مالکی مطرح کرد:سهم ناچیز ایران از تجارت جهانی

مالکی مطرح کرد:سهم ناچیز ایران از تجارت جهانی
ریس ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به لزوم توجه و حمایت از تولید داخلی برای ممانعت از واردات غیرقانونی به کشور بر گسترش سامانه تجارت الکترونیک در راستای تجارتی مطلوب تاکید کرد.
فدا حسین مالکی با اشاره به اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ممانعت از خروج کالاها اظهار کرد: بر این اساس تاکنون خروج بسیاری کالاها از جمله طلا کاملا مهار شده اما در زمینه دارو و برخی کالاهای دیگر مسائلی وجود دارد که به زودی برطرف خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به راهکارهای لازم برای ممانعت از ورود غیرقانونی کالاها نیز توضیح داد: توجه به تولید داخلی و بالا بردن کیفیت کالاهای ایرانی در این امر تاثیر بسیاری خواهد داشت.

مالکی افزود: در برخی از محصولات با وجود مهیا بودن شرایط بسیار مناسب در کشور برای تولید و یا کشت آنها ناچار به واردات آن هستیم نظیر چای که با مصرف سالانه حدود 110 هزار تن تنها حدود 25 هزار تن در داخل تولید و 60 هزار تن واردات قانونی و مابقی واردات غیر قانونی است. که در این حالت دستگاه‌های قانونی و برنامه‌ریز باید برای این امر چاره‌ای بیاندیشند.

او از دیگر اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا را برای هماهنگی بین صادرات و واردات ممانعت از خروج کالای مورد نیاز در داخل عنوان کرد و گفت: هر کالایی که وارد می‌شود باید قانونی باشد اما برخی افراد به دنبال سودجویی بوده و توجه ندارند که بخشی از کالاهای وارداتی قابل قیاس با همان کالایی که در داخل تولید می‌شود، نیست.

ریس ستاد مبارزه با قاچاق کالا همچنین کاهش حداقل زمان ماندن کالای وارداتی و یا صادراتی در گمرک را از دیگر وظایف این ستاد دانست و بیان کرد: طبق استانداردهای جهانی هر کالا باید نهایتا در عرض پنج تا 10 روز از گمرک ترخیص شود این در حالی است که در ایران به دلیل بوروکراسی‌های طولانی این زمان بین 30 تا 35 روز قرار دارد. که تلاش شده با استقرار سامانه الکترونیک در گمرک هدر رفت زمان به حداقل خود رسیده تا تاثیر نامطلوب آن بر تجارت حذف شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیتی بسیار مناسب ، افزود: کل تجارت جهانی بالغ بر 14 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده که 10 درصد آن سهم اروپا و آسیاست اما ایران به دلیل برخی از موانع نتوانسته سهم مناسبی از این تجارت را به خود اختصاص دهد. از این رو باید نگاه به مرزها علاوه بر موضوع حاکمیتی نگاه اقتصادی نیز باشد.

مالکی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران سخن می گفت با اشاره به تاکید رهبری به وضعیت معیشتی هموطنان مرزنشین تاکید کرد: این امر در شش ماه گذشته در دستور کار قرار گرفته و اقدامات مناسبی انجام شده است به طوری که برای هر فرد مجوز واردات کالا در هر ماه تا سقف دو میلیون صادر شده که بر ایجاد اشتغال و درآمد آنها موثر بوده است.

وی اضافه کرد: در برخی از استانهای قاچاق سوخت بالا بود تا جایی که حدود سه میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت داشتیم اما با همکاری مجلس و کمیسیون امنیت ملی، ناجا و مرزبانان توانستیم تا حدودی مانع آن شده و با ورود قانونی در صادرات سوخت و ضمن ارتقای درآمد برای آنها زمینه ایجاد حدود یک میلیون شغل را نیز فراهم کنیم.

مالکی همچنین با بیان این که برای رقابت علمی و قانونی با سایر کشورهای دنیا در زمینه تجارت باید بدانیم چه مقدار کالا خارجی وارد و چه مقدار از آن قاچاق است، خاطرنشان کرد: در این راستا طرح شبنم که نوعی نظارت بر واردات کالاست اجرا شد که تاکنون بالغ بر 500 میلیون بارکد شبنم در کشور توزیع شده است.

۱۶ تیر ۱۳۹۲ ۰۱:۰۶
تعداد بازدید : ۸۴۴