پیام جدید نفتی ایران به اعراب / جزئیات امضای 28 میلیارد دلار قرارداد نفتی

پیام جدید نفتی ایران به اعراب / جزئیات امضای 28 میلیارد دلار قرارداد نفتی
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به امضای 28 میلیارد دلار قرارداد نفت و گاز جزئیات پیام جدید نفتی ایران به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را تشریح کرد و گفت: تولید بنزین از گازهای همراه نفت در خلیج‌فارس آغاز شد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمود زیرکچیان زاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای بیش از 28 میلیارد دلار قرارداد جدید نفت و گاز در منطقه خلیج فارس، گفت: همچنین به منظور خاموش کردن مشعل‌های گاز در این حوزه اجرای سه میلیارد دلار پروژه های جمع آوری گازهای همراه نفت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه هم اکنون با سرمایه گذاری حدود 600 میلیون دلار برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی مجتمع NGL سیری، تصریح کرد: با اجرای این پروژه علاوه بر جلوگیری از اتلاف روزانه 140 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت با ساخت خطوط لوله دریایی، گاز به جزایر قشم و کیش ارسال می شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه اجرای پروژه NGL سیری منجر به انتقال 40 میلیارد فوت مکعب گازهای همراه نفت به نیروگاه کیش شده است، اظهار داشت: در مجموع انتقال گاز منجر به صرفه جویی حدود 700 میلیون دلاری در مصرف گازوئیل این نیروگاه و کاهش آلایندگی هیا زیست محیطی شده است.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره با یادآوری اینکه برای نخستین بار با راه اندازی کارخانه NGL سیری طرح تولید بنزین از گازهای همراه نفت کلید خورده است، بیان کرد: همچنین تاکنون بیش از 50 هزار بشکه میعانات و مایعات گازی برای صادرات تولید و در مخازن ذخیره سازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه در مجتمع NGL سیری برای اولین بار طرح جمع آوری بخارات مایعات و میعانات گازی اجرا شده است، تبیین کرد: پیش بینی می شود تا پایان سال آینده بزرگترین کارخانه NGL خلیج فارس در جزیره خارگ عملیاتی شود.

اجرای 70 میلیارد دلار پروژه جدید نفت در خلیج فارس

زیرکچیان زاده در ادامه با یادآوری اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود 70 میلیارد دلار پروژه های جدید نفت و گاز در منطقه خلیج فارس (حوزه فلات قاره) اجرایی خواهد شد، افزود: به طوری که بریا توسعه زنیجره بالادستی و تا پایین دستی توسعه میادین گازی لاوان، فرزاد A و B، فروز B، کل بلوک فارسی هریک به تنهایی به 10 تا 15 میلیارد دلار سرمایه گذایر نیاز است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره همچنین از آغاز طرح توسعه 17 میدان مشترک نفت و گاز در حوزه خلیج فارس خبر داد و افزود: هم اکنون توسعه تمامی میادین مشترک نفت و گاز تعیین تکلیف شده است.

این مقام مسئول با اشاره به پایان عملیات لرزه نگاری سه بعدی پنج میدان مشترک نفت و گاز رزاد A و B، آرش، رشادت، رسالت و بخشی از میدان لاوان، تبیین کرد: با توسعه مراحل اکتشافی طرح جامع توسعه تمامی این میادین تدوین و عملیاتی شده است.

پیام جدید نفتی ایران برای اعراب خلیج فارس

نائب رئیس هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره در پاسخ به مهر با بیان اینکه در شرایط فعلی اجرای سیاست و دیپلماسی " مشارکت به جای رقابت" در دستور کار وزارت نفت در منطقه خلیج فارس قرار دارد، گفت: بر این اساس پیشنهادهایی به پنج کشور عربی عربستان سعودی، قطر، عمان، امارات متحده عربی و کویت ارسال شده است.

وی با اعلام اینکه مشارکت به جای رقابت برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز دستاوردهای متعدد اقتصادی و بین المللی به همراه دارد، تصریح کرد: کاهش هزینه توسعه، نگهداری و بهره بردایر میادین نفت و گاز، افزایش ضریب بازیافت مخازن، افزایش تعاملات ملی، اسلامی و بین المللی، افزایش امنیت و آرامیش منطقه ای و استفاده حداکثری از ثروت های ملی از مهمترین دستاوردهای این پیشنهاد است.

زیرکچیان‌زاده با اشاره به وجود 18 میدان مشترک نفت و گاز بین ایران و پنج کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، اظهار داشت: در میدان هنگام عملیات لرزه نگاری سه بعدی با مشارکت عمان انجام شده اما در سایر میادین هنوز پاسخی نسبت به این پیشنهادات دریافت نکرده ایم.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره هم اکنون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به شدت به گاز نیاز دارند، در صورت مشارکت امکان تامین پایدار گاز این کشورها توسط ایران وجود دارد.

قشم هاب تولید برق خلیج فارس

وی همچنین با اشاره به توافق و قرارداد امضا شده بین شرکت نفت و مپنا برای توسعه میدان گازی فروز B و تولید برق در جزیره قشم، بیان کرد: قشم هاب آینده تولید برق ایران در خلیج فارس است.

زیرکچیان زاده با بیان اینکه در سه فاز توسعه ای میدان گازی فروز توسعه می یابد، تاکید کرد: در مجموع سه فاز با سرمایه گذاری 18 تا 20 میلیارد دلاری علوه بر تولید 12 هزار مگاوات برق امکان توسعه این میدان گازی دریایی هم فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ذخایر گاز میدان فروز B را بیش از 28 تریلیون فوت مکعب عنوان کرد و خاطرنشان کرد: دهم اکنون لرزه نگاری توسعه این میدان گازی به پایان رسیده و تا چند روز آینده حفاری اولین چاه این میدان در خلیج فارس آغاز می شود.
۱ اسفند ۱۳۹۱ ۲۲:۰۵
تعداد بازدید : ۲,۷۱۵