صعود و سقوط شرکت ها در سال 90 / نفتی ها برنده بازی

صعود و سقوط شرکت ها در سال 90 / نفتی ها برنده بازی
برای پانزدهمین سال متوالی، سازمان مدیریت صنعتی کشور روز سه‌شنبه در حالی شرکت‌های برتر را معرفی کرد که تنزل رتبه‌یی برخی از برندهای مطرح قابل توجه است.
در این رتبه بندی بر اساس فروش، برای نخستین بار شرکت‌های خودروساز پایین‌تر از نفتی‌ها قرار گرفته ‌اند و با توجه به اینکه این آمار متعلق به فعالیت‌های فروش سال ۹۰ است و بازار ۹۱ خودرویی‌ها شرایط وخیم‌تری را نسبت به سال مورد مطالعه و بررسی این رتبه بندی دارد بنابراین از هم اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که خودروسازان که در پانزدهمین رتبه بندی توانستند در رتبه دوم قرار گیرند در سال بعد شاید در بین ۱۰ رتبه برتر نیز حضور نداشته باشند.
این پیش بینی زمانی قوت بیشتری می‌گیرد که بر اساس شاخص‌های اعلامی از سوی مراکز آماری وزارت صنعت و معدن و خودروسازان کاهش فروش ۴۰ درصدی خودروسازان به ثبت رسیده و از مرداد ماه سال جاری خودروسازان با کاهش فروش و تولید مواجه بودند و این امر خود زنگ خطری برای سقوط این گروه‌ها به زیر ۱۰ رتبه برتر در سال ۹۱ است.
به هر ترتیب بر اساس گزارش اعلامی از سوی سازمان مدیریت صنعتی، شرکت پالایش نفت اصفهان با ۴/۱۷۶۱۳۲ میلیارد ریال فروش در سال۹۰ به نسبت ۱/۱۱۷۹۴۸ میلیارد ریال فروش در سال ۸۹ توانسته است جایگاه نخست این رتبه‌بندی را از آن خود کند، این شرکت در رتبه‌بندی چهاردهم در رتبه دوم بعد از ایران خودرو قرار داشت که به نظر می‌رسد در سال جاری این دو برند جایگاه نخست و دومی را با یکدیگر جابه‌جا کرده‌اند و شرکت هلدینگ ایران خودرو با فروش ۷/۱۲۶۶۹۵ میلیارد ریالی در سال ۹۰ در مقایسه با فروش ۰/۱۳۶۸۳۲ میلیارد ریالی در سال ۹۰ دومین شرکت برتر کشور از لحاظ فروش شده است.
البته شرکت پالایش نفت بندر عباس توانسته است جایگاه سومی خود را همچنان در فاصله دو رتبه بندی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حفظ کرده و با فروش ۵/۱۲۶۰۴۳ میلیارد ریالی برای سال ۹۰ و سهم فروش ۲/۹۵۹۵۰میلیارد ریالی در سال ۸۹ همچنان بعد از دو برند نفتی و خودرویی جایگاه خود را حفظ کرده است.
اما گویا رتبه بندی‌های سال ۹۰ بین خودرویی‌ها و نفتی‌ها سکو به سکو در حال تعویض است؛ بر این اساس رتبه چهارمین شرکت برتر از نظر فروش به هلدینگ شرکت سایپا با فروش ۷/۱۰۴۲۶ میلیارد ریال برای سال ۹۰ در مقایسه با ۹/۸۳۱۵۹ میلیارد ریال در سال ۸۹ تعلق گرفته است. البته سایپا در رتبه بندی چهاردهم رتبه‌دار پنجم بوده است. بعد از جابه‌جایی سکوها بین خودرویی‌ها و نفتی‌ها؛ ظاهرا بانکی‌ها هستند که توانسته‌اند خود را در بین رتبه‌های برتر قرار دهند، به این جهت رتبه پنجم به بانک ملت رسیده، این بانک با فروش ۹/۹۹۵۹۷ میلیارد ریالی در سال ۹۰ در مقایسه با فروش ۲/۹۰۸۰۲ میلیارد ریالی در سال ۸۹ با یک رتبه تنزل نسبت به رتبه بندی سال ۸۹ به رتبه پنجم رسیده است. در رتبه بندی پانزدهمین دوره ۱۰۰ برند برتر اقتصادی رتبه‌های ششم تا هشتم همچون رتبه‌های سال ۸۹ بلا تغییر باقی مانده است، به این ترتیب شرکت مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو –ساپکو؛ شرکت مخابرات ایران؛ هلدینگ بانک پارسیان به ترتیب با فروش ۴/۷۵۸۵۶ میلیارد ریالی، ۳/۷۵۰۹۱ میلیارد ریال و ۶/۷۱۴۸۴ میلیارد ریالی در سال ۹۰ توانسته‌انددر رتبه‌های ششم، هفتم و هشتم قرار گیرند. بر اساس گزارش سازمان مدیریت صنعتی رتبه‌ نهمین برند برتر به بانک مسکن با فروش ۵/۶۶۲۶۰ میلیارد ریال در مقایسه با فروش ۴/۳۵۸۳۶ میلیارد ریالی سال ۸۹ تعلق گرفته است. این بانک در رتبه بندی سال ۸۹ در رتبه شانزدهم قرار داشته است و در سال ۹۰ با صعود هفت پله‌یی در بین ۱۰ برند برتر قرار گرفته است. و در نهایت دهمین برند برتر در پانزدهمین رتبه بندی به بانک صادرات رسیده است، این بانک در رتبه بندی چهاردهم در رتبه نهم قرار داشته وبا تنزل یک رتبه‌یی در سال ۹۰ به رتبه دهم تکیه زده است. میزان فروش این بانک در سال ۹۰، ۶/۵۹۷۲۰ میلیارد ریال بوده است، در حالی که این بانک در سال ۸۹ ۶/۵۸۰۴۲ میلیارد ریال فروش داشته است. البته برخی از گزارش‌ها حکایت از عدم هم‌خوانی برخی از اعداد و ارقام ذکر شده در این گزارش سازمان مدیریت صنعتی ایران دارند.
در این رابطه سایت پول‌پرس در گزارش کوتاهی آورده است که در جدول سال گذشته، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) با ۷/۷۰۵۸۷ میلیارد ریال فروش در رده چهارم برترین شرکت‌های ایران قرار داشته است. در حالی که در جدول برترین‌های امسال فروش سال گذشته ۵/۷۰۵۸۷ میلیارد ریال ذکر و رتبه سال قبل این شرکت، ششم اعلام شده است. بر اساس این گزارش، همچنین بانک صادرات ایران (هولدینگ) سال گذشته با فروش ۲/۶۹۸۵۴ میلیارد ریالی خود رتبه پنجم شرکت‌های برتر کشور و برترین بانک کشور را در اختیار داشته است. اما در جدول مقایسه‌یی که دیروز منتشر شد، رتبه سال ?? این بانک با ۶/۵۸۰۴۲ میلیارد ریال فروش، نهم اعلام شده است. این گزارش حاکی است، به این نمونه‌ها می‌توان به شرکت‌هایی همچون بانک پارسیان، بانک مسکن، شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان، بانک تجارت و بسیاری شرکت‌های دیگر را اضافه کرد. گفتنی است، سازمان مدیریت صنعتی ایران سنگ بنای خود را در گزینش شرکت‌های برتر بر رقم فروش استوار ساخته است. این سازمان رقم «خالص فروش» را برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی و درباره بانک‌ها «مجموع درآمدهای مشاع و غیر‌مشاعی» آنها را منظور می‌کند.
جدول ده برند برتر
در عین حال بر اساس این گزارش شاید بررسی ده برندی که در فاصله دو سال توانسته‌اند بیشترین صعود را داشته باشند نیز خالی از لطف نیست. بر اساس آماری که سازمان مدیریت صنعتی اعلام کرده است شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع شیمیایی (هلدینگ) که در سال ۸۹ در رتبه ۳۹۰ قرار داشته است در سال ۹۰ به رتبه ۴۹ رسیده است و توانسته است ۳۴۱ رتبه صعود داشته باشد این هلدینگ در سال ۹۰، ۱۸۲/۱۴میلیارد ریال فروش داشته است. شرکت سرمایه‌گذاری ایران (هلدینگ) نیز با ۴۹۶/۳۱ میلیارد ریال نیز از رتبه ۱۶۰ با صعود ۱۳۴ رتبه‌یی در جایگاه ۲۶ قرار گرفته است. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید (هلدینگ) با فروش ۲۸۷/۷میلیارد ریالی با صعود ۸۸ رتبه‌یی از جایگاه ۱۷۲ به جایگاه ۸۴ رسیده است. همچنین شرکت بازرگانی پتروشیمی (هلدینگ) نیز با سعود ۷۶ رتبه‌یی با فروش ۹۲۲/۲۹ میلیارد ریالی از رتبه ۱۰۴ به رتبه ۲۸، شرکت هلدینگ پست بانک با ۵۹ رتبه صعود و فروش ۰۶۰/۶میلیارد ریالی در رتبه ۹۸؛ شرکت پتروشمی پردیس با ۲۹ رتبه صعود و فروش ۶۹۶/۸ میلیارد ریالی در رتبه ۷۱، شرکت پتروشیمی خارک با ۲۸ رتبه صعود و فروش ۶۰۲/۷ میلیارد ریالی در رتبه ۸۰؛ شرکت سایپا دیزل با فروش ۶۰۴/۱۰ میلیارد ریال و صعود ۱۹ رتبه‌یی در رتبه ۶۲؛ بانک شهر با ۱۸ رتبه صعود و فروش ۱۰۵/۶ میلیارد ریال در رتبه ۹۶ و در نهایت شرکت پتروشیمی مبین نیز با صعود ۱۳ پله‌یی و فروش ۷۹۶/۸ میلیارد ریالی در رتبه ۷۰ قرار گرفته تا بتوانند دهگانه بیشترین صعودهای این رتبه بندی را از آن خود کنند.
جدول بیشترین کاهش
یکی دیگر از بررسی‌های قابل توجه در گزارش پانزدهمین رتبه‌بندی برندهای اقتصادی بعد از بیشترین صعودهای سال ۹۰، دهگانه بیشترین تنزل رتبه بندی است که در سال ۹۰ روی داده است. به این ترتیب شرکت مهندسی و ساخت توربین، مپنا با ۳۴ رتبه تنزل، رتبه‌دار نخستین تنزل جایگاهی به نسبت سال ۸۹ است، بعد از شرکت مهندسی و ساخت توربین، پنا گروه بهمن و صا ایران نیز با ۱۶ رتبه تنزل، مخابرات استان تهران، زامیاد و پخش هجرت با ۱۵ رتبه تنزل، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با ۱۴ رتبه تنزل، شرکت صنایع شیر ایران و مپنا با ۱۳ رتبه تنزل و شرکت سیمان فارس و خوزستان نیز با ۱۰ رتبه تنزل در دهگانه بیشترین سقوط‌های سال ۹۰ قرار دارند.
۵ اسفند ۱۳۹۱ ۰۳:۴۳
تعداد بازدید : ۱,۰۱۰