مجمع کشورهای صادرکننده گاز زمینه ساز ثبات در بازار جهانی انرژی است

مجمع کشورهای صادرکننده گاز زمینه ساز ثبات در بازار جهانی انرژی است
نماینده ایران در سازمان های بین المللی انرژی و عضو هیأت رییسه اپک اعلام کرد: مجمع صادرکنندگان گاز، نهاد نوپایی است که خلاء وجود آن برای هماهنگی هر چه بیشتر میان کشورهای تولیدکننده گاز احساس می شد و می تواند زمینه ساز ثبات در بازار جهانی انرژی شود.
سیدمحمدعلی خطیب روز شنبه در حاشیه نشست وزارتی کشورهای صادرکننده گاز موسوم به جی.ای.سی.اف در مسکو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود درخواست های زیادی برای پیوستن به مجمع کشورهای صادرکننده گاز افزود: با این روند آینده درخشانی برای این نهاد هماهنگ کننده بازار بین المللی گاز پیش بینی می شود.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد ذخایر گاز جهان در اختیار کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز قرار دارد، اضافه کرد: همین امر موجب می شود که مجمع از پتانسیل یک رشد متوازن در زمینه افزایش روزافزون قدرت و تأثیرگذار خود به عنوان یک تشکل بین المللی تصمیم ساز و هماهنگ کننده برخوردار شود.
وی از بی ثباتی به عنوان یکی از دغدغه های مهم بازار گاز، یاد و ابراز امیدواری کرد که مجمع کشورهای صادرکننده گاز بتواند در این خصوص قدم های مثبت و مؤثری بردارد.
نماینده ایران در سازمان های بین المللی انرژی با اشاره به خلاء موجود در زمینه دفاع از منافع کشورهای تولید و صادر کننده گاز ابراز امیدواری کرد؛ رایزنی وزرا و سران کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز برای رفع این مشکل کارگشا شود.
وی تأکید کرد: بدون شک بی ثباتی از مهم ترین دغدغه های کشورهای صادرکننده گاز است که در صورت رفع، نه تنها به نفع آنها، بلکه همچنین در راستای تأمین منافع مصرف کنندگان و حتی سرمایه گذاران خواهد بود.
وی، تحقق ثبات در بازار جهانی گاز را مستلزم تدوین ساز و کارهای حقوقی در چارچوب مجمع صادرکنندگاه گاز دانست و بر لزوم تلاش هر چه بیشتر اعضا در این راستا تأکید کرد.
نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی. ای.سی.اف) با حضور رستم قاسمی وزیر نفت کشورمان روز شنبه در هتل پرزیدنت مسکو پایتخت روسیه آغاز به کار کرد.
محمدعلی خطیبی مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره محور مذاکرات سران جی.ای.سی.اف گفت: پیش از برگزاری نشست فوق العاده وزارتی، چند جلسه کارشناسی برای تأیید دستور جلسه و بیانیه نشست سران برگزار می شود.
به گفته وی، این دستور جلسه و بیانیه در نشست وزارتی فوق العاده جی.ای.سی.اف در روز ۸ تیر تأیید نهایی می شود و سران این مجمع در نشست ۱۰ تیر درباره آن تصمیم گیری خواهند کرد.
اعضای مجمع صادرکنندگان گاز ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.
هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز بتازگی به این جمع پیوسته است.
نشست فوق العاده وزرای انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز جی.ای.سی.اف بعدازظهر امروز با حضور وزیر نفت کشورمان و هیأت همراه در مسکو برگزار شد و قرار است مجمع اصلی با شرکت روسای جمهوری کشورهای عضو و نیز حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری کشورمان دوشنبه این هفته در کرملین برگزار شود.
۱۲ تیر ۱۳۹۲ ۰۱:۰۷
تعداد بازدید : ۹۴۰