3 سناریوی جدید ایران برای صادرات نفت/ ورود ربات‌های نفت به خلیج فارس

3 سناریوی جدید ایران برای صادرات نفت/ ورود ربات‌های نفت به خلیج فارس
صنعت نفت ایران به‌منظور صادرات نفت در بدترین شرایط آب و هوایی در منطقه خلیج فارس به‌طور همزمان 3 سناریوی عملیاتی را در دستور کار قرار داده است و از این رو پیش بینی می‌شود به زودی 7 ربات جدید نفتی ایران وارد آب‌های خلیج فارس شوند.
متنوع سازی روش‌های فنی و عملیاتی تخلیه و بارگیری نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی، یکی از استراتژی های صنعت نفت از ابتدای آغاز برنامه پنجم توسعه تاکنون بوده است.

بر این اساس همزمان با برنامه‌ریزی به منظور افزایش پایانه‌های نفتی ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس به دلیل رعایت الزامات پدافند غیرعامل، روش های مدرن و پیشرفته ای هم برای صادرات دریایی نفت در بدترین شرایط آب و هوایی در دستور کار صنعت نفت کشور قرار گرفته است.

در شرایط فعلی ایران علاوه بر برنامه‌ریزی نسبت به افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت، بازسازی و نوسازی اسکله و تاسیسات فراساحلی تخلیه و بارگیری طلای سیاه، از دو سناریوی جدید شامل انجام عملیات کشتی به کشتی " SHIP & SHIP" و راه اندازی گوی های شناور را در اولویت قرار داده است.

سیدپیروز موسوی در گفتگو با مهر درباره مهمترین اقدامات در دست اجرا به منظور متنوع سازی روش‌های تخلیه و بارگیری نفت در پایانه های نفتی ایران در خلیج فارس، گفت: از دو سال قبل تاکنون تعمیر و بازسازی اساسی هفت گوی شناور در پایانه نفتی خارگ شتاب گرفته است و پیش بینی می شود نخستین گوی شناور تا چند هفته آینده در خلیج فارس در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اعلام اینکه تمامی مراحل تعمیر و نوسازی این تجهیزات فراساحلی توسط متخصصان و سازندگان ایرانی انجام شده است، تصریح کرد: با راه اندازی این هفت گوی شناور توان فنی و عملیاتی صادرات نفت ایران حتی در بدترین شرایط آب و هوایی در منطقه خلیج فارس افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هزینه راه‌اندازی این تجهیزات دارای صرفه اقتصادی است، بیان کرد: در این بخش حتی متخصصان ایرانی به دانش فنی این تجهیزات فراساحلی برای صادرات نفت دست یافته اند.

وی با یادآوری اینکه کشتی‌های نفتکش با ظرفیت یک تا ٢ میلیون بشکه، توان پهلوگیری در کنار گوی‌های شناور را دارند، تبیین کرد: علاوه بر این ٤ نوع محصول نفتی به طور همزمان از طریق گوی شناور قابل بارگیری و صادر است.

به گزارش مهر، سال گذشته هم صنعت نفت به فنآوری انتقال نفت و فرآورده‌ نفتی با انجام عملیات کشتی به کشتی " SHIP & SHIP" دست یافت و با راه‌اندازی گوی‌های شناور در مجموع ایران یه سناریوی روی میز برای صادرات طلای سیاه در اختیار دارد.

از سوی دیگر برای نخستین بار و با گذشت بیش از 50 سال تعمیرات اساسی خطوط لوله و ورودی‌ها، خطوط لوله اسکله شرقی و غربی توسط شرکت پایانه‌های نفتی مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد.

هم اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در پایانه خارگ به‌عنوان شاهراه صادرات نفت ایران در خلیج فارس به ٢٢ میلیون بشکه رسیده است که پیش بینی می‌شود تا پایان سالجاری با ساخت 4 مخزن جدید ظرفیت اسمی ذخیره سازی به ٢٨ میلیون بشکه و ظرفیت عملیاتی به ٢٦ میلیون بشکه افزایش یابد.
۱۸ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۰۳
مهر |
تعداد بازدید : ۸۹۳