​قانون "تعارض منافع" به زودی تصویب می گردد

​قانون "تعارض منافع" به زودی تصویب می گردد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اوپکس از تدوین و اجرای مراحل نهایی تعارض منافع جهت تبدیل آن به قانون خبر داد .


محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه دیدار نوروزی با اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت : "تعارض منافع" موضوع بسیار مهمی است که در حوزه های مختلف بارها مطرح شده و هم اکنون نیز مجلس به آن ورود کرده است .در حوزه حاکمیتی نیز طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس تدوین شده که مراحل نهایی آن طی می‌شود که می‌تواند به قانون تبدیل شود .
پورابراهیمی با اشاره به اینکه تعارض منافع در حوزه های بخشی در تصمیمات بخشی قرار می گیرد افزود : تعارض منافع در حوزه بازار سرمایه وقتی نمود پیدا می کند که بطور مثال ببینیم اعضای شورای عالی بورس خودشان معامله گر بازار باشند، یا هیئت‌مدیره سازمانی سهامدار یک شرکتی باشند که ذی نفع بازار است . اینها به نوعی تعارض منافع کلی در ساختار اداری کشور هستند .
برای ساختارهای بخشی تعارض منافع در حال تصمیم گیری هستیم که در قانون مربوطه اش آنها را اصلاح کنیم، بطور مثال در قانون بازار سرمایه ای همچون صنعت نفت، یک حکم مصوب کنیم که تعارض منافع در آن برطرف گردد .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تصویب و اجرای چنین قوانینی مقدور است، ادامه داد : یک قانون کلی هم در مجلس در دست تدوین داریم که رویکرد حاکمیتی و نظام بوده و حوزه تخصصی بخشی نیست و جداگانه پیگیری می شود . در هر صورت مجلس و کمیسیون‌های تخصصی نسبت به این موضوع مهم ورود کرده و ما هم از آن استقبال می‌کنیم .
پورابراهیمی در خصوص بازپس گیری لایحه نهاد تنظیم گر رگولاتوری از مجلس توسط دولت نیز گفت : پس گرفتن هر گونه لایحه ای توسط دولت در قانون آمده است . شاید لایحه رگولاتوری نیاز به اصلاح و یا تغییر محتوا داشته است که دولت نسبت به بازپس‌گیری آن اقدام نموده است . ولی اگر در جایی موضوعاتی نیاز ضروری کشور باشد که دولت قبلا لایحه داده و آن را جهت اصلاحات بازپس گرفته و در ارائه مجدد آن تعلل نموده است، مجلس می تواند طرح آن را نوشته و جایگزین لایحه دولت نماید و پیشنهادهای مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی را در آن طرح گنجانده و در کمیسیون‌های تخصصی خود بررسی و تصویب نماید و نیازی به پیگیری از دولت ندارد .

#همایش_اوپکس #شفافیت #تنظیم_گری #opex15 #رگولاتوری_اوپکس #تعارض_منافع 


۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ۱۶:۰۹
تعداد بازدید : ۴۶۹