بررسی ابلاغیه جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

بررسی ابلاغیه جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
جلسه درخصوص اصلاح رویه خوداظهاری و اجرای مجدد آن و بهره برداری از کدهای عمومی محصولات تولیدی با حضور پرهام فر و زرینی از اعضای حقوقی و فنی ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار شد . در این نشست همچنین رئیس و تعدادی از اعضای هیئت مدیره، هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون هیدروکربن و دبیرکل نیز حضور داشتند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، در این جلسه به موضوعات ذیل پرداخته شد :

جلسه هیدروکربن
• احمد معروفخانی : دو مطالبه جدی در صنعت هیدروکربن واقع است که در قالب تشکل ها و شرکت ها پیگیری می شود، یکی خود اظهاری و دیگری کد های عمومی شیرین سازی که با توجه به این که مصوب شده‌اند اما تاخیرات فراوان اقدامات این دو مصوبه را ابتر نموده است و به سمت عدم کارایی میرود . رویه خود اظهاری پیشنهاداتی بود که از اتحادیه داده شد و به مصوبه رسید و اجرا گردید و این اجرا باعث شد که به توسعه آمار صادرات و کیفیت فرایند هیدروکربنها ختم گردد . اما متاسفانه در یک سال گذشته متوقف مانده است . دغدغه ها مطرح شد و تلاشی نیز از ستاد صورت گرفت، وزارت نفت نیز فرمی را طراحی و ابلاغ نمود که هنوز عملیاتی نشده است و متاسفانه این صنعت با چالش مهمی در این خصوص روبروست .
موضوع دیگر که متوقف مانده بحث کد های عمومی است که تنها برای میعانات ترش اعلام کرده‌اند و ابلاغیه ای که دیروز اعلام شد، پر از ابهام بوده و مقرر نیست به چه نحو و شکلی می‌خواهد اجرا گردد . با این رویه واحد های هیدروکربنی سردرگم هستند و مسیر فعالیت خود را نگران کننده می بینند . این ابهامات نه تنها از توسعه این بخش جلوگیری می‌کند، بلکه فعالیت واحدهای کربنی را نیز تهدید می کند .

هیدروکربن
• هنریک درغوکاسیان : یکی از مشکلات صنایع هیدروکربنی در شرایط کنونی پاسگاه‌های میان راه هستند که حاملهای صادراتی را توقیف می کنند و مشکلاتی را در میانه راه برای صادرکنندگان ایجاد می‌کنند . فرآیند نمونه برداری در مبدا و مقصد قابل قبول است، اما در میانه راه انتظار نمی رود نسبت به توقیف خودروها اقدام شود .

هیدروکربن
• رضا قاری : لازم است دو یا سه نفر کارشناس از اتحادیه تعیین شود که در کارگروه ستاد حضور داشته باشند، دستورالعمل ها شامل ایراداتی است و متاسفانه تر اینکه "کارگروه تعیین ماهیت" سازگاری غلط داشته و حضور نماینده صمت در آن منفعلانه است . و این کارگروه به هیچ عنوان به خواسته های بخش پایین دست توجهی نمی‌کند .

• زرینی : ستاد ۹۵ % نظرات شما را در دستورالعمل لحاظ کرده است و در جلسات کارگروه به پیش‌نویسی رسیدیم که دیروز تهیه شد و برای شما و سایر دستگاه ها ارسال شد و در مهلت دو هفته‌ای اگر مشکلی نباشد، آن را ابلاغ خواهیم کرد . در رویه خوداظهاری زمانی تصمیم بر این بوده که در کنار استاندارد سازی رویه دیگر هم باشد عملا بعد از ۱۶ ماه از تیر ۱۳۹۹ که ابلاغ شد و تا پایان آبان ۱۴۰۰ امکان استفاده داشت مورد استفاده واحدهای هیدروکربنی برای صادرات قرار گرفت . فکر می کنم موعد آن رسیده که ستاد در این خصوص پایش انجام دهد تا نتایج پرونده ها را ببیند . با توجه به مشکلاتی که به وجود آمده نیازمند آن بودیم که این رویه را متوقف کنیم و پایش کنیم که آیا اتفاقات افتاده به نفع کشور است و در آن صورت آن را ادامه دهیم . در خصوص کد های عمومی میعانات گازی پارس جنوبی نیز باید گفت با توجه به اینکه در دستور کار سال گذشته بود و امکان صادرات میعانات ترش برای خیلی از شرکت‌ها فراهم نبوده، همچنین قیمت ها نیز پایین و شیرین سازی آن نیز زمان‌بر بود، اما اگر ابهام و مشکل فنی در ابلاغ این رویه است با استاندارد و ستاد مکاتبه داشته باشید و ابهامات موجود را مکتوب و یا در صورت نیاز به جلسه بازگو نمایید

هیدروکربن

• علیرضا کریمی : با توجه به اینکه دیدگاه اتحادیه در شرایط کنونی متفاوت شده است و مسئله شفاف سازی را به شدت از طریق اعضا پیگیری می کند شایسته است از پتانسیل های خوب اتحادیه و نظرات کارشناسی آن استفاده گردد .

· علی شهوازیان : صنعت هیدرو کربن کشور بالغ بر دو میلیارد دلار سالانه ارزآوری دارد و اشتغالزایی بسیار مفیدی نیز ایجاد نموده است با شرایط کنونی ترکمنستان و روسیه رقیب جدی ایران شده اند که کالای خود را با قیمتی پایین تر از صد دلار از کالای ما عرضه می کنند و این شرایط باعث ایجاد فضای تخلف خواهد شد . انتظار می رود سیاستگذاری ها برای این صنعت در حضور نماینده‌ای مسلط از اتحادیه باشد که متاسفانه این تصمیمات و سیاست گذاری ها بدون حضور نماینده بخش خصوصی انجام می گیرد.

• سیدحمید حسینی : ستاد باید توسعه مدیریت داده و تقویت گردد . و خود ستاد با توجه به شرایط و فضایی که به آن داده شده است باید سیاست گذاری نماید . حتما کارشناس فنی داشته باشید و در جلسات بتوانید سیاست گذاری و کار کارشناسی نمایید . ستاد باید ورودی و خروجی را کنترل کند و از مواردی چون پلمب کردن و موارد تعزیراتی با نظارت دقیق به دور باشد .
• در پایان این نشست مقرر گردید نقطه نظرات جمع بندی شده و دعوتنامه‌ای با اشاره به این جلسه تهیه گردد و نمایندگان استاندارد، پالایش و پخش و کلیه اعضای کارگروه با حضور نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار گردد و ابلاغیه جدید بررسی گردد .

 


۲۹ فروردین ۱۴۰۱ ۱۶:۴۸
تعداد بازدید : ۳۸۵