افتتاح بزرگترین مجتمع تولید بنزین کشور

افتتاح بزرگترین مجتمع تولید بنزین کشور
بزرگترین قطب تولید بنزین در داخل کشور صبح امروز و با حضور رئیس جمهور در استان مرکزی به بهره‌برداری رسید.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به استان مرکزی، طرح توسعه و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به عنوان بزرگترین مهر ماندگار صنعت نفت صبح امروز با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران به بهره‌برداری رسید.

این طرح در شمار طرح‌های ویژه‌ایی است که به دلیل اهمیت، گستردگی و اثرگذاری در صنعت نفت به عنوان پروژه‌ای از طرح مهر ماندگار به بهره‌برداری رسیده است.

اجرای این طرح خیز بلند صنعت نفت ایران به سمت جایگاه واقعی تولید خود در عرصه بنزین محسوب می‌شود و اجرای حداکثری این پروژه توسط متخصصان داخلی نشانه شکست تحریم‌های غرب در عرصه نفت محسوب می‌شود.

این طرح در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۱۳۸۵ با آغاز عملیات اجرایی آن کلید خورد و پس از انجام سه فاز عملیاتی آماده ورود به مدار تولید و بهره‌برداری گشت.

هدف اصلی این طرح در درجه اول ارتقای ظرفیت پالایشی پالایشگاه امام خمینی (ره) از ۱۷۰ هزار بشکه به ۲۵۰ هزار بشکه در روز است که امکان توان تولید بنزین این پالایشگاه را تا سقف روزانه ۱۲ میلیون لیتر افزایش می‌دهد.

کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه در سطح یورو۴ و یورو۵ است.

مهمترین ابعاد اجرای این طرح اجرای آن توسط یک کنسرسیوم ایرانی بود که ۶۷ درصد از کل کار آن توسط این شرکت انجام گرفت.

هزینه کل این طرح ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که رقم یک هزار میلیارد تومان از آن از صندوق ذخیره ارزی و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت انرژی قاند و بقیه آن از اوراق مشارکت تأمین شده است.

حجم کار نیروی انسانی در این پروژه بیش از یکصدمیلیون نفر ساعت بوده است و مساحت محل اجرای طرح به ۳۰۰ هکتار می‌رسد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این طرح نصب بزرگترین رآکتور تولید بنزین در داخل کشور است که وزنی بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن دارد.

بنابراین گزارش در مراسم افتتاح این طرح علاوه بر رئیس جمهور، رستم قاسمی وزیر نفت و همچنین سایر مقامات عالی‌رتبه صنعت نفت کشور حضور داشتند.
۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ۰۱:۵۸
تعداد بازدید : ۱,۰۸۸