صنعت پتروشیمی در اولویت بودجه 92 قرار گرفت

صنعت پتروشیمی در اولویت بودجه 92 قرار گرفت
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: در بودجه 92 خط اعتباری 10 میلیارد دلاری برای توسعه بخش خصوصی اختصاص یافته قطعا اولویت با صنعت پتروشیمی است.
 محسن خجسته مهر معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در مراسم سومین جشنواره جایزه تعالی در صنعت پتروشیمی با بیان این مطب گفت: در بودجه سال توجه ویژه ای به حوزه صنعت نفت و پتروشیمی شده است.

وی تصریح کرد: در این بودجه 10 میلیارد دلار خط اعتباری برای بخش خصوصی اختصاص یافته قطعا اولویت با صنعت پتروشیمی است.

خجسته مهر اضافه کرد: اجازه انتشار 15 میلیارد تومان اوراق مشارکت مالی، 10 میلیارد دلار اوراق ارزی و صکوک از این میزان حدود 2 میلیارد دلار سهم صنعت پتروشیمی است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت تاکید کرد: در بودجه 92 سعی شده از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی برای توسعه طرحای تکمیلی و نهایی استفاده شود همچنین حدود 4 میلیارد دلار تسهیلات ارزی بصورت قسطی در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای 21 طرح نیز اعتبار از طریق فاینس خارجی اختصاص یافته است.

خجسته مهر در ادامه داد: حدود یک میلیون تن ظرفیت ایجاد شده که یک تعالی برجسته در صنعت پتروشیمی به حساب می آید. در همین مدت آمار سنوات گذشته صنعت پتروشیمی 246 میلیون تن تولید داخل بوده از این میزان حدود 100 میلیون تن معادل 67 میلیارد دلار ارزش صادر این محصولات بوده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت تصریح کرد: صنعت پتروشیمی بعنوان صنعت مادر توام با تحولات گسترده بوده و و تلاش کردیم که این صنعت را از حالت تک محصولی نجات دهیم.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری افزود: صنعت پتروشیمی ایران را از تک محصولی بودن در صنعت نفت نجات داده و تولید محصولات متنوع این صنعت در مجتمع های پتروشیمی سبب شده که از خام فروشی فاصله بگیریم.

وی ادامه داد: گام های بلندی در خودکفایی صنعت پتروشیمی برداشته شده و رونق اقتصادی مطلوبی را با خود به همراه آورده است و سهم پتروشیمی در صادرات غیر نفتی روز به روز در حال افزایش است.

خجسته مهر با بیان این که ایران به علت دارا بودن مزیت بزرگ خوراک یکی از قدرت های بزرگ صنعت پتروشیمی است، گفت: کشورمان موقعیت جغرافیایی ممتازی دارد و ما می توانیم از این مزیت جغرافیایی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بازار داخلی یک بازار مطمئن است که به ثبات و قوام بازار پتروشیمی بسیار کمک کرده است.

خجسته مهر گفت: باید به زنجیره ارزش بیش از گذشته توجه کنیم و در صورتی که بتوانیم این زنجیره را تکمیل کنیم، می توانیم به بسیاری از برنامه های پیش بینی شده برای توسعه صنعت پتروشیمی دست یابیم.

معاون وزیر نفت افزود: رسیدن به این هدف نیازمند سرمایه گذاری و کسب دانش فنی روز است که خوشبختانه در صنعت پتروشیمی موفقیت های زیادی تا کنون در این زمینه به دست آمده است.

وی با بیان این که خصوصی سازی و اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی در صنعت پتروشیمی نتایج پرباری را به همراه داشته است، گفت: وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تمام شرکت های بخش خصوصی حمایت کرده و آماده هر گونه همکاری با این واحدهاست.

خجسته مهر افزود: بحث آمایش سرزمین یکی از دستاوردهای مهم در صنعت پتروشیمی در سال های گذشته بوده است و باید گفت که نتایج بسیار مطلوبی را با خود به همراه آورده و امروز اقتصاد و جغرافیا مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را هموار کرده است.

وی با بیان این که یکی از نمونه های بارز در بحث آمایش زمین، استفاده از مناطق جغرافیایی کشور است، گفت: تشکیل قطب پتروشیمی در چابهار که در سه فاز برنامه ریزی شده با ٢٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری می تواند در بحث آمایش سرزمین تاثیرگذار باشد.

وی گفت: خوراک گاز فراوان با پیش بینی حدود ٢٠ میلیون مترمکعب در روز، خوراک اتان و نیز استفاده از میعانات گازی برای منطقه چابهار پیش بینی شده است.

خجسته مهر تصریح کرد: به شرکت هایی در چابهار مجوز تاسیس مجتمع پتروشیمی خواهیم داد که بتوانند زنجیره ارزش را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: از ٥٧ میلیون تن ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی حدود ١٢ میلیون تن ظرفیت خالی داریم که فقط حدود ٣ میلیون تن از آن به علت کمبود خوراک است و باید شرکت ها با برنامه ریزی بتوانند ظرفیت های خالی موجود را تکمیل کنند.

معاون وزیر نفت افزود: تلاش وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که قیمت خوراک تحویلی به واحدهای پتروشیمی عادلانه و مطلوب باشد و مجتمع ها بتوانند حداکثر استفاده را از ظرفیت تولیدی پیش بینی شده خود داشته باشند./
۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ۰۰:۵۲
باشگاه خبرنگاران |
تعداد بازدید : ۹۸۹