معاون امور بین‌‌الملل در دیدار با هیأت روسی خواستار شد: طرح سه پیشنهاد به دولت روسیه

معاون امور بین‌‌الملل در دیدار با هیأت روسی خواستار شد: طرح سه پیشنهاد به دولت روسیه
هیأتی متشکل از مسؤولان وزارت صنعت و تجارت و نمایندگان بخش خصوصی کشور روسیه، در دیدار با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، توسعه روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور را خواستار شدند.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، در این جلسه که سه‌شنبه، 8 اسفندماه در امور بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد، رامیل شمس‌الدینوف از جانب هیأت روسی با تأکید بر لزوم تبادل اطلاعات و رفع نقص مربوط به عدم آشنایی دو طرف از ظرفیت‌های یک‌دیگر، خواستار توسعه روابط خود با ایران در زمینه‌های مختلف شدند.

براساس این گزارش، تکنولوژی مربوط به سیستم‌های هوایی، تکنولوژی‌های جدید برای کارخانه‌های ذوب آهن، هواپیما، صنعت اتومبیل‌سازی و ارتقای سطح سیستم ناوبری از جمله ظرفیت‌هایی هستند که دولت و بخش خصوصی روسیه می‌تواند در اختیار ایران قرار دهد.

هم‌چنین دیمیتری نوویکوف عضو دیگر هیأت، حضور این هیأت روسی در ایران را پیامد توافق‌های کمیسیون مشترک اخیر بین دو کشور برشمرده و عنوان کرد روسیه به صنایع نساجی، چرم و کفش ایران نیاز دارد و این هیأت توانست پس از مذاکرات، توافقات ضمنی در این زمینه با بخش خصوصی ایران داشته باشد.

در ادامه «سیدمهدی میرابوطالبی»، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، با اعلام آمادگی برای همکار‌ی‌های تجاری با روسیه تصریح کرد: «در حال حاضر با وجود روابط تاریخی بین دو کشور و رسم همسایگی، حجم مبادلات به 3 میلیارد دلار هم نمی‌رسد.»

وی ادامه داد: «در این رابطه می‌توانیم از روش تهاتر بهره بگیریم. هم‌چنین برای حذف ملاحظات بانکی و مسائل ناشی از تحریم می‌توانیم پول‌های ملی را جایگزین یورو و دلار کنیم.»

میرابوطالبی برگزاری روز اقتصاد روسیه در ایران با حضور هیأت‌های تجاری و مسؤولان مربوطه را اقدامی به منظور افزایش اطلاعات از ظرفیت‌های دو طرف برشمرد و گفت: «برگزاری روز اقتصاد روسیه، می‌تواند به ارتقای سطح دانش و آگاهی تجار هر دو طرف کمک کند. البته اعزام هیأت تجاری می‌تواند به طور متقابل صورت گیرد تا به این ترتیب تجار ایرانی نیز با وضعیت و پتانسیل‌های روسیه آشنا شوند.»

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران سپس 3 پیش‌نهاد اتاق ایران را در تفاهم‌نامه کمیسیون مشترک به روسیه برای سهولت در امر تجارت یادآور نموده و علاوه بر درخواست تسهیل در صدور روادید برای بازرگانان، توسعه همکاری در زمینه خدمات فنی و مهندسی و اجرای طرح‌های زیرساختی، در زمینه ساخت تجهیزات کارخانه، اجرای پروژه‌های خط و لوله نفت و گاز و عملیات ساختمانی و هم‌چنین تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه کالاهای تولیدی دو کشور و نیز تبادل مواد پروتئنی بین دو کشور پیشنهادهای ایران برای همکاری با روسیه را تشکیل می‌دهند.

۱۱ اسفند ۱۳۹۱ ۲۳:۲۶
تعداد بازدید : ۹۵۴