حیدری بازرس انجمن پالایشگاه های روغن سازی ایران

عرضه کامل اسلک وکس در بورس به سه شرط

عرضه کامل اسلک وکس در بورس به سه شرط

 

/نرخ شورای رقابت برای پارافینی ها ایجاد رانت می‌کند

چندی است که پالایشگاه های روغن سازی و شرکت های تولیدی پارافین با چالش نرخ خوراک درگیر هستند بدین معنا که شرکت های تولید کننده روغن موتور به دلیل پایین بودن نرخ اعلامی از سوی سازمان رقابت، تمایلی به عرضه محصول خود در بورس ندارند.

در این رابطه حیدری بازرس انجمن پالایشگاه های روغن سازی ایران گفت: ما از لحاظ تامین مقدار نیاز تامین اسلک وکس واحدهای تولیدی هیچ محدودیتی نداریم یعنی اسلک وکس به حدی وجود دارد که بتوان تمام نیاز داخل کشور را پوشش دهیم و مازاد آن را صادر می کنیم.

وی افزود: مشکل اصلی اما بر سر نرخی است که شورای رقابت به اشتباه نرخی را تصویب کرد که داخل آن رانت بسیار بالایی برای تولیدکنندگان پارافین وجود دارد. به گفته حیدری، قیمت تمام شده تولید اسلک وکس مطابق با صورت های مالی 1.5 برابر لوبکات است یعنی با 1.5 لیتر لوبکات، یک لیتر اسلک وکس تولید می شود و طبق ضوابط می بایست محصول اسلک وکس با سود 17 درصدی در بورس به فروش برسد. اما شورای رقابت بدون توجه به قیمت تمام شده 22 هزار تومانی اسلک وکس، قیمت مصوب 10 هزار تومانی را برای عرضه در بورس اعلام کرد.

بازرس انجمن پالایشگاه های روغن سازی ایران تاکید داشت که این انجمن طی مکاتبات فراوان با شورای رقابت اعلام کرده که در نرخ مصوب رانت فراوان برای تولیدکنندگان پارافین وجود دارد که البته راه به جایی نبرد.

وی افزود: اما نکته جالب توجه اینجاست زمانیکه چهار شرکت تولید کننده روغن، اسلک وکس را با نرخ 11 هزار تومان در بورس عرضه کردند به دلیل حجم بسیار بالای تقاضا و رقابت نهایتا کشف قیمت در محدوده 23 هزار تومان انجام شد یعنی عرضه در قیمت مصوب شورای رقابت است اما قیمت رقابتی در محدوده 23 یا 24 هزار تومان است.

حیدری در پاسخ به این سوال که چرا عرضه خوراک از طریق این چهار پالایشگاه در بورس به صورت قطره چکانی است، گفت: مگر برای تولیدکننده امکان پذیر است محصولی که قیمت تمام شده آن 20 هزار تومان است را 10 هزار تومان در بازار عرضه کند؟ در چنین شرایطی که قیمت عرضه در بورس بسیار پایین تر از قیمت تمام شده محصول است، تولید کننده نگران عرضه بالای محصول در بورس بوده و می ترسد که افزایش حجم عرضه سبب کاهش بیشتر قیمت اسلک وکس شود.

اما در خصوص پیشنهادهایی برای حل چالش موجود، حیدری گفت: ما دو پشنهاد مشخص داریم: نخست اینکه عرضه اسلک وکس به قیمت جهانی انجام شود چراکه در حال حاضر لوبکات به عنوان ماده اولیه اسلک وکس به قیمت جهانی در حال عرضه در بورس کالا است. پیشنهاد دوم اما قیمتگذاری اسلک وکس با ضریب 1.5 برابری لوبکات و نهایتا 3 درصد بالاتر آن است.

وی در پایان تصریح کرد اما انجمن سه شرط برای عرضه کامل اسلک وکس در بورس دارد: نخست اینکه صادرات اسلک وکس ممنوع شود، ثانیا شرکت به موقع محصول خریداری شده را برداشت کنند و شرط آخر پرداخت به موقع از سوی خریداران است.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۲۰
تعداد بازدید : ۴۴۴