تاسیس بانک نفت با هزار میلیارد تومان سرمایه

هیات موسس بانک نفت میزان سرمایه اولیه را یک هزار میلیارد تومان مصوب کرد.این در حالی است که تا پیش از این قرار بود که بانک نفت با سرمایه چهارهزار میلیارد تومان تاسیس شود. اما هیات مدیره و سهامداران بانک نفت به‌طور کلی از افراد حقیقی و حقوقی بخش خصوصی تشکیل شده‌اند. سیدحمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با تهران‌امروز در مورد ترکیب سهامداران و هیات مدیره بانک صنعت نفت گفت:
سهامداران این بانک به‌طور کامل از افراد حقیقی و حقوقی بخش خصوصی هستند البته بیشتر این شرکت‌ها در حوزه صنعت نفت فعال هستند.بانک مرکزی به شدت روی تشکیل این بانک حساس بوده و اخطار کرده است که این بانک باید به معنای واقعی خصوصی بوده و به شیوه بانک‌های خصوصی هم اداره شود. یکی از دلایلی که بانک مرکزی تا پیش از این مخالف تاسیس چنین بانکی بود، همین امر بوده است. حسینی در مورد ترکیب سهامداران بانک نفت گفت: ‌صندوق بازنشستگی 10 درصد، شرکت بازرگانی پتروشیمی 10 درصد، شرکت پتروشیمی مارون2.5 درصد، پتروشیمی جهان پارس 5 درصد، شرکت بناگستر2.5 درصد، شرکت کیسون 2.5 درصد، کارکنان پتروپارس 2.5 درصد، انرژی دانا 1.1 درصد، ملی نفتکش 0.5 درصد، طراحی ساختمان نفت0.25 درصد، صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی 5درصد، مپنا 2.5 درصد، شرکت نفت سروش 4درصد و... جزو سهامداران عمده این بانک هستند. وی افزود: باوجود اینکه تمامی سهامداران این بانک از بخش خصوصی هستند اما هیچ کدام از این سهامداران، سهمی بیش از 10 درصد ندارند. البته حال که میزان سرمایه اولیه از چهارهزار میلیارد تومان به یک هزارمیلیارد تومان کاهش یافته به احتمال زیاد سهم سهامداران 10درصدی تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک کمیته و کارگروه از سهامداران و هیات موسس این بانک تشکیل شده که کار پیگیری و تشکیل جلسات برای تشکیل این بانک را پیگیری می‌کنند. بانک مرکزی به شدت پیگیر این موضوع است که این بانک به شیوه خصوصی اداره و مدیریت شود. حتی بانک مرکزی اعلام کرده است که هیچ مدیر دولتی برای این بانک نباید انتخاب شود، بانک‌های دولتی و شرکت‌های دولتی نمی‌توانند سهامدار این بانک شوند. حتی زمانی که بحث برای موضوع پذیره نویسی این بانک مطرح شد، بانک مرکزی پیشنهادی مبنی بر اینکه برای خرید سهام به کارکنان بازنشسته شرکت نفت اولویت خرید سهام این بانک داده شود را رد کرد. این بانک باید به شیوه خصوصی و با مدیریت کاملا خصوصی اداره شود. هیات موسس و تشکیل دهنده جلسات نیز از نمایندگان همین شرکت‌ها تشکیل شده است.



نیاز اساسی بخش نفت

البته برخی از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که وجود یک بانک تخصصی برای چنین صنعتی بسیار مهم بوده ویک نیاز است. اما مورد مهم‌تر از آن خصوصی بودن چنین بانکی برای برون رفت و خصوصی سازی صحیح و به دست آوردن تجربه و سرمایه برای بخش خصوصی در این حوزه است.جهانبخش امینی نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با تهران‌امروزدر مورد دولتی بودن بانک نفت عنوان کرد: اساسنامه این بانک هنوز به مجلس نیامده و من هم اساسنامه بانک نفت را ندیده‌ام. اما به نظر می‌رسد که بیشتر شرکت‌های زیر گروه نفت و بخش خصوصی فعال در نفت هستند که سهامدار این بانک خواهند شد. به‌خصوص شرکت‌هایی که در بخش بهره‌برداری، سرمایه‌گذاری، کشف یا بخش‌هایی مانند صندوق بازنشستگی صنعت نفت، به احتمال زیاد سهامدار آن خواهند بود. به هر حال بسیار بعید است که با توجه به اجرای اصل‌44 و کوچک سازی دولت و ضمن اینکه وزارت نفت هنوز بحث اساسنامه شرکت ملی نفت را مشخص نکرده، دولت بتواند وارد عرصه بانکداری در صنعت نفت شود.او خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود دولت بیش از این نمی‌تواند در صنعت نفت فعال باشد ضمن اینکه نیاز مبرمی به حضور بخش خصوصی در این بخش احساس می‌شود به خصوص اگر به صادرات در بخش‌هایی غیر از صادرات نفت خام فکر کند. در حال حاضر صنعت نفت نیاز به سرمایه‌گذاری و تزریق منابع دارد اما با توجه به شرایط موجود و اینکه دولت نمی‌تواند خودش این کار را انجام دهد، بعید به نظر می‌رسد که بانک نفت با سرمایه دولت یا دخالت مستقیم دولت تاسیس شده یا به‌طور کلی یک بانک دولتی باشد.



نخستین جلسه هیات موسسین

در نخستین جلسه رسمی هیات موسسین بانک نفت که امروز برگزار شد افزایش سرمایه اولیه از رقم 400 میلیارد تومان به یک هزار میلیارد تومان به تصویب رسید.بر همین اساس قرار شد فهرست اعضای هیات موسس نهایی نشود و پس از بررسی درخواست متقاضیان که در حال حاضر بیش از 40 شرکت ارائه درخواست کرده‌اند در مورد اعضای جدید هیات موسس بانک نفت اتخاذ تصمیم شود.قابل ذکر است که در این جلسه به اطلاع اعضا رسید که بانک مرکزی موافقت اصلی خود را با تاسیس بانک نفت صادر کرده است و موضوع صدور مجوز بانک نفت در دستور جلسه هفتم آذر ماه شورای پول اعتبار قرار گرفته که به نظر می‌رسد در همان جلسه به تصویب شورا برسد و به این ترتیب فرآیند تاسیس بانک نسبت به پیش بینی‌های اولیه با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.در حال حاضر بالغ بر 95 درصد از سرمایه اولیه پیش بینی شده برای تاسیس بانک که بالغ بر 400 میلیارد تومان بوده است جمع‌آوری شده است ولی با توجه به آنکه قرار است بانک نفت یک بانک تجاری باشد و احتمال می‌رود بانک مرکزی میزان سرمایه لازم را بین 500 تا 600 میلیارد تومان اعلام کند هیات موسس میزان سرمایه اولیه را به هزار میلیارد تومان افزایش داد و برای حصول به این میزان سرمایه فهرست اعضای موسس را نهایی نکرده است.قابل ذکر است در حال حاضر اعضای هیات موسس بانک نفت شامل شرکت‌هایی است که در بخش‌های مختلف بالا دستی و پایین دستی فعالیت دارند و البته به‌رغم انکه در اولین فراخوان برای ورود به جمع صاحبان سرمایه بانک نفت که اردیبهشت ماه صورت گرفت استقبال چشم گیر نبود ولی با قطعی شدن تاسیس بانک و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد بانک نفت در ماه گذشته استقبال صاحبان سرمایه از این بانک افزایش پیدا کرده است.اگرچه در حال حاضر بانک ملت در جمع سهامدران این بانک وجود دارد ولی هیات موسس امیدوارند موسسات مالی واعتباری بیشتری از جمله بانک‌های خصوصی به‌زودی در جمع هیات موسس بانک نفت حضور پیدا کنند.قابل ذکر است که در این جلسه پیشنهاد شد هریک از اعضا که بتواند 15 درصد آرا را جمع کند برای معرفی اعضای هیات مدیره پیشنهاد خود را مطرح کند تا از این طریق در فرآیندهای اداری مربوطه با تاسیس بانک در بانک مرکزی تسریع شود.
۱۵ فروردین ۱۳۹۰ ۱۲:۰۸
تهران امروز |
تعداد بازدید : ۱,۶۲۰