داشتن ادبیات مشترک لازمه ورود به بازارهای انرژی دنیا

داشتن ادبیات مشترک لازمه ورود به بازارهای انرژی دنیا

دیروز در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی انرژی برگزار شد.
در پنل تخصصی این همایش که با حضور چهره های همچون حمیدرضا صالحی رییس کنفدراسیون صادرات انرژی، رضا پدیدار عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، نجفی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و بارندگی دبیر انجمن شرکت های مهندسی و ساخت راهکاریی برای بازگشت ایران و بهش خصوصی به بازارهای انرژی دنیا مطرح شد.
در این بین اشاره شد برای شرکت در بازارهای انرژی بین المللی نیازمند بکارگیری روش های نوین هستیم که البته دولت باید در این راه به شرکتهای خصوصی یاری رساند یکی از این راه های مدل تعهدی و دیگری تهاتری است.
از سوی دیگر باید توجه داشت که ما اگر بخواهیم صادرکننده انرژی در دنیا باشیم باید در ادبیات آن وارد شویم که اولین آن باز کردن ال سی در یک بانک است. مورد دیگر توسعه برندیگ شرکت های خصوصی کشورمان است. اما شاهد آن هستیم که بعضاً شرکت های بسیار کوچک خارجی برنده‌ی بسیار مطرحی در دنیا هستند و این یعنی ضعف درونی شرکت هی خصوصی داخل کشور.
نکته قابل تامل دیگری که در این پنل به آن توجه شد یارانه انرژی است. به گفته رضا پدیدار سوبسید شاکله بخش صنعتی ما شده است مانند صنعت سیمان و فولاد که اگر این سوبسید را از صنایع حذف کنیم بسیاری از این صنایع دیگر توجیه اقتصادی ندارند.
همچنین باید توجه داشت که شدت مصرف انرژی در کشورما بسیار بالاست که سبب می شود در روزهایی از سال با کمبود شدید انرژی برق و گاز روبرو می شویم و همین مصرف بیش از حد ما را مجبور به سرمایه گذاری ۵۵ میلیارد دلاری در حوزه گاز خواهد کرد در صورتیکه صرفه جویی منطقی در مصرف گاز سبب خواهد شد که تنها ۶ میلیارد دلار در صنعت گاز سرمایه گذاری کنیم.
از این رو میبینم که قیمت پایین انرژی هم سبب مصرف بی رویه شده و هم سبب تعطیل شدن خطوط تولید شرکت های توربین ساز بادی شده است چراکه قیمت پایین انرژی صرفه اقتصادی ساخت توربین های بادی و پنل های خورشیدی را از بین برده است.
خود تحریمی و مقررات توسعه تجارت و صادرات یکی دیگر از موانع بر سر راه شرکت های خصوصی است. وضع قوانین خلق الساعه و صدور بخشنامه هایی که نظرات کارشناسی در پشت آن نیست نیز خود از مهمترین عوامل عقب نگهداشتن ایران از بازارهای بین‌المللی است.
اما راهکار پیش رو این است که بپذریم یک کشور تحریمی هستیم و حداقل کاری که باید کرد این است که با کشورهای همسایه خود بالاترین سطح مبادلات را داشته باشیم.
راه حل دوم حذف سوبسید انرژی به شکل کنونی است. یعنی باید سوبسید را به صادرات داد نه به مصرف داخل.
راهکار دیگر حضور در بازارهای انرژی دنیا، شراکت با شرکت های کوچک خارجی است چراکه این شرکت ها از گزند تحریم ها دور هستند.
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۵۰
تعداد بازدید : ۱۶۸