تولید میعانات گازی به بیش از ٦٥٠ هزار بشکه در روز افزایش می یابد

تولید میعانات گازی به بیش از ٦٥٠ هزار بشکه در روز افزایش می یابد
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که در سال گذشته میزان تولید میعانات و مایعات گازی در کشور ٥٣٠ هزار بشکه بوده است، از افزایش این رقم به ٦٥٠ هزار بشکه با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی در سال جاری خبر داد.

احمد قلعه‌بانی ظرفیت تولید نفت کشور را بیش از چهار میلیون بشکه در روز اعلام و به خبرنگار شانا تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید بیش از چهار میلیون بشکه نفت در کشور وجود دارد.

وی درباره برنامه تولید گاز در سال‌جاری نیز گفت: هم‌اکنون ظرفیت تولید گاز کشور نزدیک به ٧٠٠ میلیون مترمکعب است که تا پایان سال‌جاری ١٠٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

قلعه‌بانی از جمله مهمترین پروژه‌های در دست اجرای این شرکت برای راه‌اندازی در سال‌جاری را تولید زودهنگام از میدان آزادگان شمالی، طرح توسعه میدان خشت، فازهای ١٢، ١٥، ١٦، ١٧ و ١٧ پارس جنوبی دانست.

وی یادآور شد که شرکت ملی نفت ایران سال گذشته قراردادهای بسیاری برای توسعه میادین امضا کرده است که از آن جمله می‌توان به میدان‌های گازی کیش، فروز بی، فرزاد آ، میادین نفتی کوه موند، کاکی و بوشگان، چنگوله و پروژه‌های ان جی ال ٣١٠٠ و ٣٢٠٠ اشاره کرد.

به گفته او کار اجرای این قراردادها در سال‌جاری با سرعت پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیشتر نیز از برنامه تولید نفت این شرکت به میزان ٥,١ میلیون بشکه در روز تا پایان برنامه پنجم اشاره کرده و گفته بود: برای رسیدن به این حجم تولید تا پایان برنامه پنجم باید ١٨٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود.

قلعه بانی به شیوه های نوین جذب سرمایه در صنعت نفت اشاره و تاکید کرده بود: در گذشته بالغ بر ٩٠ درصد سرمایه های مورد نیاز پروژه ها از منابع داخلی شرکت ملی نفت تامین می شد حال آن که از یکی دو سال گذشته شیوه های جدید جذب منابع مالی مانند استفاده از اوراق مشارکت ارزی و ریالی، اوراق صکوک، بیع متقابل و انرژی فاند در صنعت مورد استفاده قرار گرفته است.

وی پیش بینی کرده بود که در سال جاری نیز با استفاده از این روش ها ٣٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز این شرکت تامین و شش میلیارد دلار نیز از منابع داخلی شرکت ملی نفت به پروژه ها تخصیص داده شود.

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۰:۵۱
تعداد بازدید : ۹۶۲