چهارمین شماره پیام اوپکس منتشر شد

چهارمین شماره پیام اوپکس منتشر شد
باسلام و احترام خدمت همه اعضای محترم اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، چهارمین شماره دو هفته نامه خبری "پیام اوپکس" را ملاحظه می فرمایید . این شماره از پیام اوپکس حاوی موضوعات، رویدادها، جلسات و اخبار دو هفته ابتدایی تیرماه می باشد که شامل خروجی های مثبتی برای اعضای محترم خواهد بود . امیدواریم با برگزاری جلسات و هم اندیشی با نهادها و سازمانهای دولتی، تشکل های خصوصی و ... بتوانیم ضمن رفع مشکلات جاری اعضا در جهت برندسازی و استحکام رو به پیشرفت اتحادیه گام های مثبتی برداریم انشاالله فریدون اسعدی - دبیرکل

• برگزاری کمیسیون پتروشیمی و انتخاب رئیس کمیسیون

پیام اوپکس
در انتخابات هیئت رئیسه این کمیسیون، «دکتر محمدرضا حیدرزاده» به عنوان رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه انتخاب شد. حیدرزاده مدیرعاملی شرکت پلیمر آریا ساسول را بر عهده دارد.

پیام اوپکس

دکتر حسین بابلی عضو هیئت مدیره فرساشیمی به عنوان نائب اول و مهندس مهدی رنجکش مدیر بازرگانی پتروشیمی زاگرس به عنوان نائب رئیس دوم هیئت رئیسه کمیسیون پتروشیمی از انتخابات قبل در سمت خود ابقا شدند .همچنین در این جلسه در خصوص افزایش قیمت یوتیلیتی واحدهای پتروشیمی و تهدید صنعت متانول بحث و بررسی شد.

• چالش ها و فرصت های صنعت قیر

پیام اوپکس
کمیته صادرات انرژی کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشستی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت قیر را با مدیریت اتحادیه اوپکس برگزار نمود. سیدحمید حسینی رئیس هیئت مدیره با اشاره به اینکه ایران بازار قیر را در تاجیکستان، گرجستان، قطر و ترکیه از دست داده است گفت:ما سال گذشته ۴ میلیون و ۳۴۶ هزار تن صادرات قیر داشتیم که بیش از یک‌میلیارد دلار درآمد کشور بوده است. عمده بازاری که به قیر ایران کمک کرده، بازار چین است که مصرف‌کننده قیر بشکه‌ای هستند. حسینی مشکلات عمده قیر ایران را ورود روسیه به این بازار، مسئله تحریم و نبود زیرساخت، افزایش هزینه های حمل و نقل و قطع همه خطوط کانتینری ارزیابی کرد.

• راهکارهای جذب منابع مالی خارجی برای اعضای اتحادیه

پیام اوپکس
سه شنبه هفتم تیر، دیدار آقایان حسینی کریمی، معروفخانی، اسعدی و ابراهیمی با آقای فکری رئیس سازمان سرمایه گذاری کشور در خصوص تامین مالی پروژه های اعضای اتحادیه انجام گرفت. با توجه به اینکه اقای فکری سالهای سال در چین دیپلمات بوده و متخصص در حوزه چین هستند، درباره استفاده از ظرفیت پروژه کمربندی چین صحبت شد و آقای فکری اذعان داشتند که اگر می خواهید از خطوط اعتباری چین استفاده کنید، باید طرح شما به نحوی تکمیل کننده این پروژه جاده‌ای باشد. چرا که چینی ها سرمایه گذاری و فاینانس خود را در جهت تکمیل این پروژه گذاشته اند. این کشور ۴۰ میلیارد دلار در پاکستان سرمایه گذاری کرده و امیدوار است که بتواند به اروپا و کشورهای شمالی ایران متصل شود و از همکاری ایران در مسیر پاکستان بهره مند گردد.

 

• هم اندیشی کمیسیون قیر با انجمن قیر ایران
در این نشست موضوعات مهمی همچون استرداد ارزش افزوده، معافیت نرخ تسعیر ارز، فرصت اندک حواله های قیر تهاتر ۱۴۰۰، کیفیت پایین قیر عراقی و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در پایان این نشست مقرر شد کارگروهی جهت پیگیری و بررسی مشکلات تولید و صادرات فرآورده های قیر تشکیل گردد. در اولین جلسه این کارگروه مباحثی چون حواله های قیر تهاتر، کیفیت پایین قیر عراقی، بازگشت ارز و استرداد ارزش افزوده مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

 

• دیدار رئیس هیئت مدیره با وزیر نفت
در این دیدار یک ساعته و کارشناسی، حمید حسینی از مشکلات اتحادیه با پالایش و پخش، NPC، و بورس سخن به میان آورد: عدم اعتنای پالایش و پخش نسبت به دستورالعمل ماده ۴۵ و رویه سوخت تقطیری، همچنین افزایش قیمتهای یوتیلیتی که منجر به تعطیلی واحدهای پایین دست پتروشیمی شده است، ترانزیت و سواپ نفتی، همچنین مشارکت بخش خصوصی در نفت و گاز از جمله مسایلی بود که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت.
اوجی نیز در خصوص پالایش و پخش دستورات لازم را صادر نموده و آن را حل شده دانست و در خصوص وضعیت یوتیلیتی ها نیز دستور داد جلسه‌ای با حضور مدیر هلدینگ خلیج فارس و رئیس اتحادیه برگزار شده و مشکلات این صنعت نیز حل و فصل گردد. وزیر نفت در خصوص ترانزیت و سواپ نیز گفت: اگر روسها نظر مساعد خودشان را درباره سواپ و ترانزیت اعلام کردند، شرایط همکاری با اتحادیه ایجاد خواهد شد. اوجی در پایان در خصوص مشارکت بخش خصوصی در نفت و گاز و خرید اوراق سلف نفتی نیز موافقت خود را اعلام نموده و خواستار هم اندیشی بیشتر با اتحادیه شد.

 

• رسیدگی مجلس به مشکلات واحدهای روغن سازی
در هفته‌ای که گذشت، کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی جلسه ای را با حضور نمایندگانی از وزارت صمت، استاندارد، پالایش و پخش و اتحادیه برگزار کرد. این نشست با حضور رئیس و تنی چند از اعضای کمیسیون روانکاران صنایع خودرویی و صنعتی و مشاور هیات مدیره با هدف بررسی خوراک واحدهای پایین دستی برگزار شد. در این جلسه پیشنهاد اتحادیه مبنی بر عرضه کامل خوراک توسط واحدهای میان دستی در بورس مورد بررسی قرار گرفت و این کمیته درخواست کرد آماری برای میزان هفتگی خوراک ارائه شود تا برای مشکلات کمبود خوراک واحدهای پارافینی و روغنی با همکاری مجلس هم اندیشی انجام پذیرد.

• جلسه با رئیس اداره صادرات بانک مرکزی

پیام اوپکس
در دیداری که سرکار خانم سعیدی و آقای کریمی از هیئت مدیره، آقای کوهنورد از کمیسیون پارافین، آقای اسعدی دبیر کل و اعضای هیئت مدیره انجمن قیر ایران با آقای چرخ انداز مدیر بخش صادرات بانک مرکزی به همراه معاونان وی داشتند، مشکلات رفع تعهدات ارزی و راهکارهای اتحادیه، تغییر معافیت ۱۰۹۰ به ۲۰۸۰ و تحویل حواله های ارزی در دبی و ترکیه، همچنین صادرات ریالی به کشورهای همسایه، هزینه های صادرات به واسطه تحریم ها، انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با موافقت بانک مرکزی با یکی از اصناف واردکنندگان در خصوص رفع تعهدات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

• جلسه هیئت مدیره مورخ چهاردهم تیر

پیام اوپکس
بررسی بودجه اتحادیه در سال کنونی و سال آینده توسط حسابدار اتحادیه، بررسی اصلاح اساسنامه و پیگیری از اتاق بازرگانی و در ادامه این جلسه، پیگیری تخلفات در بندرعباس از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و درخواست نظارت اتحادیه جهت جلوگیری از قاچاق اهم موضوعات جلسه هیئت مدیره را تشکیل داد.

 

• جلسه کمیسیون پارافین در روز یکشنبه دوازدهم تیر
بحث و بررسی در خصوص تامین خوراک واحدهای پارافین با توجه به بخشنامه وزارت صمت و عدم اعتنای پالایشگاه روغن سازی به این بخشنامه، بحث خروج محصولات این کمیسیون از کارگروه و طرح موضوع با آقای هندیانی و درخواست ایشان از اتحادیه که مستندات، ادله و دفاع قابل قبول اتحادیه در این کارگروه ارائه گردد از جمله موضوعات قابل بحث در این کمیسیون بود همچنین بحث احصا مشکلات مهم کمیسیون ها و تهیه گزارش این مشکلات توسط اتحادیه و ارسال آن جهت رسیدگی به اتاق بازرگانی ایران نیز دیگر موضوع قابل بحث این کمیسیون بود.

 

• برگزاری کمیسیون روانکاران خودرویی و صنعتی
آقای شاهمرادی رئیس این کمیسیون ضمن انتقاد از عدم حضور همکاران در این کمیسیون و عدم برگزاری انتخابات برای دومین ماه متوالی، گزارشی از جلسه با انجمن پالایشگاه داران، عدم امکان تامین مواد اولیه، مشکلات با استاندارد و به هم ریختگی بازار از طریق چهار پالایشگاه روغن سازی که منجر به فشارهای زیادی برای فعالان روغن سازی و روان کارها شده است ارائه نمود.


۱۷ تیر ۱۴۰۱ ۱۷:۲۵
تعداد بازدید : ۴۰۰