به کار می شوند.  در این میان نیز تعداد نمایندگان مجلسی که بعد از اتمام دوره فعالیتشان به استخدام وزارت نفت درآمدند هم کم نبوده است. 

البته منظور من از مطرح کردن این مساله این نیست که همه این استخدام ها بر اساس زد و بند صورت گرفته است. منظورم این است که باید شرایطی را فراهم کرد حتی اگر کسی بخواهد از موقعیت و جایگاه فعلی خود سوءاستفاده کند، چنین امکانی را نداشته باشد. رسیدن به این هدف جز با اصلاح قوانین شدنی نیست .

  #همایش_اوپکس #شفافیت #تنظیم_گری #opex15 #رگولاتوری_اوپکس #تعارض_منافع

۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ۱۱:۵۹
تعداد بازدید : ۱۷۳