تشکیل معاونت مستقل توسعه صنایع تکمیلی زیر نظر رئیس جمهور

تشکیل معاونت مستقل توسعه صنایع تکمیلی زیر نظر رئیس جمهور
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه صنایع تکمیلی بهترین جایگزین نفت است، گفت: پیشنهاد ما این است که یک معاونت مستقل تحت عنوان توسعه صنایع تکمیلی زیر نظر مستقیم ریاست جمهور تشکیل شود.
 عبدالحسین بیات در دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنایع پایین دستی پتروشیمی در ماهشهر اظهار داشت: در حوزه صنعت نفت به شدت گرفتار خام فروشی در نفت، گاز، فرآورده‌های پالایشگاهی و بویژه در پتروشیمی هستیم.

وی افزود: سال گذشته 29.1 میلیون تن کل محصولات قابل فروش پتروشیمی بوده است که 52 درصد آن صادر و 48 درصد در داخل جذب شد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال 92 کل فروش ما به 32.5 میلیون تن برسد که 48 درصد آن صادر و 52 درصد آن در داخل کشور جذب شود یعنی از 13 میلیون تن محصول جذب داخل در سال گذشته به 19 میلیون تن در سال جاری برسیم.

بیات اظهار داشت: در بخش بالا دست توسعه ادامه دارد و روی مرز تولید 60 میلیون تن محصول در سال هستیم که تا پایان برنامه پنجم به مرز تولید 100 میلیون تن در سال خواهیم رسید.

وی اظهار داشت: راهکار جلوگیری از خام فروشی که مصداق تحقق حماسه‌ اقتصادی در همه بخش‌ها بخصوص در پتروشیمی توسعه صنایع تکمیلی به صورت یک نهضت ملی است چرا که با پیشرفت سالانه دو درصدی در این حوزه به جایی نخواهیم رسید.

وی تأکید کرد: صنایع تکمیلی بهترین جایگزین نفت است و اگر به هدف برنامه یعنی مصرف 100 درصدی محصولات پتروشیمی در داخل کشور برسیم ارز آوری ایجاد شده به راحتی جایگزین درآمدهای نفتی خواهد شد.

بیات توضیح داد: صنایع پلاستیک و سایر، رنگ و رزین و چسب، الیاف نساجی، مواد شیمیایی و حلال‌ها، داروسازی، شوینده‌ها، باز یافت، مواد آرایشی و بهداشتی، کود شیمیایی و سموم و آفت‌کش‌ها وابسته به محصولات پتروشیمی هستند.

وی نرخ بازگشت سرمایه بالا، ارزش افزوده بالا، نیاز به سرمایه‌گذاری و سرمایه‌در گردش بسیار کم، بهره‌برداری در زمان کوتاه و اشتغال‌زایی بین 10 تا 50 برابری نسبت به صنایع بالادست را از جمله مزیت‌های صنایع تکمیلی پتروشیمی دانست.

وی تصریح کرد: صنایع تکمیلی، اشتغال‌زایی گسترده‌ای ایجاد می‌کند چنانچه در بالا دست پتروشیمی به ازای هر شغل باید 940 هزار دلار سرمایه‌گذاری شود اما در پایین دست این رقم به 31 هزار دلار به ازای هر شغل کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: در بالا دست به ازای فروش یک میلیون تن محصول 300 میلیون دلار عاید کشور می‌شود اما پایین دست به ازای فروش یک میلیون تن 670 میلیون دلار خواهد بود که بیش از 2 برابر است.

وی ادامه داد: نرخ بازگشت سرمایه در بالا دست پتروشیمی منهای مجتمع‌هایی که خوراک ارزان دریافت می‌کنند 11 درصد است و این رقم در پایین دست و صنایع تکمیلی 35 درصد است.

وی با بیان اینکه ما در وزارت نفت فقط می‌توانیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کنیم و در اختیار وزارت صنعت و معدن قرار دهیم گفت: در این راستا بانک اطلاعاتی را تکمیل کرده‌ایم و مطالعات آمایش سرزمین و تدوین برنامه راهبردی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در دست اجرا هستند.

بیات در راستای توسعه صنایع تکمیلی پیشنهاد کرد یک معاونت مستقل تحت عنوان توسعه صنایع تکمیلی زیر نظر مستقیم ریاست جمهور تشکیل و مصوب شود لااقل سالانه 10 درصد منابع مربوط به توسعه ملی به این بخش یعنی توسعه صنایع تکمیلی اختصاص یابد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که سرمایه‌گذاران برای امضای قراردادهای طولانی مدت تحویل مواد اولیه با پتروشیمی‌ها مجوز داده شود.

۱۲ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۲۵
تعداد بازدید : ۹۴۰