انحصار ٣٨ درصدی ظرفیت تولید پتروشیمی خاورمیانه در ایران

انحصار ٣٨ درصدی ظرفیت تولید پتروشیمی خاورمیانه در ایران
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه ٣٨ درصد از ظرفیت تولید تولید محصولات پتروشیمی منطقه خاورمیانه را در اختیار می‌گیرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رمضان اولادی تصریح کرد: ایران اکنون بیش از ٢٤ درصد از تولید پتروشیمی خاورمیانه را در دست دارد و با برنامه ریزی های انجام شده و همگام با بهره برداری از طرح های توسعه ای تا پایان بنامه پنجم توسعه سهم کشورمان به ٣٨ درصد خواهد رسید.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی سال گذشته توانست ٣٧,٥ درصد از مجموع صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص دهد و تولید مجموعه های پتروشیمی نیز در منطقه خاورمیانه حدود ٢٤.٥ درصد کل ظرفیت منطقه بود.

وی ادامه داد: سهم تولید صنعت پتروشیمی ایران در منطقه خاورمیانه در سال ٨٤ حدود ١٦ درصد بود و خوشبختانه روند رو به رشد تولید موجب ارتقای جایگاه کشورمان در سطح منطقه شده است.

اولادی افزود: در سال گذشته با استفاده از حداکثر توان داخلی در مجتمع های پتروشیمی در کل ٤١ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید شد که ٢٨ میلیون تن آن قابل فروش بود و از این میزان ١٥ میلیون و ٨٠٠ هزار تن صادر و ١٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن به مصرف داخلی رسید.

وی ادامه داد: ظرفیت نصب شده در مجتمع های پتروشیمی در سال گذشته از ٥٤ میلیون و ٥٠٠ هزار تن به ٥٧ میلیون و ١٠٠ هزار تن افزایش یافت و سهم محصولات پتروشیمی در صادرات محصولات صنعتی ٤٧ درصد بود.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد:، در سال گذشته ١٥٦ هزار و ٩٣٣ میلیارد ریال فروش داخلی داشته ایم.

وی افزود: یکی از اهداف و ماموریت های مدیریت برنامه ریزی و توسعه پتروشیمی در ساختار جدیدی حاکمیتی و توسعه ای، تدوین برنامه جامع و نقشه راه صنعت پتروشیمی است.

اولادی تصریح کرد: این مدیریت در نظر دارد با اجرای پروژه آینده نگاری صنعت پتروشیمی، آینده های باور پذیر صنعت پتروشیمی کشور را در افق ١٤٠٤با برنامه ریزی،ارزیابی و چگونگی راه های دستیابی به چشم انداز تدوین شده را بررسی کند.

به گزارش برنا معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی چندی پیش با بیان این که صنعت پتروشیمی نیازمند حمایت بانک مرکزی است، گفت: این صنعت به همکاری و مساعدت سیستم بانکی کشور برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود نیازمند است و بانک های ایرانی می توانند مشارکت بیشتری در تامین مالی طرح های پتروشیمی داشته باشند.

مهندس بیات افزوده بود: امروز صنعت پتروشیمی ایران نقش غیر قابل انکاری در اقتصاد کشور دارد و همزمان با تامین نیاز داخل در زمینه صادرات نیز عملکرد قابل قبولی را در چند سال گذشته داشته ایم و در صورتی که بخش های میان دستی و تکمیلی نیز توسعه متوازنی داشته باشند ایران به عنوان یک قطب بزرگ پتروشیمی در سطح منطقه می تواند در عرصه بین المللی نیز حضوری پررنگ تر داشته باشد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته بود: امروز صنعت پتروشیمی ایران طیف گسترده ای از فعالیت را در بر می گیرد و در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی با سرمایه گذاری و توسعه طرح های پتروشیمی می توانیم به بسیاری از برنامه های خود دست یابیم.
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۰:۴۷
تعداد بازدید : ۹۰۹