2 پیشنهاد غضنفری به مشارکت کنندگان خارجی نمایشگاه صنعت نفت

2 پیشنهاد غضنفری به مشارکت کنندگان خارجی نمایشگاه صنعت نفت
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران توانمندی های بالایی در تولید و استفاده از ماشین آلات حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دارد و سرمایه گذاران خارجی می توانند در این بخش مشارکت کنند.
ˈمهدی غضنفریˈ روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار هیجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: حجم بالای واردات ایران در حوزه ماشین آلات صنعت نفت، امکان خوبی را برای سرمایه گذاری فراهم می کند.

وی افزود: از مجموع 60 میلیارد دلار حوزه نفت و انرژی، 25 میلیارد دلار متعلق به بخش تجهیزات می باشد و این موضوع بیانگر این است که ایران بازار خوبی برای این صنعت محسوب می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سرمایه گذاری در حوزه نفت و انرژی در برنامه پنجم توسعه باید به 250 میلیارد دلار برسد و ما بطور طبیعی، به 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش نیاز داریم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: ماشین آلات ارایه شده در این نمایشگاه در 18 گروه قرار دارند و حجم بالایی از تجارت جهانی نیز در این بخش محقق می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون، میزان صادرات ماشین آلات صنعتی حوزه نفت و گاز، بیش از 2 هزار میلیارد دلار برآورد می شود که کشورهای آلمان، آمریکا و ایتالیا رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

غضنفری با بیان این که، ایران در حوزه صادرات ماشین آلات صنعت نفت رتبه خوبی را به خود اختصاص داده است، افزود: در حوزه واردات ماشین آلات حوزه نفت و گاز، آمریکا و چین رتبه های اول و دوم جهان را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: ایران با 11 میلیارد دلار واردات ماشین آلات حوزه نفت و گاز، رتبه 38 جهان را داراست.

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم که با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر نفت برگزار شد، گفت: همچنین سرمایه گذاری های خوبی در حوزه تولید ماشین آلات صنعت نفت را از آن خود کرده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان تولیدات ماشین آلات صنعتی در حوزه نفت و گاز در سال گذشته را 13 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این بخش، سهم 10 درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: نمایشگاه نفت؛ یکی از عرصه های بسیار مهم نمایش توانمندی صنعتگران داخلی و آمادگی برای رقابت و مشارکت شرکت های داخلی و خارجی است.

از نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت با وجود این که، تحریم های غرب علیه ملت ایران در سال گذشته بسیار ناجوانمردانه بوده و فشارهای بسیاری بر معیشت مردم بر جای گذاشته، افزود: تحریم ها فرصت خوبی را برای اجرای سیاست های جدید تجاری فراهم کرد.

غضنفری در عین حال گفت که تحریم ها علیه ایران، درآمدهای نفتی را به 50 درصد کاهش داد، قیمت ارز در بازار آزاد را تا سه برابر بالا برد، نرخ ارز در مرکز مبادلات نیز 2 برابر شد و مشکلات ناشی از تامین و مواد اولیه تولید را دچار مشکل کرد.

به گفته وی، در چنین شرایطی نه تنها میزان مبادلات ایران با کشورهای جهان کاهش نیافت، بلکه فرصت های جدیدی ایجاد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ خطاب به شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: یکی از آثار طبیعی فشارها علیه ایران، آن بود که تجارت مسیر خود را پیدا کرد و فقط برخی کشورهای غربی فرصت ها را از دست دادند.

وی، میزان تجارت ایران در سال 2006 میلادی(1385) با آسیا را 82 درصد و اروپا را 14 درصد اعلام کرد.

به گفته غضنفری؛ در سال 2012 میلادی(1391) به دلیل تغییر رفتار کشورهای اروپایی، صادرات 14 درصدی به فلات قاره به 5 درصد رسید و سهم آسیا نیز به 92 درصد افزاش یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: میزان واردات ایران در سال 2012 میلادی، 69 میلیارد دلار بود که فقط 28 میلیارد دلار آن به اروپا اختصاص یافت.

وی، همچنین به شرکت کنندگان خارجی پیشنهاد کرد؛ در زمینه تولید مشترک کالاهای اولویت 10 واردات، در ایران در زمینه تولید و مونتاژ، مشارکت داشته باشند.

غضنفری افزود: بر اساس برنامه ریزی تجاری کشور که تحریم ها عامل اصلی آن بود، ثبت سفارش کالاهای مصرفی و امکان تولید آن در داخل کشور فراهم است.

وی این توضیح را نیز داد که در دهه اخیر، 80 درصد کالای وارداتی به ایران واسطه ای و سرمایه ای بوده و در زیرساخت ها استفاده و نصب شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که، تحریم ها زمینه استقلال ارزی کشور را با اتکا به صادرات غیرنفتی فراهم خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که تا سالهای 92 و 93 کشور در حوزه به واردات، به ارز حاصل از نفت، نیازی نداشته باشد.
۲۹ فروردین ۱۳۹۲ ۰۰:۵۹
ایرنا |
تعداد بازدید : ۹۲۲