ایجاد هاب جدید پتروشیمی در چابهار، سرخس، لاوان و قشم

ایجاد هاب جدید پتروشیمی در چابهار، سرخس، لاوان و قشم
مدیرعامل سازمان منطقه ویزه اقتصادی پتروشیمی،گفت: صنعت پتروشیمی در حال حرکت به سمت ایجاد منطقه های پتروشیمی دیگر، در اقصی نقاط ایران است و گزینه های احتمالی برای احداث هاب های پتروشیمی؛ چابهار، سرخس، لاوان، قشم و کیش هستند.
'علی یزدانی' افزود: در حال حاضر از بین مناطق یاد شده، مناطق ویژه پتروشیمی چابهار و لاوان به تصویب رسیده اند و مناطق سرخس و قشم نیز به عنوان هاب های بعدی صنعت پتروشیمی در کشور خواهند بود.
وی یادآور شد: با افتتاح ۴ طرح اخیر پتروشیمی که در این منطقه از سوی ریاست جمهوری انجام شد، ظرفیت منطقه به ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که این میزان، حدود ۴۴ درصد ظرفیت کل کشور است.
یزدانی با اشاره به اینکه برنامه به ۱۲۶ میلیون تن ظرفیت اسمی پتروشیمی کشور در افق ۱۴۰۴ رسیده است، گفت: سهم این منطقه ۲۵ درصد خواهد بود و این به معنی توسعه صنعت پتروشیمی در دیگر هاب های پتروشیمی در سالهای آتی است.
براساس گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وی گفت: ساخت و ساز طرح های جدید بالادستی در ماهشهر تقریبا به نقطه پایانی خود نزدیک می شود و به جز چند طرح معدود چون متانول دوم با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال، نوع فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به سمت صنایع میانی و تکمیلی حرکت محسوسی خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه ویزه اقتصادی پتروشیمی، در باره میزان صادرات پتروشیمی در سال گذشته نیز گفت: در سال گذشته با وجود تحریم های به اصطلاح فلج کننده کشورهای غربی، میزان صادرات صنعت پتروشیمی به اقصی نقاط دنیا ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که حدود ۳۷ تا ۴۰ درصد کل صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می دهد.
۶ خرداد ۱۳۹۲ ۰۰:۰۵
ایرنا |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۲