قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا ظرف چند روز آینده ابلاغ می شود

قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا ظرف چند روز آینده ابلاغ می شود
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابلاغ قانون جامع و کامل مبارزه با قاچاق کالا در آینده نزدیک با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در این رابطه خبر داد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، فداحسین مالکی در خطبه های پیش از نماز جمعه افزود:‌ براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، قوای مجریه، قضاییه و مجلس شورای اسلامی در یک برنامه ریزی فشرده، لایحه ای را تنظیم کردند که از سوی دولت به مجلس ارایه و مصوب شد.
وی خاطرنشان کرد: ایراداتی که شورای نگهبان به این لایحه گرفته امروز در مجلس بررسی می شود تا در چند روز آینده شاهد ابلاغ قانونی این قانون مهم باشیم.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: این قانون می تواند تاثیر زیادی روی اقتصاد کشور داشته باشد زیرا بخش عمده ضرباتی را که ظرف ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته، قاچاق و تجارت غیرقانونی به اقتصاد ملی زده به طورعمده ناشی از خلاء قانونی بوده است که با تصویب این قانون برطرف شده است.
مالکی درباره دیگر محورهای این قانون گفت: این قانون یک قانون فراقانونی بوده و نظم و انضباط اقتصادی و پیشگیری علاوه بر قاچاق کالا، عنوان موضوعات و محورهای جدی این قانون است.
وی افزود: امروز اقتصاد پنهان یک خطر جدی در دنیا و در دست بنگاه های اقتصادی صهیونیستی و اسرائیلی است. حتی کشورهایی مانند هند، چین و ‍‍‍ژاپن که امروز بعد از دو دهه روی پای خود ایستاده اند و اقتصاد سالم دارند از این خطر مصون نیستند.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: به لحاظ موقعیت خاصی جغرافیایی همواره در معرض خطر قاچاق کالا بوده و تاکید مقام معظم رهبری نیز روی این مسایل است.
مالکی ادامه داد: ورود قاچاق و تجارت غیرقانونی به هر کشوری، موجب کاهش تولید ناخالص مالی، رشد بیکاری، افزایش قیمت ها و فشارهای تورمی و کاهش تولیدات داخلی می شود. این درحالی است که کاهش تولیدات داخلی در بسیاری از کشورهای اروپایی اتفاق افتاده چرا که با اقتصاد غیرقانونی و پنهانی مواجه شده اند.
وی، به خطر افتادن سلامت جامعه و تضییع حقوق مصرف کنندگان را از دیگر مضرات ورود قاچاق کالا به کشور برشمرد و گفت: کالاهایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند، زیان آور، خطرناک و غیراخلاقی و مغایر با فرهنگ ملی و هویت اسلامی هستند.

** سوء استفاده از ارزهای دولتی واردات کالا
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآورشد: شرایط اقتصادی سخت، تحریم و نوسانات ارزی در شش ماهه دوم سال گذشته موجب شد برخی افراد سوءاستفاده اقتصادی کنند به آن معنا که علاوه بر وارد کردن کالاهای غیراستاندارد به کشور تلاش می کردند کالاهای یارانه ای و مورد نیاز مردم را به نوعی از کشور خارج کنند.
وی گفت: در ماههای پایانی سال خیلی ها ارز دریافت کردند تا کالا وارد کنند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سه کمیته با حضور نهادهایی مانند وزارت اطلاعات، بانک مرکزی، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و دستگاه های اقتصادی (که براساس فرمان مقام معظم رهبری عضو اصلی این هستند) موارد دریافت ارز را بررسی کردند و به نتایجی دست یافتند.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: برای افرادی که ارز دولتی دریافت و کالا وارد کشور کردند اما کالاها را به قیمت سرسام آور فروختند، پرونده تشکیل شد و هنوز روی آنها کار می شود و پرونده برخی از آنها هنوز در محاکم قضایی است.
مالکی تصریح کرد: برخی دیگر از افراد ارز دولتی دریافت کردند و هیچ کالایی وارد نکردند بلکه ارز را در بازار آزاد فروختند. به طورمثال فردی با سندسازی ۱۶ میلیبون یورو از یک بانک خصوصی ارز می گیرد اما یک گرم مواد اولیه هم وارد کشور نمی کند لذا ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز با شدت با این فرد برخورد کرد و تمام این رقم به بیت المال بازگشت.
وی افزود: برخی دیگر از افراد از کارت های بازرگانی افراد، سوء استفاده کردند به طور مثال از کارت پیرزنی در یک استان، کالا وارد کشور می کردند.
وی ادامه داد: برخی دیگر از افراد دریافت کننده ارز دولتی، خودرو وارد کشور کردند که پرونده های آنان در محاکم قضایی است.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در نهایت در آن فاصله چندماه پایان سال گذشته(که التهاب اقتصاد کشور بود) ۲۳ هزار پرونده تشکیل و از میان این پرونده ها به ۹ هزار و ۵۰۰ پرونده رسیدگی شد.
مالکی اضافه کرد: سه هزار نفر از افرادی که ارز گرفتند، طبق قیمت گذاری عمل کردند و از آنان تشکر می کنیم اما ۵۰۰ پرونده مربوط به افرادی بود که با ارز دولتی کالا وارد کشور کرده و ۴۸۰ میلیارد تومان سود برداشت کردند؛ پرونده آنان اکنون در محاکم قضایی است که بشدت با آنها برخورد می شود.
وی گفت: مراکز تحقیقاتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا طبق بررسی ها به این نتیجه رسید که جریانی در خارج از کشور تلاش می کند به نوعی محورهای تحریم را به طبقه های پایین جامعه نیز وصل کند و کالاها را از آن مناطق خارج کنند.
وی تاکید کرد: بابرنامه ریزی ها و تلاش های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خروج کالاهای یارانه ای و اقلام سبد زندگی مردم، مهار شد و اکنون هیچ کالای یارانه ای از کشور خارج نمی شود.

** توجه به تولید داخلی از راهکاری مبارزه با قاچاق کالا است
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برخی محصولات یارانه ای مانند طلا که در ماه های پایانی سال گذشته از کشور خارج می شد امروز کاملا مهار شده البته مشکلاتی در واحدهای تولیدی وجود دارد که آن هم توسط دستگاه های مسئول برطرف خواهد شد.
مالکی افزود: برای بستن راه های ورود کالاهای غیرقانونی به کشور بررسی های لازم انجام شد چراکه بخشی از آن مربوط به برخورد قهریه در مرزها است و راه های دیگری مانند توجه به تولید داخلی و بالابردن کیفیت کالاهای ایرانی است.
وی ادامه داد: بطورمثال برخی از محصولات در کشور وجود دارد که دستگاه های ذیربط باید به آن توجه داشته باشند؛ چای یک محصول استراتژیک است بطوریکه مصرف سالانه چای در کشور برابر با ۱۱۰ هزار تن است اما فقط ۲۵ هزار تن آن در داخل تولید می شود این در حالی است که شرایط کشت بیشتر این محصول در استان های شمالی فراهم است.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: دستگاه های ذیربط باید برنامه ریزی کنند تا تولید چای را افزایش دهند.
مالکی گفت: در ۲۲ کارگروه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا تلاش شده که اولا کالاهای مورد نیاز جامعه از کشور خارج نشود و دوم آنکه هر کالایی که وارد کشور می شود حتما قانونی وارد شود. به هیچ عنوان نباید کالای غیرقانونی وارد کشور شود.
وی افزود: اما متاسفانه برخی به دنبال سودجویی هستند و برخی کالاهای بی کیفیت مانند البسه چینی وارد کشور می کنند که کیفیت آن قابل قیاس با تولیدات داخلی نیست، اینگونه مسایل به شدت پیگیری می شود.

** تاثیر نامطلوب توقف کالاها در گمرک بر اقتصاد کشور
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در دنیا هر کالایی که وارد کشور می شود باید توقف آن بین پنج تا ۱۰ روز باشد اما در کشور ما به دلیل وجود قوانین دست و پاگیر و پیچ و خم اداری، توقف کالا در گمرک بین ۳۰ تا ۳۵ روز طول می کشد.
مالکی افزود: قرار است سامانه الکترونیکی در تمام گمرک های کشور نصب شود تا به میانگین جهانی برسیم چراکه توقف کالاها در گمرک اثر نامطلوبی در تجارت دارد.
وی یادآور شد: برغم موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران، کشور ما هنوز نتوانسته سهم مناسبی از تجارت جهانی کسب کند هرچند که از سال ۸۰ تاکنون ترانزیت ۹۰ درصد رشد داشته است.

** اجرای طرح فروش سوخت از طریق مردم به کشورهای همسایه
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد:مقام معظم رهبری در چند سفر به استان های مرزی و ساحلی بر ضرورت توجه به معیشت مرزنشینان تاکید کردند لذا توجه به این مساله از شش ماه قبل در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا قرار گرفت و اولین حرکت در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد.
مالکی افزود: به هر خانواده مجوز داده شد تا هر ماه معادل دو میلیون تومان از کشور مجاور، کالا وارد کند.
وی ادامه داد: در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان قاچاق سوخت زیاد داشتیم و روزانه سه میلیون لیتر قاچاق از یکی از این استان ها صورت می گرفت.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: با همکاری مجلس و کمیسیون امنیت ملی و ناجا تردد از آن مناطق را بستیم و قرار شد که سوخت از طریق وزارت نفت به طور قانونی و توسط خود مردم صادر شود تا اشتغالی هم برای آنها ایجاد شود.
مالکی با اشاره به اینکه انجام این کار یک میلیون فرصت شغلی در استان سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است، گفت: این کار برای تمام مناطق مرزی انجام خواهد شد.

** اجرای طرح شبنم برای نظارت بر ورود کالاهای خارجی
وی افزود: برای اینکه رقابت علمی و مالی با کالاهای خارجی داشته باشیم باید بدانیم چه مقدار کالای خارجی قانونی و غیرقانونی وارد کشور می شود بنابراین طرح شبنم(طرح نظارت بر کالاهای خارجی) چند ماهی است که در کشور اجرا می شود.
مالکی گفت: در اجرای این طرح، بارکدهای روی کالاهای خارجی حتی داروها درج می شود تا با تولیدات داخلی مقایسه شود تا بعدا بتوانیم رقابت داشته باشیم. طبق آخرین آمار بیش از ۵۰۰ میلیون بارکد تاکنون در کشور توزیع شده است.
۱۶ تیر ۱۳۹۲ ۰۱:۱۰
تعداد بازدید : ۹۹۶