واردات گاز از ترکمنستان نصف شد

واردات گاز از ترکمنستان نصف شد
همزمان با کاهش 50 درصدی واردات گاز از ترکمنستان، سال گذشته میزان صادرات گاز ایران 4.5 میلیارد مترمکعب بیش از واردات این حامل انرژی بوده و پیش بینی می‌شود امسال حجم صادرات گاز به رکورد تاریخی 10 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از توافق تهران – عشق آباد مبنی بر افزایش حجم صادرات گاز این کشور همسایه به ایران تا مرز 40 میلیون مترمکعب در روز، واردات این حجم از گاز در سال 89 و 90 منجر به منفی شدن تراز تجارت گاز کشور شد.

بر این اساس ایران در ازای واردات حدود 12 میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، هشت میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده بود که عملا تراز تجارت گاز کشور سالانه با چهار میلیارد مترمکعب کسری روبرو شده بود.

با این وجود، سال گذشته میزان واردات گاز طبیعی ایران از ترکمنستان در مقایسه با سال 1390 کاهشی حدود 50 درصدی را تجربه کرد و این در حالی است که میزان صادرات گاز طبیعی به ترکیه به بالاترین میزان در چند سال اخیر افزایش یافته است.

جواد اوجی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تراز تجارت بین‌المللی گاز ایران، گفت: سال گذشته ایران حدود 4.5 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از ترکمنستان وارد کرد که این نصف حجم گاز وارداتی از این کشور همسایه در سال 1390 بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه زمستان سال گذشته رکورد صادرات روزانه گاز ایران به ترکیه با ثبت 31.5 میلیون مترمکعب در 24 ساعت شکسته شد، تصریح کرد: بر این اساس در مجموع سال گذشته بیش از هشت میلیارد و 400 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر شد.

معاون وزیر نفت کل مصرف گاز طبیعی ایران در سال 91 را حدود 150 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: با آغاز صادرات گاز طبیعی به عراق از تابستان سالجاری علاوه بر افزایش درآمدهای ارزی حاصل از فروش گاز فاصله واردات در مقایسه با صادرات گاز ایران بیشتر خواهد شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون ساخت خطوط لوله گاز ایران به عراق برای صدور گاز طبیعی به دو منطقه بصره و بغداد از پیشرفت اجرایی مطلوبی برخوردار است، تبیین کرد: امسال حجم صادرات کل گاز کشور تا محدوده 10 میلیارد مترمکعب قابل افزایش است.

به گزارش مهر، با توافق تهران - بغداد قرار است گاز صادراتی ایران به عراق از منطقه ایلام به دو نیروگاه برق المنصوره و بغداد انتقال داده شود، به طوری‌که در فاز اول روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز و در نهایت تا ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر خواهد شد.

بر این اساس گاز ایران از طریق یک خط لوله 42 اینچی منشعب از خط لوله ششم سراسری وارد خــاک عـراق خـواهـد شـد. در ساخت این خط لوله 270 کیلومتری انتقال گاز از ظرفیت پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده حداکثری شده است.

صادق الیاسری مدیر کل برنامه‌ریزی وزارت نفت عراق اخیرا از آغاز ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران خبر داده و به مهر گفته بود: قرار است خط لوله گاز وارداتی از منطقه خسروی در غرب ایران به بغداد و بصره انتقال داده شود.

هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت خط لوله گاز ایران - عراق ۴۵۰ میلیون دلار برآورد می شود که در صورت تکمیل در مدت ۵ سال امکان انتقال حدود ۲۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به عراق فراهم می‌شود.

از سوی دیگر، همزمان با این توافق‌های دوجانبه، دولت بغداد با ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا، در خاک این کشور موافقت کرد. میدل‌ایست آنلاین با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: عراق با ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به سوریه و پس از آن اروپا، در خاک این کشور، موافقت کرد.
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۹:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۰۱۵