همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت انرژی با تأکید بر بخش خصوصی» برگزار شد

همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت انرژی با تأکید بر بخش خصوصی» برگزار شد
همایش نیمروزه «فرصت‌های تعالی سرمایه‌گذاری و تجارت انرژی و نفت با تأکید ویژه بر مشارکت بخش خصوصی» در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی توسط اتاق بازرگانی و صنعت اکو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران،‌ همایش یاد شده، 29 فروردین 1392 برابر با 18 آوریل 2013 توسط اتاق بازرگانی و صنعت اکو و با حضور نماینده وزارت امور خارجه، سازمان اکو، دبیرخانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو، کمیسیون انرژی اتاق ایران، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، وزارت نفت و شرکت‌های تولیدکننده، صادرکننده و خدماتی مختلف مرتبط با حوزه انرژی در سالن سمینارهای سالن 35 نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

در این همایش دکتر کرباسی؛ دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو با اشاره به وجود منابع غنی طبیعی از جمله نفت و گاز به عنوان منبع اصلی درآمد منطقه خاطر نشان شد منطقه اکو دارای قابلیت‌های بسیاری برای گسترش همکاری‌های درون منطقه‌ای است.

او با لازم دانستن تقویت همکاری‌های منطقه‌ای فی‌مابین کشورهای عضو اکو در راستای اجرائی شدن موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای، خاطر نشان کرد اتاق بازرگانی و صنعت اکو با تشکیل کمیته‌های تخصصی خود سعی در افزایش سالانه 1درصد تجارت و سرمایه‌گذاری درون منطقه‌ای داشته است.

وی در خصوص انرژی گفت براساس مصوبه اجلاس سران اکو در اکتبر 2012 در باکو- آذربایجان از بخش خصوصی اکو به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد منطقه خواسته نقش خود را در ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای تقویت کنند.

هم‌چنین در سومین اجلاس وزرای انرژی اکو توافق گردید ارتقاء بخش خصوصی در همکاری‌های حوزه انرژی از طریق ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک بخش خصوصی در منطقه دنبال گردد.

او در پایان سخنان خود پیشنهادهایی به‌منظور فعال‌تر کردن بخش خصوصی در حوزه انرژی منطقه را بیان داشت.

- واگذاری پروژه‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های شرکت‌های فنی- مهندسی کشورهای عضو در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی.

- شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی منطقه اکو، در طرح‌هایی که به شرکت‌های چند ملیتی غیر عضو اکو واگذار شده است، همکاری داشته باشند.

- «حمایت اجلاس شورای وزرا و وزرای نفت و انرژی از فعالیت‌ها و ابتکار عمل های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و صنعت اکو در بخش های مربوط».

در ادامه بایان عادلبکووا؛ مدیر بخش تحقیقات اقتصادی دبیرخانه سازمان اکو که به نمایندگی از طرف دبیرکل اکو شرکت کرده بود آینده روشنی را برای این سازمان پیش‌بینی کرد.

وی گفت توسعه منابع نفت، گاز و پیشرفت صنایع برای سازمان اکو اهمیت زیادی دارد، ضمن آن که ایجاد فضای همکاری میان کشورهای عضو در بخش های مختلف از جمله نفت و گاز یکی از اهداف اصلی این سازمان به شمار می رود.

ایشان تبادل نظرات و توسعه روابط میان بخش خصوصی و دولتی کشورهای عضو اکو را از جمله اهداف این سازمان برشمرد و گفت: یکی دیگر از اهداف اکو افزایش سطح همکاری بخش خصوصی در میان کشورهای عضو اکوست.

به گفته مدیر بخش تحقیقات دبیرخانه اکو، بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند بهبود و توسعه یابد و برای رسیدن به این مهم به یاری و کمک دولت‌ها نیاز دارد.

این مقام دبیرخانه اکو هم‌چنین درباره برگزاری هجدهمین نمایشگاه نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی ایران گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نقش مؤثری در ارتقای سطح توان‌مندی متخصصان نفتی کشورهای عضو اکو دارد.

مدیر بخش تحقیقات اقتصادی دبیرخانه اکو هم‌چنین درباره بهبود همکاری‌ها در زمینه تولید و توزیع نفت خام، گاز طبیعی، پتروشیمی، شبکه ترانزیت و دیگر بخش‌های کشورهای عضو اکو ابراز امیدواری کرد.

در این کنفرانس آقای مسعود خاقانی مدیر امور بازرگانی شرکت حفاری شمال ضمن ارائه گزارشی به سوابق و تجربیات این شرکت با سابقه 11 ساله پرداخته‌، انجام فعالیت‌های نفتی در خارج از کشور، اکتشاف نفت در دریای خزر، حفاری فراساحلی و ورود به خلیج فارس را به‌عنوان مراحل چهارگانه فعالیت این شرکت برشمرده به اهداف این شرکت در شکست انحصار، ایجاد سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در بخش حفاری و اکتشاف و در رأس آن سپارش حفاری در دریای خزر به شرکت حفاری شمال اشاره نمود.

هم‌چنین در ادامه مدیر بازرگانی شرکت حفاری شمال به فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص ساخت سکوهای شناور در آب‌های دریای خزرو ساخت آن طی مشارکت گروه صدرا و طرف خارجی طی 6 الی 7 سال به‌دلیل محصور بودن دریای خزر در خشکی و هم‌چنین بازسازی این سکو توسط این شرکت، به مواردی در خصوص تاکید رئیس جمهور و مقامات وزارت نفت برای اکتشاف نفت در آب‌های دریای خزر برای اولین بار در صنعت نفت ایران با سابقه 104 سال اشاره کرد.

خسروجردی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت گاز و پتروشیمی ضمن بیان مختصری از وضعیت انرژی در منطقه اکو درخصوص بنادر و پالایشگاه های موجود و در حال ساخت در کشورهای عضو اکو اشاره نمود و نقش بخش خصوصی در این خصوص را جدی دانست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت گاز و پتروشیمی با بیان این‌که در حال حاضر شرکت‌ها و کشورهای فرامنطقه ای در بازار انرژی اکو حضور پررنگ داشته و بسیاری از پروژه ها را از جمله خط لوله باکو جیحان ، پالایشگاه‌ها و تجهیزات نفتی در مناطق مختلف از جمله کشورهای آسیای میانه و آذربایجان اجرا و در حال بهره برداری می‌باشند تصریح کرد باید شرکت‌های منطقه اکو وارد عمل شوند و از توان‌مندی‌های منطقه‌ای خود اکو استفاده لازم بشود تا منطقه بتواند از مزایای اقتصادی مختلف این فعالیت‌ها از جمله انتقال ترانزیتپالایش توزیع و... بهره‌مند گردد و از حضور شرکت‌ها و متخصصین فرامنطقه‌ای و خارجی بی‌نیاز گردیم.

وی در پایان سخنان خود پیشنهاد نمود بخش خصوصی کشورهای عضو اکو با همکاری یک‌دیگر به تشکیل کنسرسیوم بین بخش خصوصی اعضای اکو جهت تولید، تأمین و عرضه انرژی در منطقه اکو بپردازند. صحبت‌ها به کمک پاورپینت‌های ضمیمه ایمیل تکمیل گردد.

در ادامه آقای مسافر مدیر تحقیقات فرامنطقه‌ای شرکت بازرگانی پتروشیمی به‌عنوان نونه موفق در صنعت نفت منطقه اکو که در حال حاضر اکثر سهام آن در اختیار بخش خصوصی است ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده محصولات پتروشیمی در ایران خدمات این شرکت را مبادله کالاهای نفت و گاز با کشورهای مشترک‌المنافع، مبادله محصولات مستقیم نفتی و بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک اکو به جهت ترانزیت نفت و گاز و صدور محصولات مرتبط بشمرد.

وی در ادامه با ارائه آماری از تولید سالانه 35 میلیون تن محصولات پتروشیمی خبر داده و در خصوص بازارهای هدف نیز توضیحاتی را ارائه کرد.

مصوبات:

در پایان موارد ذیل به تصویب و تأیید شرکت‌کنندگان رسید:

- واگذاری پروژه‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های شرکت‌های فنی- مهندسی کشورهای عضو در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی

- همکاری شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی منطقه اکو، در طرح‌های در حال اجرای شرکت‌های چند ملیتی غیر عضو اکو

- حمایت «اجلاس شورای وزرا» و «وزرای نفت و انرژی» اکو از فعالیت‌ها و ابتکار عمل‌های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و صنعت اکو در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی

۳۱ فروردین ۱۳۹۲ ۱۷:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۰۰۶