النعیمی: بازارهای جهانی نفت خام متعادل است

النعیمی: بازارهای جهانی نفت خام متعادل است
وزیر نفت عربستان سعودی گفت: میان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت خام تعادل برقرار است.

به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (اس.پی.ای) در گزارشی به نقل از علی النعیمی اعلام کرد: شرایط عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی متعادل است؛ در حالی که قیمت های جهانی نفت خام به دلیل سفته بازی ها و ترس از مازاد عرضه افزایش می یابد.

وی افزود: عربستان سعودی برای جبران هر گونه کمبود عرضه یا افزایش تقاضا، ظرفیت مازاد تولید نفت کافی در اختیار دارد.

النعیمی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت مازاد تولید نفت خام عربستان، این کشور آمادگی لازم برای عرضه نفت بیشتر به بازارهای آسیایی را دارد.

وی همچنین اعلام کرد: عربستان آمادگی کامل برای عرضه نفت به کره جنوبی، آسیا و دیگر کشورهای مصرف کننده جهان با حجم مورد نیاز را دارد، به طوری که ظرفیت مازاد تولید نفت عمده این کشور پاسخ گوی هر گونه کمبود عرضه و افزایش تقاضا در جهان خواهد بود.

عربستان حدود روزانه سه میلیون و 500 هزار بشکه ظرفیتی مازاد تولید نفت در اختیار دارد که به سرعت می تواند روانه بازارهای جهانی شود، اما النعیمی به تولید روزانه نفت خام این کشور و ظرفیت مازاد تولید کنونی این کشور اشاره نکرد.

عربستان سعودی از زمان آغاز نا آرامی های سیاسی در لیبی قول مساعد داده است هر گونه کمبود عرضه در بازارهای جهانی نفت خام را جبران کند.

همچنین محمد علی خطیبی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک، روز گذشته (شنبه 20 فروردین) گفت: با وجود افزایش قیمت های جهانی نفت خام به دلیل بحران های اخیر در خاورمیانه، بازارهای جهانی نفت خام هم اکنون با مازاد عرضه روبه روست.

وی همچنین هشدار دارد: در صورت ادامه بحران در لیبی و یا ادامه نا امنی ها در عربستان سعودی بهای این ماده روندی افزایشی خواهد داشت.

خطیبی تصریح کرد: با آغاز فصل مسافرت، مصرف بنزین افزایش می یابد و با توجه به کمبود عرضه نفت خام لیبی افزایش قیمت های جهانی نفت خام طبیعی به نظر می آید.

خطیبی اعلام کرد: ایران همچنان بر موضع خود مبنی بر بی نیازی اوپک از برگزاری یک نشست فوق العاده پیش از نشست عادی این سازمان در خرداد ماه استوار است.

۲۱ فروردین ۱۳۹۰ ۱۵:۳۱
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۹۰