ارتقاء کیفیت ،راهکار جلوگیری از واردات تجهیزات نفتی

ارتقاء کیفیت ،راهکار جلوگیری از واردات تجهیزات نفتی
رییس کمیسیون انرژی مجلس، در واکنش به اولتیماتوم وزیر نفت به پیمانکاران نسبت به واردات تجهیزات نفتی، گفت: اگر خواهان استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت و گاز کشور هستیم باید این امر را نیز مدنظر قرار داد که تولید کنندگان داخلی نیز با ارتقاء کیفیت محصولات خود بازار رقابتی را در صنایع نفت کشور ایجاد کنند.

سید مسعود میر کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت امری پسندیده تلقی می‌شود، گفت: هرچند استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت، هم دارای صرفه اقتصادی بوده و هم می‌تواند به سود شرکت‌های تولید قطعات صنایع نفت کشورمان تمام شود، اما در این مورد باید اذعان کرد، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده داخلی، این قطعات را با قیمت‌های بالایی در اختیار وزارت نفت قرار می‌دهند، که این موضوع منصفانه نیست.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حوادثی که در گذشته بسیاری از پالایشگاه‌های کشور با آن مواجه شدند به هیچ عنوان به قطعات وارداتی وزارت نفت مربوط نبوده است، گفت: حوادث و انفجارهایی که در گذشته برخی پالایشگاه‌های کشور با آن مواجه شدند، برخی مربوط به قطعات غیر استاندار داخلی و بسیاری نیز مربوط به سهل انگاری نیروی انسانیدر پالایشگاه‌ها بوده است، لذا در این مورد باید واقع بین بود و محصولات کشورهای دیگر را بی‌جهت زیر سوال قرار نداد.

وی تصریح کرد: هرچند ممکن است برخی قطعات صنایع نفت کشور چین از استانداردهای لازم برخوردار نباشد، اما بسیاری از این قطعات همتراز با نمونه داخلی و یا حتی از لحاظ کیفیت در رتبه بالاتری قرار دارند، که این موضوع را می‌توان برعکس نیز تصور کرد.

میرکاظمی با اشاره به اینکه قطعات و تجهیزات صنعت نفت کشور باید از لحاظ کیفیت و قیمت مورد تجدید نظر قرار بگیرند، اظهار داشت: اگر خواهان استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت و گاز کشور هستیم باید این امر را مدنظر قرار داد که تولید کنندگان داخلی نیز با ارتقاء کیفیت محصولات خود، بازار رقابتی را در صنایع نفت کشور ایجاد کنند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی تولید کنندگان قطعات و تجهیزات صنعت نفت، با سوء استفاده از تحریم اقتصادی موجود، با افزودن بر قیمت‌های خود و پایین آوردن کیفیت، مشکلات و معضلات عدیده‌ای را برای صنعت نفت کشور بوجود آورده‌اند.

رستم قاسمی وزیر نفت، اخیرا" در جمع سازندگان تجهیزات صنعت نفت، اعلام کرده است: وقتی کالایی در داخل و مطابق با شاخصه‌های مطلوب ساخته می‌شود، اگر یک پیمانکار آن کالا را از خارج کشور وارد کند، از فهرست همکاران صنعت نفت حذف خواهد شد.

۲۴ خرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۳۱
تعداد بازدید : ۹۴۰