اظهارنظرهای عجیب یک وزیر:دولت در سال 91 کاملا بر بازار مسلط بود!/ راه ده ساله را یکساله رفتیم

اظهارنظرهای عجیب یک وزیر:دولت در سال 91 کاملا بر بازار مسلط بود!/ راه ده ساله را یکساله رفتیم
گرانی‌های متوالی در بازارهای مرغ، گوشت، خودرو، پسته، برنج، میوه و اخیرا هم گوجه‌فرنگی در حالی در سال 91 مردم را به شدت تحت فشار قرار داد که در هنگام این گرانی‌ها از جناب غضنفری خبری نبود و مردم نیز مجبور بودند با گرانی‌ها بسازند.
وزیر صنعت گفت: که سال 91 ،سال موفقیت‌های بزرگ اقتصادی و رونق تولید بود و توفیقاتی که باید 10 ساله می‌رسیدیم، یک‌ساله رسیدیم.

غضنفری همچنین تاکید داشت که در سال 91 دولت بر بازار کاملا مسلط شد و شب عید هیچ دغدغه‌ای نداشتیم.

غضنفری البته نوسانات در بازارها را پذیرفت اما آن را کاملا به تحریم‌ها ربط داد و اصلا اشاره‌ای به مدیریت نامناسب تیم اقتصادی دولت نکرد.

این اظهارنظر در حالی است که منتقدان، عملکرد مطلوبی را از وزارت صنعت در سال حمایت از تولید ملی متصور نیستند و نقدهای تندی به عملکرد این وزارتخانه وارد می‌کنند.

فعالان اقتصادی معتقدند، در سال 91 که سال تولید ملی نام داشت، تصمیمات شتابزده و بی‌ثبات، دخالت در قیمت‌گذاری، مشکلات تامین ارز مورد نیاز و تصمیمات دستوری، مشکلات بسیاری را برای بخش تولید ایجاد کرد و باعث شد تولیدکنندگان ایرانی در سالی که به نام تولید مهر زده شده بود، سالی سخت برای این بخش باشد.

حالا وزیری که باید با تصمیمات منطقی و باثبات، قدمی محکم را در راه‌حل مشکلات بخش تولید برمی‌داشت و تولیدکنندگان را در حل مشکلاتشان یاری می‌داد، اما در این راه توفیق چندانی نداشت، در آخرین ماه‌های حضورش بر کرسی وزارت، از عملکرد خود تمجید می‌کند.

این در حالی است که در سال 91، سردرگمی وزارت صنعت در برابر تحولات بازار، کاملا محسوس بود و مسئولان این وزارتخانه در برابر نوسانات کالاهای مختلف خصوصا اقلام خوراکی، سردرگم بودند.

گرانی‌های متوالی در بازارهای مرغ، گوشت، خودرو، پسته، برنج، میوه و اخیرا هم گوجه‌فرنگی در حالی در سال 91 مردم را به شدت تحت فشار قرار داد که در هنگام این گرانی‌ها از جناب غضنفری خبری نبود و مردم نیز مجبور بودند با گرانی‌ها بسازند.

متاسفانه عملکرد آقای وزیر نشان داده در بسیاری از موارد وی اختیار و نظارت کاملی بر مجموعه‌های زیردست خود را نیز ندارد و علاوه بر واگذاری امور اساسی به افراد غیر متخصص، حتی قدرت برخورد با دستگاه‌های خاطی وابسته به این وزارتخانه را نیز نداشته است.

در همین ارتباط امروزعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه تنظیم بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این زمینه کوتاهی‌های زیادی کرده است ،گفت: گرانی‌های اخیر نشان از عدم پیش‌بینی نیاز مردم و کافی‌ نبودن ذخیره‌سازی توسط دستگاه‌های مسئول بوده است و عدم ذخیره‌سازی کافی مطابق نیاز مردم و احتکار میوه از سوی سود‌جویان قیمت‌ها را در بازار دستخوش نوسانات شدیدی کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که گرانی‌های اتفاق افتاده در بازار به علت عدم ذخیره‌سازی بر اساس نیاز مردم و یا احتکار از سوی سود‌جویان باشد در هر دو صورت ضعف نظارت مسئولان را می‌رساند، تصریح کرد: نظارت مسئولان بر بازار میوه‌ می‌توانست قیمت‌ها را بدون تغییر و در گاهی مواقع با کاهش به دست مصرف‌کننده برساند که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و گرانی‌های اخیر نشان از عدم پیش‌بینی نیاز مردم و کافی‌ نبودن ذخیره‌سازی توسط دستگاه‌های مسئول بوده و تنظیم بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که در این زمینه کوتاهی‌های زیادی کرده است.

ماجرای استنکاف خودروسازان از دستورات دولت برای کاهش قیمت‌ها یا عقب‌نشینی غضنفری از تغییر مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی همچون شرکت ملی مس پس از نهیب حلقه انحرافی، بیش از گذشته عدم اختیارات کامل وی در مدیریت این وزارتخانه را افشا کرد و متاسفانه این مردم هستند که باید چوب ناکارآمدی وزارت صنعت و منفعت‌طلبی‌های برخی مسئولان در این وزارتخانه پول‌ساز را بدهند.
۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۰:۲۳
مشرق |
تعداد بازدید : ۹۱۴