برجام و توافقنامه جدید

برجام و توافقنامه جدید
پیش‌بینی می‌شود به‌زودی دور آینده مذاکرات در وین برای امضای توافقنامه جدید آغاز شود و اگر توافقنامه جدید با همان تعدیلاتی که ایران خواستار آن شده است به امضا برسد، در حل بسیاری از مشکلات از جمله آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، تبادل آسان ارز با بانک‌های جهانی و افزایش صادرات نفتی موثر خواهد بود.

به گزارش اوپکس به نقل از خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد «توافقنامه جدید برجام» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: سر انجام پس از یک سلسله مذاکرات نفس‌گیر و پرچالش متن نهایی توافقنامه جدید بین ایران و کشورهای ۴+۱ برای تصویب و امضا در اختیار طرف‌های دیگر مذاکرات قرار گرفت.

این متن در نتیجه تجربه هفت ساله ایران در تعامل با کشورهای ۵+۱ که شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان بود تهیه شده است زیرا متن توافقنامه سال ۲۰۱۵ فاقد ابزارهای اجرایی بود.

خروج آمریکا از توافقنامه برجام اول در سال ۲۰۱۸ و اعمال بیش از ۱۷۰۰ مورد تحریمی توسط دونالد ترامپ علیه ایران ثابت کرد که طرف غربی به‌ویژه آمریکا قابل اعتماد نیست.

اما سیاست آمریکا چه در دولت گذشته و چه در دولت سیزدهم، ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است زیرا ایران با تعامل صادقانه خود با این نهاد نظارتی ثابت کرد که خواهان شفافیت در حوزه فعالیت هسته‌ای است.

اما شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تحت تأثیر آمریکا و لابی صهیونیستی ثابت کرد که در مسیر راستی‌آزمایی خود سیاست‌های آمریکا و غرب را مورد توجه قرار می‌دهد.

ایران نیز هوشمندانه از برگ‌های برنده خود به خوبی استفاده کرد و با نصب و راه‌اندازی سانتریفیوژهای نسل پیشرفته نشان داد که در برابر فشارها تسلیم نخواهد شد و از حق خود برای دست‌یابی به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز و افزایش سطح غنی‌سازی هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد.

پیام ایران در استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها از سوی آمریکا و غرب رمزگشایی شد و سرانجام تیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که نگاه کاملاً متفاوتی نسبت به تیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق به توافقنامه برجام دارد، نرمش لازم را از خود نشان داد.

بنابراین مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۴+۱ در وین که مدتی متوقف شده بود با اشاره سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان از سر گرفته شد که دشوارترین مرحله مذاکرات در طول سال‌های اخیر تلقی می‌شود.

اگر چه سیاست کلی دولت سیزدهم این است که شرایط اقتصادی و معیشتی ملت ایران را به مذاکرات برجام گره نزند اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که بازارهای جهانی از جمله اقتصاد و بازار ایران تحت تأثیر رخدادهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار دارند.

اکنون با نهایی شدن پیش‌نویس توافقنامه جدید برجام و موافقت آمریکا و کشورهای ۴+۱ با شروط منطقی ایران و لغو بخش زیادی از تحریم‌های حوزه برجامی، ایران وارد مرحله جدیدی از ثبات اقتصادی و تعاملات تجاری خواهد شد.

توافقنامه تعدیل شده جدید اگر مورد پذیرش طرف‌های دیگر مذاکرات قرار گیرد، یک پیروزی سیاسی جدید برای دولت سیزدهم تلقی می‌شود زیرا توافقنامه ۲۰۱۵ برجام فاقد ابزارهای تضمینی بود که این یک نقص بزرگی به‌شمار می‌رفت.

پیش‌بینی می‌شود به زودی دور آینده مذاکرات در وین برای امضای توافقنامه جدید آغاز خواهد شد و اگر توافقنامه جدید با همان تعدیلاتی که ایران خواستار آن شده است به امضا برسد، قطعاً در حل بسیاری از مشکلات از جمله آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و افزایش سطح صادرات نفتی ایران و تبادل سیال و آسان ارز بین ایران و بانک‌های جهانی مؤثر خواهد بود.

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۳۵
ایمنا |
تعداد بازدید : ۲۹۹