صافدل: افزایش صادرات غیرنفتی، ضرورت اجتناب‌ناپذیر

صافدل: افزایش صادرات غیرنفتی، ضرورت اجتناب‌ناپذیر
صادرات برای هر کشوری می‌تواند چند مزیت متفاوت داشته باشد و به‌طور قطع ارزآوری و رونق تجارت و کسب‌و‌کار را می‌توان از مهمترین تاثیرات آن در چرخه اقتصاد کشور دانست.
نهضت افزایش میزان صادرات همزمان با برنامه پنجم توسعه آغاز شد و تاکنون هم نتایج بسیاری داشته و به پیشی گرفتن میزان صادرات نسبت به واردات انجامیده است. در این میان، تمرکز تصمیم‌گیری‌ها‌ در راستای افزایش صادرات غیرنفتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که نیاز به فرهنگ‌سازی و عزم ملی دارد.
باید این نکته را هم در نظر داشت که افزایش صادرات غیرنفتی به افزایش تولید و در نتیجه افزایش تقاضا برای نیروی کار، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری می‌انجامد، از این‌رو باید تمام تلاشمان معطوف به رشد صادرات و حفظ بازارهای بین‌المللی باشد.
در همین راستا، تحریم‌ها علیه ایران وارد فاز جدیدی شده که به تحریم‌های هوشمند تعبیر می‌شود؛ تحریم‌هایی که غرب امیدوار بود ازطریق آن به چرخ اقتصاد ایران صدمه وارد کند، اما این تحریم‌های به اصطلاح هوشمند، با تدبیرهای ایران و توسل به اقتصاد مقاومتی، عملا غیرموثر ماند.
این تحریم‌ها در حالی است که کیفیت کالاهای صادراتی و ارزش افزوده آنها افزایش یافته است.
با این حال، نباید فراموش کنیم که تلاش برای تنوع کالایی و تنوع صادراتی از نکات مهم در افزایش صادرات غیرنفتی شده است. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد تلاش موثر در بهبود فضای کسب و کار و کاهش دیوانسالاری بخش تجاری در همه حوزه‌ها، استفاده از ظرفیت‌های خالی و تمرکز بر تولید ملی با مدیریت واردات و تلاش برای جهش صادرات و همچنین تنوع‌بخشی در کالا و بازار هدف و روش‌های تجارت خارجی، می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در اختیار ما قرار دهد تا تهدیدهای ناشی از تحریم را به فرصت‌های اقتصادی تبدیل کنیم.
آمار صادرات در ۱۰ماه امسال نیز نشان از توسعه و طی کردن روند عادی این بخش دارد، به‌طوری‌که در این مدت، ‌صادرات غیرنفتی به لحاظ وزنی در مجموع از ۶۴ میلیون تن کالا فراتر رفته و به ارزش ۳۴میلیارد و ۳۸۳میلیون دلار رسیده است. براساس برنامه‌ریزی، ‌مقرر شده است تا پایان برنامه پنجم توسعه‌، ارزش صادرات و واردات کالاها یکسان شود‌.
درهمین حال، حمایت از صادرکنندگان و تجلیل از آنها و همچنین ارائه بسته‌های تشویقی، می‌تواند عاملی در رشد و توسعه صادرات کشور باشد؛ برای نمونه می‌توان به روز ملی صادرات و همایش تجلیل از صادر‌کنندگان برتر اشاره کرد.
این همایش رویداد مهمی در اقتصاد و صادرات کشور به شمار می‌رود که برگزاری آن نشان از ادامه روند عادی امور اقتصادی کشور با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی کشور‌های غربی علیه ایران است. در واقع این همایش فرصتی مغتنم برای قدردانی از تلاش‌های ثمربخش صادرکنندگان نمونه کشور در راستای تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی است.
۷ اسفند ۱۳۹۱ ۲۳:۳۴
روزنامه گسترش صنعت |
تعداد بازدید : ۹۶۳