تولید گاز در بزرگترین پالایشگاه ایران متوقف شد

تولید گاز در بزرگترین پالایشگاه ایران متوقف شد
با آغاز تعمیرات اساسی و دوره‌ای سالانه، تولید گاز و سایر محصولات گازی در پالایشگاه فجرجم از امروز متوقف شد و پیش بینی می شود دست کم برای مدت سه روز تولید گاز 100 تا 115 میلیون مترمکعب در روز کاهش یابد.
همزمان با آغاز تعمیرات اساسی و دوره ای واحدهای فرآیندی در پالایشگاه‌ها، تاسیسات تقویت فشار و خطوط لوله انتقال گاز، تولید گاز و سایر محصولات گازی در پالایشگاه فجرجم از امروز 15 تیر ماه سالجاری متوقف شد.

پالایشگاه فجرجم بزرگترین پالایشگاه مستقل گاز ایران بوده که آذر ماه سال گذشته برای نخستین بار رکورد تولید روزانه 115 میلیون مترمکعب گاز در این پالایشگاه به ثبت رسید ضمن آنکه این پالایشگاه از توان پالایش ماهانه بیش از 3.3 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی برخوردار است.

این پالایشگاه 25 تا 30 درصد سهم در سبد تولید گاز ایران در اختیار دارد و در دو سال گذشته با تاخیر در ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید پارس جنوبی، با شیرین‌سازی گازهای ترش پارس جنوبی بدون ساخت پالایشگاه جدید ظرفیت تولید گاز شیرین ایران افزایش یافت.

رحیم اسلامی درباره دلایل توقف تولید گاز در پالایشگاه فجرجم، گفت: بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده به منظور افزایش پایدایر تولید گاز در این واحد پالایشگایه تعمیرات اساسی و دوره ای واحدهای فرآیندی این پالایشگاه آغاز شده است.

مدیرعامل پالایشگاه فجرجم با اعلام اینکه این توقف تولید با هماهنگی مسئولان شرکت ملی گاز انجام گرفته است، تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان بندی پیش بینی می شود در مدت سه روز تمامی تعمیرات اساسی و دوره یا این واحد پالایشگایه انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به تامین تمامی قطعات و تجهیزات یدکی پالایشگاه فجرجم، بیان کرد: با رعایت الزامات HSE تعمیرات تمامی واحدهای فرآیندی و خطوط تولید گاز به صورت شبانه روزی و با نظارت لحظه به لحظه انجام می شود.

به گزارش مهر، پالایشگاه گاز فجر جم در دو فاز طراحی و ساخته شده است و هر فاز این پالایشگاه از چهار ردیف تصفیه گاز تشکیل شده که هر ردیف نیز متشکل از یک واحد شیرین سازی، یک واحد تنظیم نقطه شبنم و یک واحد تبرید پروپان است.
۱۶ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۵۱
تعداد بازدید : ۸۵۲