احتمال از سرگیری واردات گازوئیل

احتمال از سرگیری واردات گازوئیل
همزمان با اوج گیری تدریجی مصرف گاز نیروگاه‌ها تا مرز 240 میلیون مترمکعب در روز و در صورت ادامه کاهش 100 تا 110 میلیون مترمکعبی تولید گاز در بخش بالادستی، احتمال از سرگیری واردات گازوئیل در فصل تابستان قوت می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، مصرف گازوئیل از ابتدای سالجاری تاکنون به صورت افسار گسیخته‌ای افزایش یافته است به طوری‌که وزارت نفت در آخرین گزارش رسمی خود با اشاره به مصرف متوسط روزانه 100 میلیون لیتر، اعلام کرده است: در هفته پایانی اردیبهشت ماه بیش از 700 میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه 94 میلیون لیتر گازوئیل در پالایشگاه‌های نفت تولید می شود و مابقی مازاد مصرف از محل تولید مجتمع‌های پتروشیمی و ذخایر استراتژیک برداشت می شود.

در شرایط فعلی نیروگاه‌ها بزرگترین مصرف کننده گازوئیل کشور هستند و آمارهای منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که از ابتدای سالجاری تاکنون به طور میانگین روزانه مصرف گازوئیل 142 درصد و مصرف نفت کوره نیروگاه‌ها حدود 55 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

پیگیری‌ها نشان می دهد افت تولید گاز در بخش بالادستی مهمترین عامل در افزایش بی سابقه مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌های برق است به طوری‌که هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود 260 میلیون مترمکعب گاز از حوزه پارس جنوبی تولید شده و برنامه تولید گاز در مناطق مرکزی هم حدود 230 میلیون مترمکعب است.

از این رو متوسط تولید گاز در مناطق مرکزی ایران حدود 80 میلیون مترمکعب در روز و در حوزه پارس جنوبی روزانه حدود 25 تا 30 میلیون مترمکعب در مقایسه با پیک تولید گاز زمستان سال گذشته کاهش داشته است.

افزایش مصرف گاز نیروگاه‌ها 2 برابر می شود

غلامرضا مهرداد در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت مصرف سوخت مایع و گاز طبیعی نیروگاه‌ها، گفت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه معادل 180 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در نیروگاه ها مصرف می شود.

مدیر‌کل دفتر پشتیبانی فنی تولید توانیر با اعلام اینکه از این میزان در اردیبهشت ماه به طور متوسط روزانه 90 تا 100 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شده است، تصریح کرد: مابقی انرژی مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق سوخت مایع شامل تحویل گازوئیل و نفت کوره جبران شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی روزانه 80 میلیون لیتر سوخت مایع شامل 50 میلیون لیتر گازوئیل و 25 تا 30 میلیون لیتر نفت کوره تحویل نیروگاه ها می شود، اظهار داشت: همچنین هم اکنون 74 درصد ذخایر نفت کوره و 53 درصد ذخایر گازوئیل نیروگاه ها کامل شده است.

وی با بیان اینکه با فرا رسیدن تابستان و اوج گیری مصرف برق در نیروگاه ها، متوسط مصرف واحدهای نیروگاهی به معادل 240 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد، تاکید کرد: بر این اساس از ابتدای سالجاری میزان تحویل گاز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد کاهش یافته است.

مهرداد با تاکید بر اینکه نگرانی از بابت تحویل نفت کوره به نیروگاه‌ها در فصل تابستان وجود ندارد، یادآور شد: اما در صورت ادامه کاهش تحویل گاز طبیعی باید گازوئیل بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل شود که در غیر این صورت وضعیت نگران کننده خواهد شد.


احتمال از سرگیری واردات گازوئیل

به گزارش مهر، تولید گاز ایران در بخش بالادستی در مدت سه سال گذشته تاکنون هیچگونه افزایشی نیافته است با این وجود با تولید گازوئیل در مجتمع های پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایش و ذخیره سازی گاز در خطوط لوله تاحدودی خلا عدم افزایش تولید گاز در کشور کامل شده است.

مهدی جمشیدی دانا مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت گاز هم اخیرا از ثبت رکورد تولید ١٦١ میلیارد مترمکعب گاز در سال ٩١ خبر داده و گفته است: تولید گاز در کشور از سال ٨٨ تاکنون با وجود اینکه هیچ پالایشگاهی اضافه نشده، 8 درصد افزایش یافته است.

سال گذشته حدود 2.3 میلیارد لیتر گازوئیل در مجتمع های پتروشیمی و ٥.٨ میلیارد مترمکعب گاز ترش در دو پالایشگاه فجرجم و بیدبلند شیرین سازی شده است که عملا معادل هشت میلیارد خلا عدم افزایش تولید گاز در بخش بالادستی را پر کرده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه به زودی تعمیرات اساسی و دوره‌ای برخی از مجتمع‌های پتروشیمی گازوئیل ساز و پالایشگاه‌های گاز آغاز می شود به طور تدریجی تقاضا برای مصرف گاز طبیعی به ویژه در بخش نیروگاهی افزایش می یابد.

در این صورت با توجه به افزایش مصرف گاز نیروگاه‌ها تا مرز 240 میلیون مترمکعب، چنانچه تا پیش از فرا رسیدن فصل پیک مصرف برق، تولید گاز در بخش بالادستی افزایش نیابد، احتمال از سرگیری واردات گازوئیل بیش از گذشته قوت خواهد گرفت.

باید به این موضوع هم تاکید کرد که با توجه به روند پیشرفت اجرایی فازهای پارس جنوبی تا پایان سالجاری امکان راه اندازی حتی یک فاز استاندارد شامل پالایشگاه، خط لوله، چاه‌های دریایی و سکوهای فراساحلی وجود ندارد.
۶ خرداد ۱۳۹۲ ۰۰:۲۶
تعداد بازدید : ۹۱۰