تلاش برای حل اساسی مشکل منع صادرات پتروشیمی

تلاش برای حل اساسی مشکل منع صادرات پتروشیمی
مدیر کنترل تولید شرکت ملی پتروشیمی گفت: تلاش می‌کنیم در جلسات مشترک برای ماه آینده مشکل ممنوعیت صادرات پتروشیمی به صورت اساسی حل شود.

علی‌محمد بساق‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: همه پروژه‌ها از ابتدا با صد در صد ظرفیت راه‌اندازی نمی‌شوند و معمولاً از سال دوم و سوم به بعد به حداکثر ظرفیت یعنی ظرفیت اسمی می‌رسند.
وی افزود: ارزش صادرات محصولات پتروشیمی تا پایان آذر ماه 10 تا 11 میلیارد دلار بوده است، اما در فروردین ماه ارزش کامل صادرات پتروشیمی سال 91 مشخص می‌شود.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: به دلیل نوسان نرخ ارز تمایل به صادرات همه محصولات از جمله محصولات پتروشیمی زیاد شد و دولت برای کنترل این وضعیت کمیته‌ای تشکیل داد، تا اولویت در تأمین نیاز داخل قرار بگیرد و سپس محصولات صادر شود.

وی با بیان اینکه معمولاً هر تصمیم نوساناتی ایجاد می‌کند، گفت: معمولاً پایان سال یعنی از نیمه دوم اسفند تا اواخر فروردین مجتمع‌های مصرف‌کننده پایین دستی تعطیل می‌شوند و نیاز داخل کمتر می‌شود و موجودی مجتمع‌های پتروشیمی افزایش می‌یابد و به همین دلیل هر سال برنامه‌ریزی می‌شد که در اسفند و فروردین و اردیبهشت ماه بیشترین صادرات داشته باشیم.

بساق‌زاده تاکید کرد: با گروه کارشناسی هماهنگ شده است که مجوزهای لازم برای صادرات داده شود و تولید مجتمع‌های پتروشیمی متأثر نشود.

وی افزود: ممنوعیت صادرات روی تولید پتروشیمی تأثیر گذاشت، اما چون دی ماه با تعطیلات کریسمس و تعطیلات چین مصادف است، مشکل کمتری ایجاد شد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی پتروشیمی با بیان اینکه ما همیشه تلاش می‌کنیم اواسط سال برای 3 ماه زمستان پیش‌فروش کنیم، که از تعطیلات کریسمس متأثر نشود، اضافه کرد: با این حال در هر نوسانی نقاط مثبت و منفی وجود دارد که نقطه مثبت ممنوعیت صادرات، کنترل میل شدید به صادرات ناشی از نوسان نرخ ارز و نقطه منفی آن ایجاد مشکل در صادرات و بازارهای جهانی ایران بود.

وی گفت: تلاش می‌کنیم در جلسات مشترک برای ماه آینده مشکل ممنوعیت صادرات پتروشیمی به صورت اساسی حل شود.

*با توقف تولید اکتان‌افزا، تولید زایلین مصرف داخل را تامین می‌کند

بساق زاده در ادامه گفت: به دلیل تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر یا نیاز بیشتر کشور، محصول زایلین کمتر تولید می‌شود و به همین دلیل نیاز داخلی در حال حاضر بیش از تولید داخل است.

وی با بیان اینکه با هماهنگی انجام شده با شرکت‌های خصوصی از دو ماه پیش واردات زایلین آغاز شد، افزود: اگر مجتمع‌های پتروشیمی اکتان افزا تولید نکنند، مشکل کمبود زایلین برطرف خواهد شد.

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ۰۰:۳۳
تعداد بازدید : ۹۰۷