معافیت پالایشگاه‌های خصوصی از پرداخت ۲۶ درصد به صندوق توسعه ملی

معافیت پالایشگاه‌های خصوصی از پرداخت ۲۶ درصد به صندوق توسعه ملی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پالایشگاه‌های خصوصی نفت خام را به قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس دریافت و از پرداخت ۲۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی معاف هستند.
 

 

موسی‌الرضا ثروتی در مورد خبری مبنی بر سهم 26 درصد صندوق توسعه ملی از فروش محصولات پالایشگاه‌ها گفت: براساس قانون پنجم توسعه 26 درصد از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی وارد صندوق توسعه ملی می‌شود، اما این حکم ربطی به کار پالایشگاه‌های خصوصی ندارد.

وی افزود:‌ پالایشگاه‌های خصوصی قیمت خوراک نفت خام را براساس 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس دریافت می‌کنند و نیازی نیست از این رقم به صندوق توسعه ملی واریز کنند و سهم 26 درصد فقط برای شرکت‌های دولتی از فروش نفت و میعانات گازی است.

ثروتی در مورد اینکه آیا از محل فروش صادراتی پالایشگاه‌های خصوصی نیز باید سهمی به صندوق توسعه ملی واریز شود، گفت: پالایشگاه‌های خصوصی خوراک نفت خام را به قیمت 95 درصد فوب خلیج فارس دریافت می‌کنند و برای صادرات محصولات و فرآورده‌های نفتی نیز نه تنها به صندوق توسعه ملی سهمی نمی‌پردازند، بلکه تشویق می‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود:‌ قیمت نفت خام برای پالایشگاه‌های داخلی دولتی 34 دلار در هر بشکه و برای پالایشگاه‌های خصوصی با معیار 95 درصد فوب خلیج فارس تحویل می‌شود و این معیار در سال قبل بوده و هیچ‌گونه فرقی نکرده است.

وی در مورد اینکه شایعه شده باید پالایشگاه‌های خصوصی نیز سهم صندوق توسعه ملی را بپردازند، گفت: این مسئله صحت ندارد و سهم 26 درصد صندوق توسعه ملی فقط برای بخش دولتی و صادرات نفت و گاز و میعانات گازی است.

ثروتی در مورد پیشنهاد نمایندگان برای کاهش 6 درصد سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی گفت: برخی از نمایندگان پیشنهاد کردند به جای 26 درصد برای صندوق توسعه ملی 6 درصد برای پروژه‌های عمرانی و 20 درصد برای صندوق توسعه ملی باشد که با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: استدلال نمایندگان این بود که اگر درآمدهای نفتی تبدیل به ریال شود، با ضریب 4.6 برابری تبدیل به نقدینگی شده و باعث تورم می‌شود.

این نماینده مجلس در مورد درآمد حاصل از صادرات پالایشگاه‌های خصوصی گفت: پالایشگاه‌های خصوصی قیمت خوراک را 5 درصد ارزان‌تر از خارجی‌ها دریافت می‌کنند و در صادرات فرآورده آزاد هستند و حتی برای صادرات غیر نفتی نیز تشویق می‌شوند و هیچ سهمی به صندوق توسعه ملی نمی‌پردازند.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۸:۴۹
فارس |
تعداد بازدید : ۷۹۲