هند کل پول نفت ایران را به روپیه پرداخت می کند

هند کل پول نفت ایران را به روپیه پرداخت می کند
توقف فعالیت هالک بانک به عنوان یک مسیر پرداخت یورو به ایران اکنون هند تنها می تواند پول نفت ایران را به روپیه پرداخت کند . روپیه تا حد بسیار کمی قابل تبدیل است و سطح پذیرش بین المللی آن نیز پایین است اما ایران می تواند از این واحد پولی برای خرید کالاها و خدمات غیر تحریمی از هند استفاده کند .
به گزارش " رویترز" بر اساس این گزارش هالک بانک ترکیه از ماه جولای سال ۲۰۱۱ میلادی مسئولیت انجام امورات پرداخت پول نفت به ایران از سوی هند را عهده دار بوده اما طبق گفته برخی بانکداران ترکیه ای اجرای تحریم های اخیر ایالات متحده آمریکا از روز ششم ماه فوریه تداوم همکاری هالک بانک با ایران را منتفی ساخته است .
هند پس از چین دومین خریدار نفت ایران است . این کشور به عنوان چهارمین کشور پر مصرف نفت در جهان برای برخورداری از معافیت های تحریمی واردات نفتی از ایران را تا حد زیادی تنزل داده است.
منابع آگاه در هر دو پالایشگاه بزرگ نفتی هند در گفت و گو با رویترز اعلام کرده اند که در روز پنجم فوریه نامه ای از سوی هالک بانک دریافت کرده اند که در آنها اعلام شده از روز ششم ماه فوریه هالک بانک دیگر قادر به انجام امور بانکی پرداخت های نفتی ایران نخواهد بود .
در این نامه خطاب به شرکت های پالایشگاهی امده است که: از روز ششم فوریه ۲۰۱۳ هالک بانک نمی تواند به اصول کلی تعیین شده در ماه جولای سال ۲۰۱۱ پایبند بماند .
این بانک از ماه جولای سال ۲۰۱۱ در حدود ۴۵ درصد امورات بانکی صورت حسابهای پرداختی به ایران را انجام می داده و الباقی پرداختهای نفتی با واحد پولی روپیه صورت می گرفته است .
کل میزان صادرات هند به ایران در ماههای آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۲ برابر با ۱.۴ میلیارد دلار بوده که این رقم یک چهارم پولی است که هند باید در ازای خرید نفت در این دوره به ایران بپردازد .
طبق گفته این منبع آگاه هند قصد دارد از روز یکم ماه آوریل واردات نفتی از ایران را بار دیگر ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد .
در ۹ ماهه نخست سال مالی ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳ هند روزانه ۲۷۰ هزار و ۷۰۰ بشکه نفت از ایران خریده است که این رقم ۷.۵ درصد کل خریدهای نفتی هند در این دوره بوده است .
۱ اسفند ۱۳۹۱ ۲۲:۰۹
رویترز |
تعداد بازدید : ۹۴۴