درآمدهای نفتی اوپک از مرز ١,٢ تریلیون دلار گذشت

درآمدهای نفتی اوپک از مرز ١,٢ تریلیون دلار گذشت
درآمدهای نفتی اوپک در سال گذشته میلادی با بیش از هشت درصد رشد نسبت به سال ٢٠١١ از مرز یک تریلیون و دو میلیارد دلار فراتر رفت.

به گزارش خبرگزاری پلاتس از لندن، دبیرخانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش سالانه ٢٠١٢ خود اعلام کرد: مجموع درآمدهای نفتی اعضای اوپک در سال ٢٠١٢ با ٨,٥ درصد رشد نسبت به سال ٢٠١١ به یک تریلیون و ٢٤٠ میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در سال ٢٠١١، یک تریلیون و ١٤٠ میلیارد دلار بود.

آمارهای ارائه شده در گزارش سالانه اوپک از جمله برآوردهای اولیه این سازمان به شمار می آیند.

بر اساس این گزارش و به نقل از آمارهای منابع ثانویه، اوپک در سال گذشته میلادی به طور میانگین روزانه ٣١ میلیون و ١٣٠ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است، در حالی که این رقم در سال ٢٠١١، ٢٩ میلیون و ٧٨٠ هزار بشکه بود.

میانگین بهای سبد نفتی اوپک در سال ٢٠١٢ به ١٠٩ دلار و ٤٥ سنت برای هر بشکه رسید، در حالی که این رقم در سال ٢٠١١، ١٠٧ دلار و ٤٦ سنت برای هر بشکه بود.

این گزارش نشان می دهد رشد تولید ناخالص داخلی ١٢ عضو اوپک در سال ٢٠١٢ میلادی به ٥,٣ درصد رسیده است، در حالی که این رقم در سال ٢٠١١، ٢.١ درصد بود.

مجموع تولید نفت خام اعضای اوپک در بازه زمانی ٢٠٠٩ تا ٢٠١٢، با افزایش روزانه دو میلیون و ٣٥٠ هزار بشکه یا ٧,٦ درصد به میانگین روزانه ٣١ میلیون و ١٣٢ هزار بشکه رسید، در حالی که این رقم در سال ٢٠٠٩، ٢٨ میلیون و ٧٨٠ هزار بشکه در روز بود.

تولید کنندگان کشورهای عربی عضو اوپک حوزه خلیج فارس در منطقه خاورمیانه، بخش عمده افزایش تولید اوپک در بازه زمانی ٢٠٠٩ تا ٢٠١٢ را بر عهده داشته اند.

تازه ترین گزارش سالانه اوپک نشان می دهد، تولید نفت عربستان سعودی، بزرگ ترین تولید کننده اوپک، در بازه زمانی ٢٠٠٩ تا ٢٠١٢ با ١٧,٣ درصد یا روزانه یک میلیون و ٦٩٠ هزار بشکه افزایش همراه بوده است.

میانگین تولید نفت خام عربستان سعودی در سال ٢٠١٢ به ٩ میلیون و ٧٤٠ هزار بشکه رسیده است، در حالی که این رقم در سال ٢٠١١، هشت میلیون و ٥٠ هزار بشکه بود.

تولید نفت خام کویت در بازه زمانی چهار ساله حدود ١٩ درصد افزایش یافته و این رقم در سال ٢٠١٢ به دو میلیون و ٧٩٠ هزار بشکه رسیده است، در حالی که این رقم در سال ٢٠٠٩، دو میلیون و ٢٦٠ هزار بشکه بود.

تولید نفت خام امارات در دوره مورد بررسی با ١٤ درصد رشد همراه بوده است، تولید نفت این کشور از رقم روزانه دو میلیون و ٢٦٠ هزار بشکه در سال ٢٠٠٩ به دو میلیون و ٦٢٠ هزار بشکه در سال ٢٠١٢ رسیده است.

تولید نفت خام عراق در بازه زمانی ٢٠١١-٢٠٠٩، ١٨,٧ درصد افزایش یافت، تولید نفت این از رقم روزانه دو میلیون و ٩٨٠ هزار بشکه در سال ٢٠٠٩ به روزانه سه میلیون و ٧٣٠ هزار بشکه رسید.
۱۶ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۲۰۹