منابع انرژی تجدیدپذیر ایران غنی تر از منابع نفتی است

منابع انرژی تجدیدپذیر ایران غنی تر از منابع نفتی است
مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی های نو ایران (سانا) گفت: وضع ایران از لحاظ منابع انرژی تجدیدپذیر و خورشیدی بسیار غنی تر از منابع نفتی است و پیشرفت های خوبی در عرصه تولید انرژی از این منابع خدادادی دارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو اقتصاد محمد ساتکین در مصاحبه با این رادیو گفت: انرژی خورشیدی مادر همه انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود و فقط انرژی امواج دریا تحت تأثیر ماه ایجاد می شود و انرژی زمین گرمایی هم سهم زمین است.
وی افزود: بقیه انواع انرژی های تجدید پذیر به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر تابش خورشید قرار دارد.
ساتکین گفت: انرژی تجدید پذیر شامل مواردی است که بطور مستمر و بدون دخالت انسان ایجاد می شود.
وی افزود: برخی کشورها مانند ایسلند و نیوزیلند همه انرژی های مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر تأمین می کنند و کشورهای پیشرفته هم در این مسیر به شدت تلاش می کنند و در برخی کشورها استفاده از آبگرمکن خورشیدی تقریبا اجباری است.
آقای ساتکین گفت: اگر یک درصد انرژی خورشیدی که در صحراها می تابد به برق تبدیل شود می تواند نیاز انرژی برق همه جهان را تأمین کند.
وی افزود: ایران نیز در کمربند تابش خورشید قرار دارد و منابع انرژی تجدید پذیر خورشید در کشورمان غنی تر از دیگر منابع مانند نفت و گاز است.
وی افزود : تابش خورشید در کشور ما سالی ۳۰۰ روز است که ۹۰ درصد وسعت کشور را شامل می شود و متوسط تابش خورشید ۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز است.
ایران روی کمربند خورشیدی است و در بیشتر مناطق کشور بیش از ۷۰ درصد قابلیت استحصال انرژی خورشیدی وجود دارد.
شرق کشور هم قطب انرژی خورشیدی شناخته شده است.
هم اکنون در کشور ما صفحات خورشیدی یا همان پنل های فتوولتاییک در روستاهای دورافتاده و مناطق سخت گذر که امکان برق رسانی از طریق شبکه سراسری اقتصادی نیست ، استفاده می شود.
۳۰۰ خانوار روستایی از طریق صفحات خورشیدی برق دار شده است.
در منازل مسکونی شهرها نیز امکان استفاده از این نیروگاه های کوچک به ظرفیت یک تا ۱۲ کیلووات ساعت وجود دارد که باید در پشت بام یا حیاط خانه نصب شود.
ساتکین اظهار داشت : برق تولیدی از این صفحات خورشیدی به شبکه برق منزل متصل می شود و بخشی از برق مورد نیاز خانواده شهری از نیروگاه کوچک خورشیدی تامین خواهد شد و به همان اندازه از شبکه برق سراسری خودکفا می شود.
صرفه جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و کاهش انتشار کربن، استفاده از سرمایه های کوچک، دفاع غیرعامل برای مناطق مسکونی در زمان حوادث مانند زلزله، سیل و فروش مازاد مصرف به شبکه سراسری از مزیت های استفاده از پنل های خورشیدی است.
در اغلب کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته هم اکنون از این صفحات خورشیدی استفاده می کنند و ایران نیز باید به این سمت پیش برود تا هر خانه ای برق مورد نیاز خودش را تولید کند.

در ۹۰ درصد کشور به جز مناطق شمالی امکان استفاده از پنل های خورشیدی وجود دارد.
آلمان، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آمریکا، چین، استرالیا کشورهای پیشرو در استفاده از پنل های خورشیدی هستند.
بنابراین گزارش در برنامه پنجم توسعه قرار است ۵ هزار مگاوات از انرژی های تجدیدشونده استفاده شود و هم اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق از نیروگاه های برق تجدیدشونده تولید و وارد شبکه می شود.
در برنامه پنجم توسعه بیش از هزار مگاوات از نیروگاه های تجدیدپذیر را بخش دولتی و بقیه را بخش خصوصی باید تاسیس کند.
ایران در استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی سابقه و تجربه بسیار زیادی دارد.
نیازمندی ایران به انرژی‌های جدید، روزبروز افزایش می یابد و با توجه به افزایش قیمت سوخت فسیلی و حفظ محیط زیست، باید انرژی‌های نوین را به ‌تدریج جایگزین سوخت فسیلی کنیم.
خوشبختانه امروزه بهره وری انرژی و تولید انرژی پاک به یکی از موضوع های راهبردی کشور تبدیل شده است.
باید همه متخصصان در جهت فناوری های نوین و تولید انرژی پاک تلاش کنند چون مقوله انرژی از موضوع های مهم در رشد اقتصادی و توسعه و پیشرفت اجتماعی است.
ایران در بین مدارهای ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی قرار گرفته است و در منطقه ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده ها قرار دارد. میزان تابش انرژی خورشیدی در ایران بین ۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع براورد شده که البته بالاتر از میزان متوسط جهانی است. در ایران به طور میانگین سالانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده که بسیار قابل توجه است.
گرم کردن آب با استفاده از آبگرمکن های خورشیدی شاید آسان ترین و اقتصادی ترین روش باشد. در ایران حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد انرژی مصرفی هر خانوار صرف تأمین آب گرم بهداشتی می شود که با داشتن دانش کافی در باره تابش خورشید، به راحتی و به صورت بسیار مؤثرتر می توان انرژی خورشید را برای گرم کردن آب مصرفی منازل و حتی کاربرهای صنعتی به کار برد و هزینه آب گرم مصرفی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

۵ اسفند ۱۳۹۱ ۰۳:۳۴
تعداد بازدید : ۱,۰۶۵